نجفی در همایش چشم‌انداز شهر تهران:

وجود بی‌قوارگی در تهران انسان را رنج می‌دهد/ تأمین منابع مالی شهرداری از طریق تراکم‌فروشی به انتهای خط رسیده است

شهردار تهران با بیان اینکه تصاویر تلخی از زندگی نامطلوب مردم وجود دارد، گفت: ما با علم به همه این مشکلات بود که شعار تهران شهر امید را مطرح کردیم.

وجود بی‌قوارگی در تهران انسان را رنج می‌دهد/ تأمین منابع مالی شهرداری از طریق تراکم‌فروشی به انتهای خط رسیده استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی نجفی شهردار تهران در همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه 5 سال سوم که امروز(پنج‌شنبه) با حضور جمعی از مدیران شهرداری تهران در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه مدت‌هاست موضوع برنامه سوم در دستور کار شهرداری بوده، اظهار کرد: این اولین فعالیت علنی در این خصوص است و اینکه در اولین فعالیت از جمعی افراد صاحبنظر دعوت شده تا ما را یاری دهند، نشان‌دهنده این است که رویکرد اداره تهران یک رویکرد مشارکتی است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مدیریت شهری تهران از جهات مختلفی در شرایط کم‌نظیری نسبت به قبل از انقلاب است، بیان کرد: از یک طرف شوق مردم برای رسیدن به شهری با استانداردهای جهانی را شاهدیم و از طرفی دیگر هماهنگی‌هایی که بین شهرداری و دولت برای پیشبرد امور دو نهاد ایجاد شده قابل رویت است.

شهر تهران از چالش‌های فراوانی رنج می‌برد

نجفی با بیان اینکه شورای شهر هماهنگ و یکپارچه با شهرداری است، این نوید را می‌دهد که می‌توانیم شرایط خوبی را ایجاد کنیم، اظهار کرد: شهر تهران از ظرفیت‌ها و زیبایی‌های زیادی برخوردار است و در کنار آن از چالش‌های فراوانی هم رنج می‌برد.

شهردار تهران با اظهار تأسف از اینکه تابلوها و تصاویر تلخی از زندگی نامطلوب مردم تهران وجود دارد، اظهار کرد: یک بی‌قوارگی در شهر وجود دارد که یک انسان آزاده را رنج می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما با علم به همه این مشکلات بود که شعار تهران شهر امید را مطرح کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه ما درصدد نوشتن برنامه توسعه شهر تهران هستیم، گفت: در برنامه شهرداری تهران برنامه ما وسیع‌تر از آن است که صرفا شهرداری را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه می‌خواهیم برنامه‌ای پایدار برای توسعه شهر تهران بنویسیم.

وی با تأکید بر اینکه منظور ما از برنامه نوشتن تهیه یک مجموعه آرمان‌های آسمانی و دست نیافتنی نیست، گفت: برنامه ما از آن جهت اهمیت دارد که بتواند عملیاتی شود و این برنامه یک برنامه مشارکتی به معناهای مختلف است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه ما باید برنامه را به خواسته‌های مردم تهران نزدیک کنیم و خواسته‌های مردم تهران را در برنامه تعیین کنیم، اظهار امیدواری کرد که بتوان در قالب برنامه اصلی یک برنامه منطقه‌ای و محلی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به یک نظام یکپارچه مدیریت شهری دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه مسئله دیگر ما افزایش تاب‌آوری شهر است، گفت: امیدواریم مقاومت شهر را در مقابله با حوادث طبیعی افزایش دهیم و پایداری آن را نسبت به مسائل محیط زیست بهبود بخشیم.

نجفی با بیان اینکه امروز یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌ریزی کلانشهرها محورهای دانش‌بنیان است، اظهار کرد: این ظرفیت در شهرداری وجود دارد و اگر خوب برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم تهران را به عنوان یک الگو در این زمینه مطرح کنیم.

وی مسئله مالیات را نکته‌ مهم دیگر برشمرد و یادآور شد: در گذشته تکیه‌گاه تأمین مالی شهرداری تراکم‌فروشی بوده است.

شهردار تهران تصریح کرد: اکنون هم 79 درصد درآمدهای شهری غیرپایدار و 21 درصد پایدار هستند و این یک پیام نگران‌کننده است.

نجفی با بیان اینکه تأمین منابع مالی از طریق تراکم‌فروشی به انتهای خط رسیده است، گفت: اگر ما می‌خواستیم این سیاست را دنبال کنیم دیگر قابل اجرا نیست و این مسئله دقیقا مانند فروش نفت خام در سال‌های گذشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری در گذشته بیش از حد به تراکم‌فروشی تکیه کرده است، گفت: نتیجه آن این است که امروز با یک وضعیت نابسامان روبرو هستیم.

وی مسئله تأمین منابع مالی شهرداری را یکی از چالش‌های مهم آن برشمرد و گفت: وقتی یک فرد و مجموعه‌ای راحت می‌تواند درآمد کسب کند، بنابراین در هزینه‌کردن آن‌ها هم دقت نخواهد کرد.

شهردار تهران افزود: شهرداری باید از تصدی‌گری به سمت تسهیل‌گری برود و ما باید در فعالیت‌های شهرداری و به ویژه ساختار و تشکیلات آن بازنگری کنیم.

عزم شهرداری برای شفافیت فعالیت‌ها جزم شده است

نجفی با تاکید بر اینکه مسئله شفافیت موضوعی مهم است، بیان کرد: در کنار آن مبارزه با فساد مسئله‌ای ویژه است که عزم شهرداری در جهت شفافیت فعالیت‌ها و مبارزه با فساد جزم شده است.

وی با بیان اینکه مسئله عدم شفافیت فقط در مورد قراردادها نیست، بیان کرد: حتی در انتشار اطلاعات شهرداری هم باید شفافیت صورت بگیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه برای حل مسائل شهرداری باید دنبال جواب‌های جدید باشیم، تأکید کرد: ما باید طرحی نو درافکنیم و با اندیشه‌های جدید سراغ مسائل کهنه شهرداری برویم و راه‌حل‌های جدید پیدا کنیم، اگرچه کاری سخت است.

انتهای پیام/

سخنان نجفی در همایش چشم‌انداز شهر تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
روحیه آدم رو کسل می کنه
آخرین اخبار