سرسنگی‌ مطرح کرد؛

نقش دانشگاه تهران در استقرار اخلاق حرفه‌ای در کشور

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران به عنوان نماد علمی کشور‌ مسئولیتی‌ خطیر و نقشی‌ راهبردی‌ در استقرار اخلاق‌ حرفه‌ای دانشگاهی‌ دارد.

نقش دانشگاه تهران در استقرار اخلاق حرفه‌ای در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مجید سرسنگی‌ معاون فرهنگی دانشگاه تهران در همایش ملی‌ دانشگاه اخلاق‌مدار که امروز برگزار شد، گفت: رسالت اصلی دانشگاه، تربیت‌ شهروندان برخوردار از دانش‌ لازم، ماهر، حرفه‌ای،خردورز‌، مسئولیت‌پذیر‌ و متخصص و متعهد است. نقش دانشگاه در توسعه علمی کشور و مشارکت‌ در توسعه اقتصادی‌، سیاسی و فرهنگی جامعه نیز در گرو تربیت‌ متخصصان‌ دانشمند‌ و حرفه‌گرا در عرصه‌های گوناگون است.

وی ادامه داد: تربیت دانشجو و ابزار‌های گوناگون، تجهیزات‌، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، منابع‌ علمی به روز‌ و هیئت علمی دانشمند‌ و دلسوز‌ نیاز‌ دارد اما در این میان بیش از همه و پیش از همه نیازمند محیطی اخلاقی است‌.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: محیط اخلاقی، امنیت و سلامت روانی را افزایش می‌دهد و نیز سبب‌ افزایش‌ توان یادگیری‌، ارتقاء‌بخشی‌، پژوهش و کیفیت آموزش و بهره‌وری فعالیت‌ کارگروهی‌ می‌شود.

سرسنگی‌ تصریح کرد: یکی از مسئولیت‌های دانشگاه اخلاق‌مدار ایجاد محیطی اخلاقی از طریق استقرار فرآیندها و نظام‌های حرفه‌ای، اخلاقی‌ در همه شئون‌ حرفه‌ای دانشگاه است، همچنین یکی از ویژگی‌های فرآیند‌ها و نظام‌های حرفه‌ای اخلاق‌گرا مشارکت‌ پذیری همگانی‌ در فرآیند تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت‌ است‌.

وی اظهار کرد: امروزه‌ در بسیاری از سازمان‌های اقتصادی، علمی‌ و صنعتی نسبت به اخلاق حرفه‌ای اقبال فراوانی شده است، مسئولیت‌ اجتماعی بنگاه‌ها (scr)‌ مفهوم وسیع‌تری یافته است‌ و دانشگاه هم در مسئولیت اجتماعی خود (usr) تأکید می‌کند. ارتقای‌ اخلاق شهروندی و نیز اخلاق حرفه‌ای صاحبان مشاغل و سازمان‌ها امروز به ضرورتی‌ انکارناپذیر تبدیل‌ شده است.

 معاون فرهنگی دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران به عنوان نماد علمی کشور، مسئولیتی خطیر و نقشی راهبردی در استقرار اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی دارد‌. تعریف دانشگاه اخلاق‌مدار بر اساس اینکه از اخلاق‌ تعاریف گوناگون وجود دارد واجد‌ بحث‌هایی پر چالش‌ است‌.

سرسنگی‌ افزود: دانشگاه اخلاق‌مدار، دانشگاهی است که حقوق همه صاحبان حق و ذی‌نفعان‌ خود را در دو محیط درونی و بیرونی به تفصیل‌ به رسمیت‌ می‌شناسد و به نحوی نظام‌مند و پیش‌بینی پذیر بر همه این حقوق‌ پایبند‌ است‌.

چگونگی رشد اخلاق در دانشگاه ها

وی گفت: دانشگاه نه تنها موظف است نسبت به حفظ و رعایت همه حقوق ذی‌نفعان پایبند باشد، بلکه باید در صیانت‌ از آنها و استیفای‌ حقوق دانشجویان و همکاران خود بی وقفه تلاش کند این امر نیازمند برنامه‌ای مدون‌ و مشارکتی‌ است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: مراد از مسئولیت‌پذیری دانشگاه اخلاق‌‌مدار این است که مسئولیت‌پذیری نهادینه در تمام شئون‌ سازمانی دانشگاه‌، مدیران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی را داشته باشد‌.

سرسنگی‌ گفت: دانشگاه در مقایسه با بسیاری از سازمان‌ها از زمینه‌های بیشتری برای تحقق آرمان‌های اخلاقی برخوردار است‌. منابع انسانی دانشگاه در همه سطوح فرهیختگان با همدلی‌ و همراهی مشارکت فعال آنان می‌توان به رشد اخلاقی در دانشگاه  امید بست‌.

وی افزود: رشد اخلاق سازمانی دانشگاه نیازمند توسعه دانشگاه اخلاق‌ حرفه‌ای و دستیابی به ساز‌ و کارهای‌ رشد اخلاقی‌ است‌.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران یادآور شد: رشد اخلاق در دانشگاه نه به صرف‌ نصیحت و پند تحقق می‌یابد‌ و نه با آزمون و خطا‌ و اقدام‌های سلیقه‌ای حاصل می‌شود، این مهم نیازمند خرد‌ جمعی و دانش نظام‌مند است، چنین دانشی در دانشگاه‌ و به دست دانشگاهیان  توسعه‌ می‌یابد‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار