مرادی خبر داد

تدوین سند آمایش سرزمین با تاکید بر سواحل استان هرمزگان

مدیر پروژه آمایش سرزمینی استان هرمزگان گفت: همزمان با اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور در حال تدوین پروژه سند آمایش سرزمینی هستیم که تاکید زیادی بر سواحل استان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس مرادی مدیر پروژه آمایش سرزمینی استان در اولین جلسه کمیته مشترک هماهنگی طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور(استان هرمزگان) که با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) امروز( چهارشنبه) برگزار شد،اظهار داشت: استان هرمزگان با سهم 43 درصدی از طول سواحل کشور ساحلی ترین استان کشور است.

وی ادامه داد: استان هرمزگان از جمله استانهایی است که مناطق ساحلی آن بیشتر در معرض برنامه های توسعه ملی قرار دارد.

مدیر پروژه آمایش سرزمینی با بیان اینکه انتخاب این استان برای این پروژه هوشمندانه بوده، گفت: همزمان با اجرای این طرح ما در استان در حال انجام پروژه تدوین سند آمایش هستیم که تاکید زیادی بر سواحل استان دارد.

وی ادامه داد: دلیل اهمیت مناطق ساحلی این است که بخش عمده جمعیت و فعالیت استان در همین بخش ساحلی است و 38 درصد جمعیت در همین محدوده مستقر شده اند.

مرادی با اشاره به اجرای دو پروژه دیگر توسعه ای در این منطقه گفت: این منطقه تحت تاثیر دو پروژه عمده آب شیرین کن و توسعه پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس قرار دارد که متاسفانه این پروژه ها به خوبی بررسی نشده و تالاب های بین المللی را متاثر کرده است.

وی ادامه داد: اتفاق مهم دیگری که در سواحل در حال شکل گیری است طرح توسعه سواحل مکران به ویژه در شرق سواحل است که براساس آن در یک طرح ده ساله 5 میلیون نفر را در خود جای می دهد.

مدیر پروژه آمایش سرزمینی استان هرمزگان گفت: یکی از اقداماتی که در طرح آمایش سرزمین صورت گرفته بحث ارزیابی توان اکولوژیک ساحل با تکنولوژی و توان اکولوژیک جدید است. ما مناطق دیگری را در این استان شناسایی کردیم که مستعد حفاظت هستند و می تواند در این پروژه قرار گیرد.

مرادی با گلایه از طولانی بودن پروژه گفت: با توجه به اینکه سواحل استان به سرعت در معرض اجرای پروژه های توسعه ای است ممکن است که این برنامه یک مستر پلن توسعه ای ارائه دهد اما زمانی این اتفاق بیفتد که کارایی لازم را نداشته باشد و در نهایت نتواند نقش مفید و بازدارنده در منطقه ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می کنم با توجه به پروژه های سواحل استان، زمان تبادل اطلاعات و دانش فنی را کوتاه کنیم تا زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.

در ادامه آرش رضایی مدیر کل امور شهری استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه بسیاری از روستاها در این منطقه به تازگی شهر شده اند، گفت: حدود 35 شهر داریم که بسیاری از آنها روستا بوده که در تقسیمات جدید کشوری به عنوان شهرستان معرفی شده اند و مشکلات فرهنگی در این شهرها وجود دارد که شاید تاکنون عمیقا به موضوعات زیست محیطی فکری نشده باشد.

 رضایی خاطر نشان کرد: بایدها و نبایدها به دلیل افزایش جمعیت در این منطقه  باید بیشتر شود و نظارت بیشتری در نظر گرفته شود.

مدیر کل امور شهری استانداری هرمزگان بیان کرد: از طرف مدیریت استان از این طرح استقبال می کنیم و همکاری لازم با آن را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 سهم 43 درصدی استان هرمزگان از طول سواحل کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار