خضری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دیدار نمایندگان با لاریجانی برای بررسی طرح حمایت از کولبران/ حذف کولبری نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت ملی دارد

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت گفت: وزیر کشور تنها یک مجری است و حدف کولبری نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت ملی دارد.

دیدار نمایندگان با لاریجانی برای بررسی طرح حمایت از کولبران/ حذف کولبری نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت داردرسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در واکنش به اظهارات رحمانی‌فضلی وزیر کشور درباره متوقف ساختن معابر کولبری گفت: ما مخالف این تصمیم هستیم زیرا هیچ قاچاقی از این طریق صورت نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه وزیر کشور نمی‌تواند کولبری را حذف کند، افزود: معابر کولبری یکی از عنایت‌های مقام معظم رهبری و مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و وزیر کشور تنها به عنوان مجری اقدام می‌کند، لذا تصمیم‌گیری درباره باز بودن و یا بسته شدن این معابر به تصمیم شورای امنیت و رهبری بستگی دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه ما دو موضوع را پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: امروز با لاریجانی رئیس مجلس برای در دستور قرار دادن هرچه سریع‌تر طرح یک فوریت ارتقای کار آمدسازی و ساماندهی کولبران و ته‌لنجی‌های جنوب کشور ملاقاتی داشتیم.

خضری تأکید کرد:‌ در حال پیگیری هستیم تا این طرح اکنون که تمامی کارهای قانونی‌اش انجام شده هرچه سریع‌تر در صحن مجلس بررسی و مصوب شود تا دولت قانون را اجرا کند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت بیان کرد: مجلس به هیچ عنوان اجازه بسته شدن معابر کولبری را به وزیر کشور نمی‌دهد.

وی همچنین تصریح کرد:‌ ما پیگیر مصوبه هیئت دولت هم در این مورد هستیم اما امکان دارد تا زمان اجرا یک سال طول بکشد زیرا سال‌هاست که آنها می‌خواهند در زمینه کولبری کاری کنند و تاکنون هیچ اقدامی هم نکرده‌اند.

خضری با تأکید بر اینکه تا زمانی که شغل استاندارد و مناسب و امنیت شغلی جایگزین کولبری نشود نباید این معابر جمع شود، گفت: دولت باید برای این مناطق کارخانه، صنایع تبدیل تکمیلی و اشتغال‌زایی انجام می‌داد که حال تمامی این مسائل در طرح یک فوریتی مجلس قرار گرفته است.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه خواست قلبی ما تبدیل کولبری به یک شغل مناسب و ایمن است، افزود: اما این افراد از روی ناچاری به دنبال کولبری هستند و در حقیقت نان را به نرخ جانشان می‌خورند و متأسفانه هر سه هفته یک نفر هم کشته می‌شود.

وی با اشاره به کشته شدن دو تن از کولبران به وسیله مرزبانان کشورمان طی روزهای اخیر گفت: مرزبانان حق شلیک ندارند حتی ما در ماه گذشته جلسه‌ای را با فرمانده مرزبانی و انتظامی استان داشتیم و در آنجا از آنها خواستیم که این افراد را در مرزها دستگیر کرده و به دادگاه بسپارند تا شاید این کولبران تبرئه یا جریمه شوند، کجای قانون نوشته شده که یک فرد ایرانی با گلوله یک ایرانی دیگر کشته شود؟

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت تأکید کرد:‌ مرزها ویترین نظام جمهوری اسلامی هستند و باید در کنار حفاظت از آنها برای مردم مرزنشین شغل، درآمد و امنیت شغلی ایجاد کرد.

شایان ذکر است رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه روز یکشنبه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت کولبران گفته بود، برای حل و فصل مشکل آنها قرار است کولبری به طور کلی متوقف شده و 15 بازارچه مرزی تهیه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.