حسین زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

برنامه ریزی برای یکسان سازی آمارهای اقتصادی

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران گفت:امیدواریم طبق قانون با تعامل و همکاری مشترک دستگاه های مختلف، مشکل تهیه آمار توسط چند مرکز را در آینده رفع کنیم.

برنامه ریزی برای یکسان سازی آمارهای اقتصادیجواد حسین زاده معاون اقتصادی مرکز آمار ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارائه آمار اقتصادی از  سوی چند نهاد مختلف در کشور اظهار کرد: مطابق قانون تنها مرکز آمار وظیفه تهیه شاخص های قیمت، حساب های ملی و آمار های اقتصادی را به عهده دارد همچنین در احکام دائمی برنامه های توسعه، وظیفه و مرجع تهیه و تولید آمار ها بر عهده مرکز آمار گذاشته شده است.

معاون اقتصادی مرکز آمار ادامه داد:  امیدواریم طبق قانون با تعامل و همکاری مشترک دستگاه های مختلف، مشکل تهیه آمار توسط چند مرکز را در آینده رفع کنیم.

 حسین زاده افزود: بانک مرکزی در حوزه تهیه شاخص تورم و رشد اقتصادی فعالیت می کند و در حال بررسی برای رسیدن به نتیجه مشترکی در راستای تفاوت آمار ها هستیم.

وی اضافه کرد: گاهی آمار های مرکز آمار و بانک مرکزی با یکدیگر تفاوت هایی دارد و دلیل این امر اینست که در شیوه اخذ منابع اطلاعاتی، نوع پرسش نامه ها، روش های نمونه گیری و بسیاری دیگر از فرآیند های تهیه شاخص تفاوت هایی وجود دارد.

حسین زاده تشریح کرد:شاخص های مرکز آمار با بانک مرکزی هیچ گاه یکسان نمی شود و شاید بتوان امیدوار بود که ارقام اعلامی توسط  این دو نهاد تنها نزدیک به یکدیگر شود و تفاوت کمی در میزان و ارقام وجود داشته باشد.

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران در توصیف تفاوت های تهیه آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، بیان کرد: مرکز آمار در اعلام میزان تورم و یا رشد اقتصادی، فاکتور هایی نظیر تولید ناخالص، مناطق شهری، روستایی و غیره را در سطح استان های کشور نظر می گیرد در حالی که برای بانک مرکزی تفکیک مناطق اهمیت چندانی ندارد.

وی مطرح کرد: مرکز آمار ایران اطلاعاتی نظیر دسترسی به حساب های منطقه ای و ملی دارد در حالی که بانک مرکزی تنها به حساب های ملی دسترسی دارد و به این واسطه تنها می تواند درمورد تورم در حوزه  شهری آمار ارائه کند.

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران در مورد آمار های اعلامی بانک مرکزی، گفت: برنامه هایی برای رسیدن به نقطه نظر های مشترکی بین بانک مرکزی و مرکز آمار تدوین شده است که با بررسی دقیق و بیان انتظار های متقابل این مسئله به زودی حل می شود.

حسین زاده درمورد حوزه و ارقام اعلامی از مرکز پژوهش های مجلس، توضیح داد: مرکز پژوهش های مجلس به ندرت به تهیه آمار می پردازد و در مجموع در حوزه  پیش بینی و تحلیل ارقام و شاخص ها وارد می شود که این امر هم وظیفه اصلی آنها است زیرا قوه مقننه و نمایندگان مردم در شورای مجلس اسلامی برای ابراز مخالفت و یا موافقت خود نیاز به تحلیل هایی بر پایه پژوهش و علوم دارند.

وی اذعان کرد: استناد به یک آمار موجب می شود تا به سرمایه های اجتماعی کشور لطمه وارد نشود از این رو بررسی و یکسان سازی آمار های اعلامی اهمیت بسیاری دارد و در تمام کشور های توسعه یافته دنیا هم استناد به یک آمار شیوه ای ملموس بوده و مرجع های چندگانه ایی وجود ندارد.

حسین زاده در پاسخ به این سوال که آیا تفاوت آمار ها می تواند تداخلی در برنامه ریزی های دولت مردان ایجاد می کند؟ گفت: مرجع رسمی آمار های کشور مطابق قانون اساسی کشور، مرکز آمار است و از این رو دولت مردان و سیاست مداران باید به آمار های مرکز آمار استناد کند و در این صورت مسئولیت تناقض ها و خروجی های به دور از برنامه ی تدوینی به عهده خود آنها است.

انتهای پیام/

 مرجع رسمی آمار های کشور مطابق قانون اساسی کشور، مرکز آمار است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار