نصیبی در نشست خبری سمپوزیوم دهان و دندان مطرح کرد؛

نبود نظارت در اجرای وارنیش‌ فلوراید‌ در مدارس‌ کشور

یک دندانپزشک اجتماعی گفت: برنامه وارنیش فلوراید بدون پایش انجام می‌شود و انجام آن در مدارس نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

نبود نظارت در اجرای وارنیش‌ فلوراید‌ در مدارس‌ کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی نصیبی‌ متخصص دندانپزشکان اجتماعی در نشست خبری سمپوزیوم‌ دهان و دندان‌ با اشاره به انجام 36 هزار واحد وارنیش‌فلوراید‌ در کشور گفت: شاخص سلامت دهان و دندان‌ در شهرهای‌ مختلف‌ متفاوت است و به همین دلیل‌ به جای برنامه‌ریزی کشوری نیاز به برنامه‌ریزی استانی داریم‌.

وی ادامه داد: در نظام سلامت دهان و دندان با چالش‌های بزرگی روبرو هستیم‌ که این چالش‌ها بر سلامت مردم تأثیر‌ می‌گذارد و هزینه آن را جامعه با سلامت خود پرداخت‌ می‌کند‌.

نصیبی‌ عنوان کرد: اولین پایش سلامت دهان و دندان به سال 1338 برمی‌گردد‌ که در آن زمان شاخص‌ سلامت دهان و دندان در کودکان 12 سال 2.9 بود که اکنون به 1.9 رسیده است و در واقع تغییر‌ زیادی نکرده است.

این متخصص دندانپزشکی اجتماعی تصریح کرد: اکنون حدود 30 هزار دندانپزشک‌ در کشور فعالیت می‌کنند و 70 دانشکده دندانپزشکی‌ در کشور ایجاد شده‌ است؛ ما در کشوری‌ چون آمریکا‌ به عنوان یک کشور پیشرفته‌ این میزان دانشکده‌ دندانپزشکی‌ وجود ندارد‌ و همه این ها به مشکلات مدیریتی‌ کشور بازمی‌گردد.

نصیبی‌ به نحوه اجرای وارنیش‌ فلوراید‌ در مدارس اشاره کرد و افزود: نظارت دقیقی‌ بر اجرای‌ وارنیش‌ فلوراید‌ صورت نمی‌گیرد‌ در انجام وارنیش‌ فلوراید دندان‌ها باید خشک‌ باشند تا وارنیش‌ به دندان‌ها بچسبد‌ برای کمک به جلوگیری‌ از پوسیدگی‌ دندان‌ها باید افزایش سواد سلامت نیز اتفاق‌ بیافتد‌ زیرا در بسیاری از مدارس‌ شاهد آن هستیم که والدین‌ رضایتنامه‌ وارنیش‌تراپی‌ را امضا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: تنها راه مقاوم‌سازی دندان‌ها وارنیش‌تراپی‌ نیست‌ در بسیاری از کشورها فلوراید‌ در برخی مناطق به آب مردم افزوده می‌شود.

این متخصص دندانپزشکی‌ اجتماعی‌ تصریح کرد: برای انجام وارنیش‌ فلوراید‌ پایشی‌ وجود ندارد که ببینیم‌ وارنیش‌های زده شده هنوز روی دندان‌ها قرار دارند یا شسته  شده‌اند وقتی برنامه‌های این چنینی در دستور کار قرار می‌گیرد بیاد پایشی‌ نیز در نظر گرفته شود‌.

نصیبی خاطرنشان کرد: نسخه‌ عمومی برای 7 میلیون دانش‌آموز پیچیدن‌ از لحاظ اقتصادی‌ مقرون به صرفه‌ نیست چون پایشی‌ وجود ندارد و اطلاعات به طور دقیق‌ ثبت‌ نمی‌شوند و اگر این وارنیش‌ فلوراید‌ها‌ که تاکنون 36 میلیون دوز‌ آن زده شده است بدون دقت و بررسی انجام شده باشند هزینه‌های زیادی هدر رفته‌ است‌.

وزارت بهداشت نقش انجمن‌ها را در سلامت دهان و دندان نادیده  می‌گیرد

در ادامه لیلا‌ صدقی‌ عضو هیأت مدیره‌ انجمن دندانپزشکان‌ عمومی ایران گفت: تاکنون اقدامات زیادی‌ برای پیشگیری و ارتقاء سلامت دهان و دندان انجام شده اما متأسفانه‌ خروجی‌ خوبی نداشتیم‌.

وی افزود: همیشه وزارت بهداشت نقش نهادهای مردمی و انجمن‌ها را در سلامت دهان و دندان‌ نادیده‌ می‌گیرد‌ اما‌ وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند پروژه پیشگیری و ارتقاء سلامت بهداشت دهان و دندان را پیش ببرد اگر قرار بود نتیجه‌ای حاصل‌ شود‌ تاکنون باید حاصل آن را می‌دیدیم‌.

صدقی‌ عنوان کرد: حدود 25 هزار دندانپزشک‌ عمومی در کشور فعالیت می‌کنند که می‌تواند نقش مؤثری در آموزش و پیشگیری‌ داشته باشند‌ در همه دنیا دندانپزشکان‌ عمومی خط اول درمان و پیشگیری‌ در حوزه سلامت دهان و دندان هستند‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار