افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان اردبیل

در چهار سال گذشته تولید محصولات کشاورزی در استان اردبیل افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل دیروز در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه و برگزیدگان بخش کشاورزی استان با حضور استاندار و دیگر مسؤولان اجرایی اظهار کرد: در چهار سال گذشته در محصولات گندم، سویا و چغندرقند 550 هزار تن افزایش تولید حاصل شده است .

وی افزود: میزان تولیدات کشاورزی در سال 92 حدود 3 میلیون و 700 هزار تن بود و در سال‌جاری به 4 میلیون و 500 هزار تن رسیده که از این میزان، تولید غله استان در سال 92حدود 150 هزار تن بود در حالی که در سال گذشته از سوی زارعان  572 هزار تن غله به صورت خوراکی و 35 هزار تن به صورت بذری  به مراکز خرید تحویل داده شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: تحقق این میزان تولید به دلیل افزایش سطح زیر کشت نبوده بلکه به دلیل مدیریت صحیح در عملیات زراعی، استفاده مناسب از بذور مقاوم با عملکرد هکتاری بالا واجرای توصیه‌های کارشناسان توسط بهره‌برداران و به‌کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری و ... بوده است؛ در حالی که سال گذشته متوسط بارندگی 23 درصد نسبت به سال‌های مشابه کم‌تر بوده است و به عبارت دیگر در طی تنها 4 سال شاهد افزایش تولید 450 هزار تنی  آن‌هم اختصاصا ً در تولید گندم در استان بوده‌ایم.

سروی در خصوص وضعیت دانه روغنی و آمار مقایسه‌ای  تولید آن تصریح کرد: میزان خرید سویا در سال 92 حدود 16 هزار و 500 تن بوده است که در سال گذشته میزان خرید رسمی این محصولبه صورت بذری و خوراکی  در مراکز خرید به  42 هزار و500 تن  رسید  . 

وی در خصوص پیشرفت‌های صورت گرفته در افزایش تولید چغندر قند نیز افزود: بر اساس آمار رسمی ثبت شده، میزان خرید این محصول در سال 92در حدود 82 هزار تن بوده  که در حال حاضر این رقم به 160 هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در مدت 4 سال گذشته تنها در زراعت گندم و سویا و چغندر قند  550 هزار تن افزایش عملکرد داشته‌ایم که نشان از سعی و اهتمام دست‌اندرکاران تولید، تلاش وافر مراکز تحقیقاتی و اجرایی و زحمات تخصصی و فنی بهره‌برداران با بکارگیری شیوه‌های نوین و علمی در زراعت دارد.

 

انتهای پیام/ع

افزایش 450 هزار تن گندم در استان اردبیل 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.