مرمت اضطراری چغازنبیل آغاز شد

کارگاه مرمت میراث جهانی چغازنبیل، فاز تازه‌ای از اقدامات حفاظتی و مرمتی را در بنای 3500 ساله چغازنبیل آغاز کرد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مرمت اضطراری زیگورات چغازنبیل در نخستین مرحله در دستور کار قرار گرفت. این فاز مرمتی که بر اساس بررسی‌های آسیب‌شناسی در محوطه میراث جهانی چغازنبیل انجام می‌شود، پاكسازی ناودان‌ها و تجدید اندود قله بنای زیگورات برای هدایت صحیح آب و نزولات جوی به سطوح پایین‌تر به عنوان نخستین اولویت‌ها در مرحله اجرا قرار گرفته است.

عاطفه رشنوی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل با اعلام این مطلب گفت: این عملیات پس از برپایی كارگاه خشت و اندود در محوطه و تولید مصالح بهینه و همخوان، بر اساس مطالعات آزمایشگاهی درباره مصالح اصیل زیگورات چغازنبیل اجرایی شده است.

وی افزود: قدمت و ماهیت خشتی-آجری ساختارهای معماری و باستان‌شناختی در محوطه تاریخی چغازنبیل و شدت بارش‌های زمستانی در خوزستان به عنوان اصلی‌ترین تهدید در بناهای خشتی و آجری با قدمت چندهزاره، ضرورت پایش و رسیدگی دائم به آثار این محوطه تاریخی را دوچندان می‌کند.

به گفته رشنوی، بر همین اساس، كنترل و اصلاح شیب‌بندی حوزه‌های آبریز تقسیم شده در سطوح زیگورات جهت هدایت صحیح آب به سمت ناودان‌های موجود، پاكسازی ناودان‌های زیگورات و بازبینی كارایی ناودان‌ها پس از بارندگی، اندود قله زیگورات در بخش های مورد نیاز،‌ پركردن حفره‌های ایجادشده در قله و طبقات زیگورات، اصلاح شیب‌بندی دروازه‌ها و صحن اول زیگورات به ویژه در قسمت پای دیوارها و ناودان‌ها، احداث ماهیچه‌های خشتی و كاه‌گلی روی لبه‌ صفه‌ها،‌ طبقات و پای دیوارهای زیگورات و تعریف شیب با هدف هدایت آب‌های سطحی كنترل‌نشده، اجرای اندود كاه‌گل در قسمت‌های موردنیاز حصارهای اول و دوم و همچنین مرمت بخش‌های آسیب‌دیده در معابد، ساختمان آرامگاه، كاخ شماره 2 و 3 و سازه‌ دفع آب، از جمله اقداماتی است که در این مرحله از مرمت اضطراری در محوطه میراث جهانی چغازنبیل انجام می‌شود.

بنای زیگورات چغازنبیل پس از کشف در اوایل قرن حاضر خورشیدی، در سال 1358 به عنوان نخستین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار