موسوی چلک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

فعالیت 10 هزار مددکار اجتماعی در کشور/استمرار یکساله حمایت های روانی از زلزله زدگان کرمانشاهی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور گفت:مددکاران اجتماعی به مدت یک سال به طور مستمر در مناطق زلزله زده خدمات و حمایت های روانی و اجتماعی را به زلزله زدگان کرمانشاهی ارائه می دهند.

بهبود مداخلات مددکاری اجتماعی زلزله کرمانشاه نسبت به زلزله بمسید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد: یکی از نیازهای ضروری در شرایط بحرانی همچون وقوع زلزله برای آسیب دیدگان، دریافت حمایت های اجتماعی روانی است که این خدمات در کنار خدمات حوزه امداد و سلامت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: موضوعی که تا کنون در کشور ما نسبت به آن غفلت شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، لزوم ارائه خدمات روانی و اجتماعی است و این مسئله به تازگی و البته بهتر است بگوییم که از زلزله بم به بعد بیشتر از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور تصریح کرد: بعد از تشکیل سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور و به تصویب رسیدن قوانین آن، یکی از اقداماتی که انجام شد صدور دستور العمل بازتوانی روانی و اجتماعی در زمان وقوع بلایا بود که شرح وظایف دستگاه های مختلف از جمله انجمن مددکاران اجتماعی کشور در این مواقع را مشخص کرد.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: در حادثه اخیر وقوع زلزله در استان کرمانشاه موضوع حمایت های روانی از حادثه دیدگان تا کنون، نسبت به گذشته روال بهتری به خود گرفت و با قوت بیشتری دنبال شد.

وی یادآور شد: اگر دستورالعمل فوق یعنی مسئله بازتوانی روانی و اجتماعی زمان وقوع بلایا به صورت هدایت شده اجرا نشود آسیب زننده خواهد بود و نمی تواند تاثیرگذار باشد.

 

ساماندهی مددکاران اجتماعی با اجرای طرح سحر

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور اضافه کرد: در حال حاضر برای ساماندهی مددکاران اجتماعی ، طرحی با عنوان (سحر) با مشارکت انجمن مددکاران اجتماعی کشور، سازمان جوانان هلال احمر و سازمان نظام روانشناسی در 11 استان کشور اجرایی شده است .

موسوی چلک ادامه داد: روانشناسان و مددکاران اجتماعی در طرح سحر آموزش هایی را در زمینه ساماندهی حمایت های روانی و اجتماعی دریافت کرده اند و در واقع طرح فوق تفاهم نامه ای میان سازمان جوانان هلال احمر و انجمن مددکاران اجتماعی کشور بود.

وی اظهار کرد: موضوعی که در حال حاضر انجمن مددکاران اجتماعی کشور بر آن متمرکز شده است و تاکید دارد این است که اگر مداخلات و حمایت های روانی و اجتماعی  بنای علمی و تخصصی نداشته باشد، اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: طرح جامع حمایت های اجتماعی در بلایا با تولیت انجمن مددکاران اجتماعی نوشته شده است و آماده ارائه است.

موسوی چلک یادآور شد: مشکل کنونی در حوزه مددکاری اجتماعی این است که هر کسی دارد ساز خودش را می زند و ما در حال حاضر یک ساز و کار مشخص و تعریف شده در مواقع بروز بحران در ارائه خدمات مددکاری نداریم و از قواعد موجود نیز به خوبی استفاده نمی کنیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از افراد و ارگان ها با هدف ارائه خدمات مددکاری راهی مناطق زلزله زده می شوند و فکر می کنند که می توانند در این حیطه کمک کننده باشند اما نباید فراموش کرد که بحث همدردی و کمک یک مسئله است و بحث ارائه مداخلات تخصصی و به هنگام مددکاری و روانشناسی یک بحث دیگر است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور تصریح کرد: نمی توان به راحتی از کنار مسئله حمایت های روانی و اجتماعی به هنگام وقوع بلایا عبور کرد و به همین دلیل انجمن بارها اعلام کرده است که این مجموعه به اندازه کافی نیروی مددکار اجتماعی متخصص برای مداخلات اجتماعی در زمان وقوع بلایا دارد.

موسوی چلک با اشاره به وجود 4000 عضو انجمن مددکاران اجتماعی کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 10 هزار مددکار اجتماعی در کل کشور حضور دارند و همه این افراد دارای تخصص مددکاری اجتماعی هستند که بهتر است مداخلات مددکاری در مواقع وقوع بحران توسط این افراد انجام شود و اولویت با آنها است.

وی یادآور شد: در صورت نیاز به حضور مددکاران اجتماعی، از ظرفیت 10 هزار نفری مددکاران اجتماعی در هنگام بلایا به صورت رایگان و داوطلبانه برای اعزام به  مناطق حادثه دیده استفاده خواهد شد و استفاده از این ظرفیت مستلزم این است که باور کنیم  حمایت های اجتماعی و روانی باید همچون خدمات امدادی به صورت تخصصی و به هنگام ارائه شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور بیان کرد: آنچه که بیشتر از هر امر دیگری در مواقع بروز بحران ماندگار است همین مسئله ارائه خدمات و حمایت های روانی و اجتماعی به آسیب دیدگان است که در اهمیت این موضوع توجه به این نکته کافی است که به دلیل درست ارائه نشدن حمایت های روانی در زلزله بم، هنوز عوارض آن بر بازماندگان آن حادثه باقی مانده و قابل ملاحظه است.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: پس از وقوع زلزله استان کرمانشاه فراهم کردن بستری مناسب برای ارائه خدمات و حمایت های روانی و اجتماعی مدنظر بود و خوشبختانه هم از سوی سازمان بهزیستی کشور و هم از سوی دیگر دستگاه ها تلاش خوبی در این حوزه انجام شده است.

وی اضافه کرد: انجمن مددکاران اجتماعی از 4 استان با تعدادی از مددکاران اجتماعی خود در مناطق زلزله زده حاضر شدند و یکی از اهداف راه اندازی شعبات انجمن مددکاری در سایر استان ها نیز این مسئله بود که اگر حادثه ای در منطقه ای اتفاق می افتد کسانی به عنوان مددکار مداخله کنند که شرایط فرهنگی آن منطقه را به خوبی بدانند و با آن آشنا باشند.

 

مددکاران اجتماعی انجمن مددکاران تا یک سال در مناطق زلزله زده می مانند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور تاکید کرد: مددکاران اجتماعی از استان هایی چون کردستان، لرستان و خوزستان پس از وقوع زلزله استان کرمانشاه به منطقه اعزام شدند و ظرفیت مددکاری آنها مورد استفاده قرار گرفت.

موسوی چلک ادامه داد: برنامه انجمن مددکاران اجتماعی کشور این است که به مدت یک سال به طور مستمر در مناطق زلزله زده خدمات و حمایت های روانی و اجتماعی را به زلزله زدگان کرمانشاهی ارائه دهد.

وی افزود: انجمن مددکاران اجتماعی کشور آمادگی خود را به صورت کتبی و شفاهی به وزیر کشور، سازمان مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر و استاندار اعلام کرده است که به محض اعلام درخواست با هماهنگی آنان برای ارائه خدمات مددکاری در مناطق مدنظر حاضر شویم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور تصریح کرد: ارائه خدمات روانی و اجتماعی اثر بخش منوط به حرکت دستگاه ها با برنامه جامع است و همه باید در راستای اهداف این برنامه فعالیت کنند.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار