عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد؛

ضرورت افزایش تعامل مهندسان سازه و ژئوتکنیک/ سازه ایمن؛ نجات‌بخش افراد در حوادث و بلایای طبیعی

حسینی گفت: تعامل مهندسان ژئوتکنیک و سازه گامی مؤثر در ساخت سازه ایمن و کاهش صدمات جانی و مالی است.

ضرورت افزایش تعامل مهندسان ژئوتکنیک و سازه/ سازه ایمن؛ نجات‌بخش افراد در حوادث و بلایای طبیعیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرمحمد‌ حسینی عضو هیئت علمی دانشکده عمران‌ دانشگاه امیرکبیر‌ در کارگاه  تخصصی‌ درس‌هایی از زلزله‌ کرمانشاه  و سر پل ذهاب‌ (مهندسی‌ زلزله  و لرزه‌شناسی، مروری‌ بر پدیده‌های ژئوتکنیک‌ لرزه‌ای‌، مشارکت‌ خرابی و عملکرد سازه‌ها و عملکرد مصالح‌ بتنی‌ و سازه‌های بتنی‌)‌ که امروز برگزار شد؛ گفت: باید‌ موضوعات مربوط‌ به حوادث و بلایای طبیعی را با نگاه  علمی دنبال کنیم‌ تا شاهد کاهش عوارض جانی‌، مالی و روانی باشیم‌. متأسفانه در زلزله‌ سر پل ذهاب همه پدیده‌های تکنیک‌ لرزه‌ای را داشتیم‌ و کلکسیون‌ پدیده‌ها را شاهد بودیم و از این جهت‌ شاهد آسیب‌ و عوارض متعدد بودیم‌ که باید این موارد مورد بازنگری قرار گیرد‌ تا با مانیتورینگ زلزله‌ و نگاه عالمانه در زلزله‌های بعدی شاهد کاهش عوارض باشیم‌.

میرحسینی‌ افزود: نظرات متعددی‌ در خصوص تشدید زلزله‌ اخیر مطرح می‌شود، اما می‌بینیم‌ ساختمان‌هایی که با مشاوره یک مهندس‌ ساخته شده آسیب‌پذیری متفاوتی را داشته که نشان می‌دهد باید به پدیده‌های ژئوتکنیکی‌ برگردیم‌ و با نگاه تخصصی‌ موضوعات را بررسی کنیم‌.

نگاه به مسائل ژئوتکنیکی‌ توسعه‌ پایدار را به دنبال دارد

وی افزود: ضعف‌های سازه‌‌ای از موضوعاتی بود که مشکلات ساختاری گوناگونی‌ ایجاد کرد و در این منطقه وسیع با لغزش‌های شدید شاهد زمین‌ لرزه و ناپایداری‌ شدید‌ بودیم‌، در این مسائل‌ عالمانه‌ به این نتیجه می‌رسیم‌ که نگاه به مسائل ژئوتکنیکی‌ توسعه‌ پایدار را سبب می‌شود.

میرحسینی‌ گفت: فارغ‌ از مسائل ژئوتکنیکی‌ در زلزله کرمانشاه  شاهد توسعه ناپایدار‌ و اثرات مخرب‌ بعد از زلزله‌ بودیم که این موضوع نشان می‌دهد طراحی سازه‌ها باید منطبق‌ با مسائل ژئوتکنیکی‌ باشد‌.

وی اظهار کرد: پرداختن به پدیده‌های ساختگاهی‌ باید امری اجباری باشد و تعامل مهندسان ژئوتکنیک‌ و سازه و توجه ویژه‌ به زیرساخت‌ها باید مدنظر‌ متولیان قرار گیرد تا شاهد کاهش آمار مرگ و میر و صدمات جبران‌ناپذیر‌ مالی باشیم‌.

میرحسینی‌ در پایان گفت: در مسائل ساخت و ساز‌ باید با نگاهی تخصصی‌ و عالمانه ورود کرد و محدودنگری‌ را کنار بگذاریم‌، زیرا برخی از مهندسان و افراد زلزله‌ و حوادث‌ را امری دور و بعید‌ می‌بینند اما با دیدگاه بلند مدت‌، ایجاد سازه‌ای ایمن‌ و توسعه پایدار‌ می‌توان شاهد‌ سلامت جان بیشتری از افراد در کاهش عوارض ناشی از زلزله‌ بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار