سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

ریزش ساختمان، دلیل 95 درصد فوتی‌های بلایای طبیعی/ کم‌توجهی به اطلاع‌رسانی پس از زلزله/ 1000 میلیارد نیاز حداقلی برای ایمن سازی سلامت تهران

حریرچی گفت: متاسفانه به بحث اطلاع رسانی پس از بلایا توجهی نداشتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در همايش روز ملى ايمنى در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: در كشور زلزله خيزى هستيم پس باید آماده سازی بیمارستان های کشورمان را با شاخص های روز دنیا افزایش دهیم. متاسفانه 95 درصد موارد فوتی بعد از حوادث طبیعی ناشی از تخریب ساختمان است، در واقع پدیده زلزله طبیعی است آگاهی نداشتن ما غیر طبیعی است و باید آماده باشیم.در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام دادیم و  آمادگى در برابر بلايای طبیعی را  از ٣٤درصد به ٤٨ درصد رساندیم که شامل بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی می‌شود. در این میان آمار بالای بيمارستان‌های فرسوده و فاقد ارزش بازيابی را به ٤٧ درصد رسانديم.

وی گفت: به بحث اطلاع رسانی ىپس از بلایا توجهی نداشتیم. در دیگر برای کاهش اضطراب و جلوگیری از وحشت‌زدگی مردم در زمان وقوع حادثه صحنه‌های دلخراش را نشان نمی‌دهند اما پس از زلزله در کشور ما صحنه هایی نشان داده می‌شود که باعث ناراحتی دو چندان مردم می‌شوند. جالب این جاست که این افراد فکر می‌کنند نمایش صحنه‌های دلخراش به مردم غم‌دیده باعث می‌شود آنها نگاه واقع بینانه‌ای به حادثه داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در صورت بروز زلزله مهیب در پایتخت، سيستم اورژانسى كشور امكان ارائه خدمت به دليل عدم دسترسى به مراكز را ندارد، ما بايد ساختار و هم اقدامات را درست كنيم.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: يكى از افتخارات ما این است كه از روز ششم حادثه کرمانشاه شبكه بهداشتى درمانی از خانه بهداشت تا مراكز جامع سلامت را كاملا مستقر كردیم و از روزهای نخست 35 تيم سيار بهداشتی در همه روستاها و مراكز زلزله زده استان کرمانشاه حاضر شدند.

وی بیان کرد: موضوعى كه مورد تاييد است در جاهای زلزله خيز سازمان‌های مردم نهاد با استفاده از سرمايه‌هاى دينى و غيره براى بعد از حادثه وجود داشته باشند و توزيع اقلام بعد از حادثه با آن‌ها باشد.

وی گفت: نقشه‌هاى مناطق حادثه خيز و نقاط امن آموزش داده شود و مانورهاى دور ميزى و داخل منزل باید انجام داده شود و گزارش‌هايى با استفاده از داده‌هاى مراجع مختلف را باید از ذينفعان اصلي داشته باشيم.

حریرچی گفت: ما توانسته ایم در طی چهارسال گذشته با معیارهای بین المللی خیلی سخت گیرانه آمادگی بیمارستان های پایتخت را در برابر وقوع حوادث به عدد قابل توجه‌ای برسانیم. با اتحاد ملی و با دست به دست دادن مسئولین ،مردم و ارگانهای زیربط پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهیم .

زلزله تهران نشان داد با ایده‌آل های ایمنی فاصله داریم

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: باتوجه به زلزله اخیر در پایتخت باید آمادگی و زیرساخت های لازم را انجام دهیم و باید از پروتکل های از پیش تعیین شده مردم را راهنمایی کنیم. بالاخره زلزله اخیر پایتخت نشان داد هنوز ما در نقطه ایده آل قرار نداریم.

وی در خصوص مقاوم سازی بیمارستان های پایتخت در مقابله زلزله گفت:برای شهر تهران حدود 1000میلیارد هزینه فقط برای رسیدن به کف استاندارد نیاز داریم.

وی بیان کرد:در حال حاضر ما در کشور بیمارستان کم داریم و بیمارستان های موجود کیفیت و آمادگی لازم را در مقابله با زلزله را ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در اکثر مواقع در سطح شهر تهران خرج مقاوم سازی بیمارستان ها از ساخت زیر ساخت ها زیادتر است؛ طی طرح جامعه ای با شهرداریتهران قصد داریم  که تخت های جدید بیمارستان بسازیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۵ دی ۱۳۹۶
باید ساختمانها مقاوم سازی شوند
آخرین اخبار