موافق قدیری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری در بخش دامپروی ندارند

یک مقام مسئول گفت: با توجه به نوسان شدید قیمت و کاهش قدرت رقابت پذیری، سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری در بخش دامپروری ندارند.

سرمایه گذاری در عرصه دامپروری رونقی نداردمجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلایل پشت پرده آشفتگی بازار نهاده های دامی اظهار کرد: بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده بیانگر آزاد سازی قیمت ها است.

وی با انتقاد از معیوب بودن ساختار اقتصادی کشور افزود: وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه استراتژی تولید، واردات و صادرات ندارد که درنهایت این امر، مشکلاتی برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.

موافق قدیری ادامه داد: با توجه به نوسان شدید قیمت ها و کاهش قدرت رقابت‌پذیری و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری رغبتی برای سرمایه‌گذاری در عرصه دامپروری وجود ندارد، بنابراین انتظار می رود دولت در صدد رفع چالش های کنونی برآید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیشنهادات کوتاه مدت تنها مُسکنی برای شرایط کنونی فعالان این بخش است، بیان کرد: دولت با اعطای تسهیلات کم بهره و سرعت در تخصیص ارز و گشایش مشکلات بانکی تا حدی می تواند، مشکلات داخلی فعالان این عرصه را حل و فصل کند.

به گفته وی؛ دخالت نکردن دولت در قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی نظیر شیر، تخم مرغ و گوشت و نظارت بر این بخش، تاثیر بسزایی در خروج از بحران کنونی تولیدکنندگان دارد.

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به اینکه بخش دامپروری نیازمند سرمایه گذاری اصولی است، افزود: ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای نقش آفرینی بخش خصوصی و تعاونی ها و دگرگونی ساختار دامپروری امری ضروری است.

وی از افزایش 10 درصدی قیمت نهاده ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: افزایش قیمت حمل و نقل بین المللی،کاهش خروج نهاده های دامی از بنادر ، افزایش هزینه های انبارداری و کاهش جمعیت دامی از جمله دلایل اصلی نوسان قیمت نهاده ها به شمار می رود.

موافق قدیری از احتمال ادغام دو شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی افزود: با توجه به این شرایط به نظر می رسد که شرکت پشتیبانی از ذخایر خود برای تنظیم بازار استفاده نکند.

وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام به دلایل تغییر ساختار قوانین نمی‌تواند در کاهش نوسانات نرخ دامی ورود پیدا کند واز طرفی ورود شرکت پشتیبانی معایب و محاسنی دارد که به نظر می رسد، عدم ورود شرکت پشتیبانی محاسنی بیش از معایب دارد.

به گفته این مقام مسئول؛ دخالت نکردن شرکت های دولتی یکی از مطالبات فعالان این حوزه از دولت به شمار می رود که در اوضاع کنونی اگر بخواهیم درصدد کنترل بازار شرکت پشتیبانی امور دام ورود پیدا کند، اظهارات قبلی خود را نقض کرده ایم.

وی در خاتمه یادآور شد: با توجه به آنکه شرکت پشتیبانی امور دام و شرکتهای وابسته در دستور کار واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار گرفته‌اند، این احتمال وجود دارد که از دخایر خودش جهت کاهش نوسانات قیمت نهاده استفاده نکند و از طرفی به دلیل تغییر ساختار، امکان استفاده از این ذخایر جهت تنظیم بازار وجود ندارد.

انتهای پیام/

آشفتگی بازار نهاده های دامی ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار