حجت الاسلام والمسلمین امینی خبر داد

فعالیت 920 قاضی زن در دستگاه قضا/30 درصد پست های قضایی بدون تصدی است

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: 920قاضی زن که 8.5 درصد از قضات را شامل می شوند در دستگاه قضا مشغول به کار هستند.

فعالیت 920 قاضی زن در دستگاه قضا/30 درصد پست های قضایی بدون تصدی استبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در نشست خبری که امروز(جمعه)برگزار شد،در خصوص آزمون تصدی منصب قضا سال 96 اظهار کرد: به برکت تلاش‌های دوستان ما در مجموعه قوه قضائیه 11هزار قاضی در دستگاه قضا مشغول به کار هستند که از این تعداد 10هزار 200نفر در دادگستری، 400 نفر در مراجع کشوری ، 200 نفر در سازمان تابعه و 50 نفر هم در ستاد مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه 8.5 درصد قضات یعنی 920 نفر قاضی زن داریم، ادامه داد: حدود 23درصد قضات تحصیلات حوزوی دارند و بقیه تحصیلات دانشگاهی دارند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت:قبل از برنامه پنجم توسعه 7 هزار قاضی داشتیم که این رقم افزایش خواهد داشت بطوریکه تا پایان سال 5 هزار نفر به این رقم افزوده خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین امینی افزود: ما آزمونهای مختلف درسالهای اخیر برگزار کردیم، چند ماه قبل آزمون شورای حل اختلاف در مراکز استانها برگزار کردیم که در این آزمون 45هزار نفر و در آزمون قضاوت کمتر از 30هزار نفر شرکت کردند که در مجموع درسال 96 نزدیک 78هزار نفر متقاضی در آزمونهای ما شرکت کردند.

جذب سالانه 800 قاضی در برنامه ششم

وی تصریح کرد: درطول برنامه ششم می‌توانیم سالی 800 قاضی جذب کنیم که البته 4برابر این عدد می‌توانیم کارمند اداری جذب کنیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در رابطه با آزمون قضاوت گفت: 20هزار نفر از آقایان و بقیه که خواهران هستند در آزمون امروز که آخرین آزمون از حلقه‌های آزمون دستگاه قضا است،  شرکت کردند که هفته اول بهمن ماه نتیجه آزمون تستی اعلام می‌شود و آزمون تشریحی هم 27 بهمن برگزار می‌شود که نتایج آن فروردین ماه 97 اعلام می‌شود.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: سال گذشته 45هزار نفر در آزمون تستی  و 4هزار نفر در آزمون تشریحی شرکت کردند و در نهایت 270 نفر به گزینش معرفی شدند یعنی چیزی حدود نیم درصد افرادی که در آزمون تستی شرکت می‌کنند، پذیرفته می شوند و افراد اختبار های مختلفی را طی می‌ کنند همچنین مصاحبه‌ها و تستهای شخصیت را هم باید انجام بدهند که اگر موفق بودند به گزینش معرفی می‌شوند که بعد از آن افراد مورد تایید هیات گزینش آموزش داده می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین امینی ادامه داد: افراد بین یک تا دوسال بر حسب مورد، مراحل کارآموزی را طی می‌کنند که بخشی از کارآموزی در محاکم طی می شود و برخی در دوره‌ های آموزشی در مراکز آموزشی شرکت می کنند.

وی گفت: یک اختبار نهایی داریم که افراد پذیرفته شده در آن، برای اخذ ابلاغ قضایی معرفی می شوند تا در دادیاری و دادرسی فعالیت کنند.

ارائه ابلاغ قضایی به 908 نفر تا پایان سال

امینی با بیان اینکه ٩٠٨ نفر تا پایان سال به جمع کسانی که امسال ابلاغ قضایی گرفته اند به دادسراها اضافه می شوند، گفت: بر این اساس ٥ هزار نفر در برنامه پنجم توسعه جذب شده‌اند.

‎وی با بیان اینکه استاندارد براساس جمعیت و تعداد پرونده برای استان ها تعیین می‌شود،گفت:در سال ٩٠ اگر ٩ میلیون پرونده داشتیم اکنون بیش از ١٥ میلیون پرونده داریم، که یک شاخص آمایش سرزمینی و شاخص دیگر براساس تعداد پرونده‌ها است.

50 درصد پست های اداری بدون تصدی است

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه ‎٣٠٠٠ کارمند و ٨٠٠ قاضی باید جذب شوند و افرادی هم به دلیل بازنشستگی و بازخرید کم می‌شوند، ادامه داد: ‎٥٠ درصد پست های اداری و ٣٠ درصد پست های قضایی بدون تصدی است. در استانداردهای جهانی پرونده‌ها کم است اما در مجموعه دادسراهای رسانه ٢٠٠ پرونده نسبت به هر قاضی داریم که این متوسط کشوری است و ممکن است جایی قاضی و پرونده کمتر و جایی بیشتر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان اینکه  ‎به طور معمول سالانه ٢٥٠ قاضی بازنشسته می‌شوند، گفت: تعداد خروج از دستگاه قضایی زیاد نیست اما به دلیل نیاز دستگاه، از قضات خواهش می‌کنیم بمانند و با إذنی که رئیس قوه از رهبری دارند، همان قضات به شکلی در مجموعه استفاده می شوند.

وی گفت: در دیوان عالی و سایر مراجع قضایی، قضات بازنشسته هستند و ‎افراد زیادی داریم که از وکالت در قالب جذب اختصاصی داوطلب قضاوت می شوند و ٥٠٠ تن از وکلای کانون یا مرکز مشاوران ، متقاضی جذب قضاوت می شوند. ‎

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت:دادگاه خانواده به مشاور زن نیاز دارد و در قانون آمده یک خانم با شرایط قضاوت حضور داشته باشد البته باید چهار سال سابقه قضایی داشته باشد که به تعداد کافی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین امینی خاطرنشان کرد: ‎گزینش شاخص هایی دارد که زیر نظر هیأت عالی گزینش مستقر در ریاست جمهوری انجام می‌شود، ‎نمایندگان دستگاه قضایی هم آنجا هستند،چیزی به نام شاخص سیاسی در آیتم‌های ما نیست مگر اینکه چیزی مانند سوء سابقه در پرونده داشته باشد، در آیتم های گزینشی این موضوع را نداریم که فرد به چه کسی رای داده است.

انتهای پیام/

صحبت های مهم معاون منابع انسانی قوه قضائیه در نشست خبری مورخ 24 آذرماه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار