راه اندازی سامانه مانیتورینگ سموم در آذربایجان غربی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از راه اندازی سامانه مانیتورینگ سموم در آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛جعفر وحدت مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران از فعالیت ۴۲۳ ایستگاه پیش آگاهی جهت رصد آفات کشاورزی در استان  خبر داد و گفت:پایش دقیق مزارع و باغات، به منظور بررسی شرایط و عوامل خسارت زا توسط کارشناسان در مناطق، تعیین راهکار‌های پیگیری و کنترلی از اقدامات موثر سازمان در جهت تولید محصول سالم است.

وی ادامه داد: اعلام دقیق زمان مبارزه شیمیایی، آموزش، ترویج روش‌های نوین و غیر شیمیایی علی الاخصوص مبارزه تلفیقی و بررسی و پایش مزارع به منظور تولید محصولات سالم و ارگانیک و دادن کد ۱۶ رقمی تولید سالم محصول و نمونه برداری و ارسال به ازمایشگاه‌های نیترات سنجی نیز از دیگر اقدامات مهم در دست اجرا است.

وحدت افزود: در این راستا با همکاری با انجمن ارگانیک فروشگاه توزیع محصولات سالم در ارومیه فعال شده است.

وی با بیان اینکه مصرف سموم کشاورزی در ایران کمتر از میانگین جهانی است، تصریح کرد: با این وجود رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی در حفظ نباتات اساس کار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزایش تعرفه واردات سموم پرخطر تا حدود ۲۰ درصد و کاهش تعرفه سموم کم خطر تا ۵ درصد از اقدامات مناسب کنترلی در این راستا بوده و همچنین حذف تدریجی سموم پرخطر و جایگزینی سموم کم خطر انجام شده و ادامه دارد.

وحدت تصریح کرد: با راه اندازی و ارتقای سامانه مانیتورینگ سموم، رهگیری آفت کش‌ها از تولید و ورود به کشور تا مصرف امکان پذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساماندهی شبکه توزیع سموم و جلوگیری از مصرف سموم قاچاق در استان انجام شده است، افزود: درسال زراعی ۹۶ _. ۹۵ از سایر روش‌های کنترل مانند زراعی، مکانیکی، بیولوژیکی، قانونی و شیمیایی در قالب کنترلی تلفیقی آفت استفاده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بااشاره به اقدامات انجام شده در واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: توزیع و نصب ۴۸۰۰ عدد انواع کارت رنگی زرد و آبی چسب دار، توزیع و نصب ۴ هزار و ۲۴۳ عدد انواع فرمون، توزیع و نصب یک هزار و ۴۸۳ عدد تله شکار حشرات، توزیع ۱۰۰ لیتر پروتئین هیدروایزات و ۱۰۰ لیتر سراتراپ بخشی از اقدامات انجام شده در راستای حفظ محصولات کشاورزی از آفات درسال زراعی ۹۶ _. ۹۵ بوده است.

وحدت گفت: فعال بودن ۲ واحد آزمایشگاه پرورش حشرات مفید در استان باعث شده که برای مبارزه با آفت هلیوتیس در محصول نخود و گوجه فرنگی در سطح ۳۲۰۰ هکتار با عوامل بیولوژیک مانند زنبور براکون و تریکو گراما با استفاده از توان کارشناسان بخش غیر دولتی عملیات پرورش، تکثیر و رهاسازی انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط مصرف انواع سموم در استان طی ۳۰ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن بوده که بیشترین میزان سال ۷۱، ۱۴۸۰ تن بوده است، اظهارکرد: این میزان مصرف سموم سال گذشته ۱۰۲۰ تن بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مصرف سموم با صدور اطلاعیه و دستورالعمل‌های فنی برابر فهرست آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و سموم توصیه شده که در هیات نظارت سموم کشور تایید می‌شود.

وحدت با تاکید براینکه کشاورزان از مصرف خودسرانه سموم خودداری کنند، افزود: افزایش تنوع سموم در طول سال گذشته باعث کاهش مقاومت به افت کش‌ها شده و با این امر از تکرار سمپاشی‌های بی رویه خودداری شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: با بهره گیری از توان ۴۴ واحد کینگ گیاه پزشکی بخش غیردولتی در کنار کارشناسان دولتی بیش از ۳۰ اطلاعیه پیش اگاهی در هرشهرستان صادر شده است.

انتهای پیام/ن.م

۴۲۳ ایستگاه پیش آگاهی جهت رصد آفات کشاورزی در استان فعال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.