دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد در نشست خبری:

انتقاد ناراحتمان نمی‌کند/ امسال هیئت علمی جایزه ادبی جلال همکاری بی‌حاشیه‌ای داشتند

قزلی گفت: هر سال انتخاب دبیر علمی جایزه ادبی جلال با واکنش‌ها و نقدهایی روبرو می‌شود و البته ما را هم ناراحت نمی‌کند!

نشست جلالبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد و شهریار عباسی دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار شد.

در این مراسم، مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به تغییر دولت و تأخیر در برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار کرد: مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد، شنبه 16 دی ماه ساعت 14 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: انتخاب دبیر و هیئت علمی جایزه ادبی جلال آل احمد از کارهای مهم است و ترجیح می دادیم این اتفاق در ثبات سازمانی بیفتد. امیدوارم از سال آینده این رویه تصحيح شود و همان ابتدای آذر ماه این جایزه ادبی را برگزار کنیم. بعد از اعلام فراخوان جایزه و نامه‌نگاری با ناشران حوزه ادبیات داستانی، اسامی را از خانه کتاب گرفتیم. براساسِ همان اسامی غربالگری اولیه را انجام دادیم. نهایتا در بخش رمان 500 اثر، داستان کوتاه 400 اثر، مستندنگاری 300 اثر و در بخش نقد ادبی 330 اثر به دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد رسید.

قزلی افزود: هر سال انتخاب دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد با واکنش هایی از سوی جامعه ادبیات مواجه شده است. جناب سرشار محق هستند، اگر نظری درباره دبیر جایزه ادبی جلال آل احمد دارند، بیان کنند. نه ما باید ناراحت شویم نه ایشان باید انتظار داشته باشند اگر اظهار نظری کرد، مقام وزارت آن را اجرا کند. فکر می‌کنم کارنامه شهریار عباسی در حوزه ادبیات روشن است. ده کتاب گردن کلفت دارد و تعداد جایزه هایی که بردند از انگشتان دست بیشتر است.

وی تصریح کرد: آقای سرشار مشاوران خوبی در انجمن ادبی قلم ندارد. اعضای هیئت علمی جایزه ادبی جلال آل احمد حاضر شدند با شهریار عباسی کار کنند و فکر می کنم همکاری بدون حاشیه آنها با وی پاسخ همه را به خوبی داد.
 
دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به اینکه آنچه اهمیت دارد، جلال بودن این جایزه ادبی است، بیان کرد: آنچه خوب یا بد بودن یک جایزه ادبی را مشخص می کند، این است که سالم برگزار شود یا نه. نفع برگزاری یک جایزه ادبی به صورت سالم به جامعه ادبیات می رسد و ما از آن استقبال می‌کنیم.
 
قزلی بیان کرد: وقتی نام کسی را روی جایزه ادبی می‌گذارند برای وی احترام قائل می شوند. الان اگر جلال آل احمد بود و کسی از او تقلید می کرد، وی را از جایزه خارج می‌کرد. جلال آل احمد لزوماً آثار کسی را که منطبق بر زندگی و روش ادبی خودش بوده نقد نکرده است. وی در زندگی اش زیاد تغییر کرد. در جایزه ادبی جلال آل احمد نگاه و صفت های خوب جلال ال احمد که در تمام دوره ها بود، مدنظرمان بوده است.
 

معرفی داوران و نامزدهای بخش نقد ادبی جایزه‌ی جلال

قزلی ادامه داد: داوران بخش نقد ادبی جایزه جلال آل احمد محمد سرور مولایی، امیرعلی نجومیان و علیرضا نیکویی هستند. در این بخش کتاب های بلاغت ( از آتن تا مدینه) داوود عماری مقدم، بوطیقای بوف کور محمود نیکبخت، در آمدی بر تحلیل گفتمان روایی حسین صافی، نظریه ژانر سید مهدی رزقانی و محمودرضا قربان صباغ و صدای زمانه از نشر اختران به عنوان کاندیدای دریافت جایزه از سوی هیئت داوران انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: بخش «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار» به این دوره جایزه ادبی جلال آل احمد افزوده شد. کتاب هایی که طی ده سال در این زمینه نوشته شده، بررسی شدند و برگزیدگان آن در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد. پیگیر هستیم بخش ویژه تاجیکستان را هم داشته باشیم؛ هرچند هنوز از سوی دوستانمان در این کشور جوابی دریافت نکردیم.

در ادامه مراسم، شهریار عباسی دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد، گفت: داوران جایزه ادبی جلال آل احمد در همین فرصت کم توانستند به دقت و با انصاف کارشان را انجام دهند. سعی کردیم داوران هم دانش کافی در حوزه ادبیات داشته باشند و هم به خوشنامی و انصاف مشهور باشند و هم نماینده تمام جریان های ادبی باشند. امیدواریم تلاش ما در نهایت به ثمر بنشیند و این دوره جایزه ادبی جلال آل احمد کمکی به پیشرفت ادبیات به ویژه ادبیات داستانی باشد که روزگار خوبی را نمی گذراند و در تولید، توزیع و نشر آن با مشکل مواجه هستیم.

وی درباره معبار ارزیابی آثار بیان کرد: براساس معیارهایی که برای انتخاب آثار سالم وجود دارد و همه درباره آن اتفاق نظر دارند، آثار را داوری می‌کنیم. بخشی از کار داوری به سلیقه داوران و مخاطب کاردان بستگی دارد. به طوری که اگر داور جایزه ادبی را تغییر دهیم برگزیدگان آن تغییر خواهد کرد. ممکن است برگزیدگان ربط مستقیمی به آثار جلال آل احمد نداشته باشند و اینطور نیست که نثر، زبان و حتی شیوه تفکر برگزیدگان باید شبیه جلال باشد. به شخصه جلال را نویسنده ای جویای حقیقت می دانم که در دوران زندگی‌اش متحول شد. شاید اگر زنده می ماند باز هم متحول می شد. امروز ما دغدغه های متفاوت تری با جلال آل احمد داریم.

دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد در پایان تاکید کرد: جایزه ادبی جلال آل احمد یک جایزه ملی است. کاری که در این جایزه ادبی انجام می‌شود، در جهت واگذاری امور به اهالی فرهنگ است.سعی می کنم هرجا سلامت حسن نیت و انصاف ببینم به ادبیات داستانی کمک کنم.

انتهای پیام/

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار