روزبهان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۸۰ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شد

رییس سازمان چای گفت: تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران معادل ۸۰ درصد بهای برگ سبز تحویلی به حساب تولیدکنندگان واریز شده است.

80 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شدمحمد ولی روزبهان رییس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت مطالبات چایکاران اظهار کرد: امسال 108 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 203 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که با احتساب 11.5 میلیارد تومان دیگر ظرف چند روز گذشته به حساب چایکاران ، تا کنون 160 میلیارد تومان معادل 80 درصد بهای برگ سبز تحویلی پرداخت شده است.

وی افزود: با پیگیری سازمان چای و مساعدت دولت و کارخانه های چای ، مابقی مطالبات چایکاران در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

 روزبهان ادامه داد:  با وجود آنکه بهای برگ سبز چای تحویلی چایکاران 10 میلیارد تومان از سقف بودجه بالاتر رفت، اما به سبب همکاری سازمان برنامه و بودجه  تا کنون 92 درصد قدرالسهم دولت پرداخت شده است.

رییس سازمان چای از آغاز پرداخت وام جاری صندوق حمایت از چایکاران خبرداد و گفت: از هفته گذشته با پرداخت 2.5 میلیارد تومان با بهره 4 درصد تسهیلات صندوق حمایت به منظور تغذیه و نگه داری باغات و نوسازی کارخانه ها آغاز شد و پیش بینی می شود که تا پایان سال به رقم 30 میلیارد تومان برسد.

به گفته وی با ایجاد تفاهم نامه با بانک ها درصدد ارائه تسهیلات ارزان قیمت در کنار تسهیلات صندوق به چایکاران هستیم که بدین منظور پیش بینی می شود 10 تا 15 میلیارد تومان وام با بهره کمتر از 10 درصد در اختیار چایکاران قرار گیرد.

50 درصد چای تولیدی فروش رفت

این مقام مسوول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت فروش چای بیان کرد: با آغاز فصل سرما و افزایش تقاضا حدود 50 درصد چای تولیدی کارخانه ها به فروش رسید که انتظار می رود با همکاری مردم و دستگاه های حاکمیتی مابقی تولید چای خشک تا قبل از شروع سال زراعی جدید به فروش رسد.

وی مصرف سالانه کل چای کشور را 105 تا 110 هزارتن اعلام کرد و افزود:  امسال با احتساب میزان تولید داخل، واردات چای از 80 تا 85 هزارتن فراتر نخواهد رفت.

رییس سازمان چای ادامه داد: همه ساله 75 درصد میزان واردات چای از طریق مبادی رسمی و مابقی قاچاق وارد می شود.

اجرای بیمه فراگیر باغات چای امری ضروری است

روزبهان بیمه فراگیر باغات چای را یکی از اقدامات مهم سازمان چای برشمرد و گفت: بسیاری از باغات به دلیل کوچک بودن قطعات و کمبود منابع آبی نتواستند به آبیاری تحت فشار مجهز شوند که بدین منظور بیمه فراگیر باغات چای در مقابل خشکسالی اجرا خواهد شد تا چایکاران دیگر نگران شرایط جوی و زیان ناشی از کاهش تولید نباشند.

وی در خاتمه  با اشاره به اینکه بیمه فراگیر باغات چای در سال زراعی جدید آغاز می شود،گفت : سازمان چای در حال رایزنی و مذاکره اجرای طرح بیمه فراگیر است و تمامی چایکاران تا اواخر سال فرصت دارند که آمادگی خود را  برای اجرای این طرح از طریق اتحادیه اعلام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار