طعم تلخ پاییز و شب یلدا در انارستان های روستای بان ویزه

سال 81 با همت جهاد کشاورزی و به منظور ایجاد آبادانی در روستاهای بان ویزه و مطابق بودن کشت این محصول با منطقه بیش از 40 هکتار از اراضی این منطقه به باغ انار اختصاص یافت.

طعم تلخ پاییز و شب یلدا در انارستان های روستای بان ویزهبه گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  ایلام؛ اما متاسفانه حاصل دسترنج یک ساله انارکاران این روستا در پس باد های پاییزی،ثمر نداد و باغداران از صد دانه یاقوت امسال ،هنوز میوه ای برداشت نکردند.

آقای میری باغدار روستای بان ویزه در این باره می گوید؛درختان میوه میگیرند اما قابل استفاده نیستندو بی کیفیت هستند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی افتاب سوختگی را علت اصلی بی کیفیت بودن این انار ها می داند و می گوید:برای رفع این مشکل ،پارچه هایی را در اختیار مردم بان ویزه قرارداده ایم تا از افتاب سوختگی محصول جلوگیری شود.
اما به گفته اقای میری در چند نقطه این کار انجام شده و انار ها را پوشش داده اند اما باز هم محصول انها بی کیفیت شده است.

کم بودن فشار اب هم از مشکلات باغداران این منطقه است.

به گفته ی اقای صالحی کشاوز از  باغداران روستای بان ویزه در طی 2 سال گذشته تنها با یک دستگاه پمپ آبیاری کرده ایم.

افراز مدیر جهاد کشاورزی می گوید سیستم پمپاژ عملا راه اندازی شده است و الان ایستگاه ها پمپاژ اب را به باغ ها می رسانندو آبیاری در اینجا فعال شده است.


مدیر آب و خاک استان معتقد است ساختمان ایستگاه پمپاژ شامل 3پمپ است که یک موردش هیچ مشکلی ندارد اما برای دوتای دیگر مشکل ایجاد شده که اعتبار در نظر گرفته شده و قرار است سرویس و نگه داری ان انجام شود.


گوهری می گوید برای پیدا کردن علت ثمر ندادن این باغ هاباید بار دیگر بر روی زمین ها مطالعه و بررسی میدانی انجام داد.

امیدواریم مسئولین در آینده طوری بر نامه ریزی کنند که اجرای طرح های باغداری و کشاورزی به سرنوشت باغ های بان ویزه منجر نشود.

 

انتهای پیام/ع

مشکلات باغداری و انار در روستای بان ویزه استان ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.