المانیتور: ولیعهد ضعیف سعودی دیگر هیچ آبرو و اعتباری به عنوان دشمن اسرائیل ندارد

پایگاه المانیتور با اشاره به انفعال عربستان درباره تصمیم آمریکا علیه قدس اشغالی نوشت محمد بن سلمان دیگر هیچ اعتباری به عنوان دشمن تل‌آویو ندارد.

المانیتور: ولیعهد ضعیف سعودی دیگر هیچ آبرو و اعتباری به عنوان دشمن اسرائیل نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت دیپلماسی عربستان درباره یمن و شهر قدس یک دیپلماسی دفاعی است.

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی باید به خاطر روابط گرم خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، متاسف باشد. سیاست خارجی عربستان موضع درازمدت این کشور را به عنوان مدافع مسلمانان و جهان اسلام زیر سوال می‌برد و تضعیف می‌کند. واکنش عربستان سعودی درباره بیانیه این ماه دولت آمریکا در خصوص شهر قدس و یمن بسیار بحث‌برانگیز بود. به نظر می‌رسد که مقامات سعودی همچنان از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حمایت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که به زودی شاهد تغییر در سیاست عربستان در خصوص آمریکا باشیم.

واکنش عربستان سعودی به بیانیه ترامپ در خصوص اینکه شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت خود را از تل‌آویو به شهر قدس منتقل می‌کند بسیار کُند و در برخی موارد مودبانه بود؛ به طوری که برای بسیاری در منطقه این تصور تقویت شد که این تصمیم دولت ترامپ در همکاری نزدیک با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، صورت گرفته است. این تصور می‌تواند به طرز قابل توجهی ادعای بلندمدت سعودی‌ها را درباره اینکه یکی از فعال‌ترین مدافعان حقوق مسلمانان هستند و همچنین سرپرستی آن‌ها بر شهر‌های مقدس مدینه و مکه را زیر سوال ببرد.

سعودی‌ها درباره واکنش به بیانیه ترامپ، در مقایسه با ایران و ترکیه -که دو رقیب سنتی آن‌ها محسوب می‌شوند- از رقابت جاماندند. حتی اردن خود را به عنوان یکی از مدافعین سرسخت شهر قدس می‌داند. سعودی‌ها سرپرستی حجاز و دو شهر مقدس آنجا را تنها یک قرن پیش از خاندان هاشمی در اردن به دست گرفتند. اقدام سعودی‌ها و واکنش ضعیف آن‌ها درباره بیانیه ترامپ درباره شهر قدس در مقایسه با اردنی‌ها برای آن‌ها بسیار حقارت آمیز بود. سعودی‌ها حتی تلاش کردند که عبدالله دوم، پادشاه اردن، را متقاعد کنند که در نشست سازمان کنفرانس اسلامی در ترکیه حضور پیدا نکند و آن‌ها حتی یکی از تجار فلسطینی-اردنی را به اتهام تهدید برای اقتصاد اردن، برای چند ساعت بازداشت کردند. بازداشت صبیح المصری یادآور بازداشت و استعفای اجباری سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در ماه نوامبر است.

با این وجود عبدالله دوم، پادشاه اردن، روی مواضع خود پافشاری می‌کند، روابط اردن و عربستان سرد است. روابط شاه اردن با دولت آمریکا هم دچار آشفتگی است. سعودی‌ها به ترامپ توصیه کرده‌اند که تصمیم خود را درباره شهر قدس تغییر دهد؛ اما (در واقع) آن‌ها در برابر تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به شهر قدس تنها نظاره‌گر هستند.

المانیتور در ادامه گزارش خود آورده است: سعودی‌ها حتی درباره راهبرد خود در یمن هم بسیار ناامید هستند. تا این ماه دولت ترامپ یک چک سفید به ریاض درباره یمن داده بود. حمایت از جنگ هوایی سعودی افزایش پیدا کرده بود و واشنگتن به طور کلی ایران و حزب‌الله را به سبب این جنگ سرزنش می‌کرد. آمریکا همچنین ایران را به خاطر حمایت از قدرت موشکی حوثی‌ها مورد سرزنش قرار می‌داد. با این وجود، واشنگتن با مشاهده خطر قریب‌الوقوع قحطی در یمن با تاخیر خواهان رفع محاصره سعودی و بازگشایی بندر حدیده شد. ریاض با بی‌میلی با این موضوع موافقت کرد. این نتیجه فشار آمریکا و انگلیس بر سعودی‌ها است. این فشار می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

مقامات سعودی هنوز مخالف یک راه حل سیاسی برای جنگ یمن هستند. مقامات سعودی هنوز با درخواست‌ها برای یک آتش‌بس بلند مدت مخالفت کرده‌اند. آن‌ها حوثی‌ها را هم‌تراز القاعده که نمی‌توان با آن‌ها مذاکره کرد، می‌دانند. آن‌ها خواهان راه حل نظامی برای موضوع یمن هستند؛ این یک سیاست غیرواقعی است. ائتلاف تحت هدایت سعودی‌ها در تلاش خود برای اجرای نقشه توطئه‌آمیز خود ضد حوثی‌ها با کمک علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن، ناکام ماند. مرگ صالح سبب تضعیف موقعیت حزب تحت فرمان وی شد و در برابر ائتلاف سعودی تنها راهبرد ایجاد قحطی در یمن را قرار داد.

در ادامه این گزارش آمده است: با این وجود پادشاه عربستان و پسر وی همچنان از حامیان سرسخت ترامپ هستند و به اقدامات آتی دولت ترامپ چشم دوخته‌اند، آن‌ها توجهی به این موضوع ندارند که کاخ سفید در سال جدید هدف تحقیقات دقیق شورای ویژه تحقیقات و اف‌بی‌آی قرار خواهد گرفت. سعودی‌ها همچنین یک سفیر پرانرژی، اما بی‌تجربه در واشنگتن دارند.

المانیتور در انتهای گزارش خود آورده است: ولیعهد عربستان فردی آسیب‌پذیر و ضعیف است. او از داشتن روابط با جرد کوشنر، داماد ترامپ، به خود می‌بالد. او همچنین افتضاح یمن را در کارنامه خود دارد. گروه‌های مدافع حقوق بشر خواهان تحریم وی هستند. او دیگر هیچ آبرو و اعتباری به عنوان دشمن اسرائیل و حامی شهر قدس در کارنامه خود ندارد. رسانه‌های اسرائیلی شایعاتی را منتشر کرده اند که بر اساس آن‌ها وی از اسرائیل دیدار داشته است. بسیاری از دشمنان وی علاقه زیادی به این موضوع دارند که او را به عنوان ابزار دست ترامپ و اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نشان دهند.

انتهای پیام/

گزارش المانیتور از انفعال سعودی‌ها علیه اقدامات خودسرانه ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
هوشنگ دستاران
۰۸:۳۶ ۱۱ دی ۱۳۹۶
مرگ بر محمد بن سلمانِ ضعیف کُش و پدرِ یزید صفتش شیخ سلمان و اون فسقلیِ بی خاصیّتِ عادل الجبیرِ
آخرین اخبار