رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد؛

سلامت دهان و دندان؛ مهم‌ترین هدف تاسیس دانشکده‌های دندان پزشکی

پورهاشمی گفت: سلامت دهان و دندان مردم، مهم‌ترین هدف تاسیس دانشکده‌های دندان پزشکی است.

وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در ارتقاء سلامت دهان و دندان گام بردارد/ آمار‌های دقیقی در زمینه پوسیدگی دندان‌ها نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جلال پور‌هاشمی متخصص دندان پزشکی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس اسبق دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست خبری سمپوزیوم جایگاه سلامت دهان در نظام سلامت با بیان اینکه، موضوع سلامت دهان و دندان سال‌ها در کشور مورد بحث بوده است، گفت: در حوزه سلامت دهان و دندان تصمیمات زیادی در کشور گرفته می‌شود اما این تصمیمات پیگیری نمی‌شود و به نتایج مطلوب نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف تاسیس دانشکده‌های دندان پزشکی تامین حفظ سلامت دهان و دندان مردم است و انجمن‌ها در این راستا وظایفی به عهده دارند.

پور‌هاشمی عنوان کرد: حفظ سلامت دهان و دندان یک وظیفه همگانی است و وزارت بهداشت به تنهای نمی‌تواند کار پیشگیری را به عهده بگیرد و به همین دلیل دندان پزشکان عمومی تصمیم گرفتند بحث سلامت دهان و دندان را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

افزایش تعداد دندان پزشکان مشکلات سلامت دهان و دندان مردم را حل نمی‌کند

این متخصص کودکان عنوان کرد: در کشور ما آمارهای دقیقی وجود ندارد و ما انتظار داریم که یک ناظر بی طرف که به نظر ما دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، سلامت دهان و دندان مردم را پایش کنند و وزارت بهداشت امور اجرایی را به عهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه، متاسفانه گروه زیادی از مردم حداقل روزی یک بار مسواک نمی‌زنند، ‌افزود: این اقدام انجمن دندان پزشکان عمومی که هر دندان پزشک 3 دقیقه از وقت خود را به پیشگیری اختصاص دهد، گام نخست و خوبی است و در ارتقاء سلامت دهان و دندان تاثیر گذار خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ بودجه وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری به میزانی نیست که بتواند جمعیت 80 میلیونی کشور را پوشش دهد به همین دلیل باید بودجه در این حوزه روی جمعیت در معرض خطر متمرکز کرد.

پور‌هاشمی عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که یک دلار هزینه در حوزه پیشگیری موجب صرفه‌جویی 10 دلار در حوزه درمان می‌شود و به همین دلیل باید مطالبه عمومی مردم افزایش پیدا کند.

وی با طرح این سوال که، ‌چرا در 10 سال گذشته با وجود 2 برابر شدن تعداد دندان پزشکان در کشور شاخص‌های سلامت دهان و دندان بدتر شده است، گفت: افزایش تعداد دندان پزشکان مشکلات سلامت دهان و دندان مردم را حل نمی‌کند و در این زمینه مردم نیز باید مطالبه عمومی در زمینه پیشگیری داشته باشند، افزون بر این رسانه‌های در ارتقاء سواد سلامت تلاش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار