درمان هایی برای اختلال وسواس با کندن مو

تریکوتیلومانیا، که اختلال کندن مو نیز نامیده میشود، یک اختلال روانی است که فرد با وجود تلاش برای متوقف کردن خود، به طور مکرر و غیر قابل تحملی موی خود را از پوست سر، ابرو و دیگر نقاط بدن بیرون می‌کشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشیدن مو از پوست سر اغلب لکه های بدون مو پراکنده ای ایجاد می کند که باعث ایجاد آشفتگی شدید می شود و می تواند عملکرد اجتماعی یا شغل را مختل کند. افراد مبتلا این اختلال ممکن است موهای خود را از دست بدهند.

برای برخی افراد، تریکوتیلومانیا می تواند خفیف و به طور کلی قابل کنترل باشد. برای برخی دیگر، تمایل وسوسه انگیز برای کشیدن مو، اجتناب ناپذیر است. برخی از گزینه های درمانی به بسیاری از افراد در کاهش کشیدن موها و یا به طور کامل متوقف کردن آن کمک میکنند.

 علائم اختلال کندن مو (تریکوتیلومانیا)

اختلال کندن مو معمولا شامل موارد زیر می شود:

کشیدن مداوم مو معمولا موی سر، ابرو یا مژه، اما گاهی اوقات فرد ممکن است از سایر قسمت های بدن نیز موهای خود را بکشد که ممکن است در طول زمان قسمتی که موی آن را میکشد متغیر باشد.

افزایش احساس تنش قبل از کشیدن یا زمانی که سعی می کنید در برابر کشیدن احساس مقاومت کنید.

احساس لذت یا آرامش پس از اینکه مو کشیده میشود.

ریزش موی قابل توجه، مانند موی کوتاه شده یا مناطق نازک یا طاس بر روی پوست سر و یا سایر نقاط بدن، از جمله مژه ها یا ابرو های کم پشت و ریخته شده.

ترجیح دادن انواع خاصی از مدل مو، آداب و رسوماتی که همراه با کشیدن مو و یا الگوهای کشیدن مو هستند.

گاز گرفتن، جویدن یا خوردن موهای کشیده شده.

بازی با موی کشیده شده یا مالش دادن آن روی لب ها یا صورت.

تلاش مکرر برای جلوگیری از کشیدن موهای خود یا تلاش برای کمتر کردن این کار که اغلب این تلاش ها بدون موفقیت باقی می مانند.

ناراحتی یا مشکلات قابل توجه در محل کار، مدرسه یا در موقعیت های اجتماعی که به کشیدن مو مرتبط میشود.

بسیاری از افرادی که تریکوتیلومانیا دارند پوست خود را می کَنند، ناخن ها خود را گاز می زنند، لبهایش را می جوند.

بعضی اوقات کشیدن مو از حیوان خانگی یا عروسک ها یا از چیزهایی مانند لباس یا پتو میتواند نشانه ای از این اختلال باشد. اکثر افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا موهای خود را در تنهایی می کشندن و به طور کلی سعی دارند این اختلال را از دیگران پنهان کنند.

برای افراد مبتلا به اختلال کندن مو، کشیدن مو می تواند به صورت های زیر باشد:

متمرکز. بعضی افراد موی خود را به طور عمدی برای از بین بردن تنش یا پریشانی می کشند – به عنوان مثال، موهایشان را برای رهایی از میل شدید به کشیدن مو می کشند. بعضی از افراد ممکن است آداب مذهبی خاصی را برای کشیدن مو ایجاد کنند، مانند پیدا کردن موهای راست یا گاز گرفتن موها.

غیرارادی. بعضی از افراد موهای خود را بدون اینکه حتی متوجه می شوند که چه کاری انجام می دهند، می کشند، مانند زمانی که خسته هستند، در حال مطالعه هستند و یا تلویزیون تماشا میکنند. همان شخص بسته به موقعیت و خلق و خو، می تواند هم به صورت متمرکز و هم غیرارادی موهای خود را بکشد. موقعیت ها یا آداب خاصی ممکن است کشیدن موها را تحریک کند، مانند تکیه دادن سر به دست یا برس زدن موها.

تریکوتیلومانیا می تواند به احساسات زیر مرتبط باشد:

احساسات منفی. برای بسیاری از افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا، کشیدن مو روشی برای حل احساسات منفی یا ناراحت کننده مانند استرس، اضطراب، تنش، خستگی، تنهایی یا ناامیدی است.

احساسات مثبت. افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا اغلب درمی یابند که با کشیدن مو احساس رضایت می کنند و مقداری احساس تسکین به آنها دست می دهد. در نتیجه، آنها برای حفظ این احساسات مثبت به کشیدن موی خود ادامه می دهند.

اختلال کندن مو یک اختلال درازمدت (مزمن) است. بدون درمان، علائم می توانند در طول زمان از نظر شدت متفاوت باشند. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی قاعدگی می توانند علائم را در زنان بدتر کنند. برای برخی افراد، اگر این اختلال درمان نشود، علائم ممکن است برای هفته ها، ماه ها یا سال ها در یک زمان بروز کنند و از بین بروند. به ندرت، کشیدن مو طی چند سال پس از شروع پایان می یابد.

 چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نمی توانید از کشیدن موهای خود دست بکشید و یا به خاطر کشیدن موهای خود، احساس ناخوشایند یا شرمندگی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. تریکوتیلومانیا تنها یک عادت بد نیست، این یک اختلال مربوط به سلامت روانی است و بعید است که بدون درمان بهبود یابد.

 

علل این اختلال

علت اختلال کندن مو مشخص نیست. اما مانند بسیاری از اختلالات پیچیده، اختلال کندن مو احتمالا حاصل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است.

 عوامل خطر

این عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به این اختلال می شوند:

سابقه خانوادگی. ژنتیک ممکن است نقش مهمی در ابتلا به تریکوتیلومانیا داشته باشد و این اختلال ممکن است در افرادی که یکی از وابستگان نزدیک آنها به اختلال مبتلا هستند، رخ دهد.

سن. تریکوتیلومانیا معمولا قبل از یا در طی دوران ابتدایی نوجوانی- اغلب در بین ۱۰ تا ۱۳ سال – رخ میدهد و اغلب یک مشکل مادام العمر است. نوزادان نیز می توانند به کشیدن موها مستعد باشند، اما معمولا خفیف است و بدون درمان از بین می رود.

اختلالات دیگر. افرادی که تریکوتیلومانیا دارند نیز ممکن است اختلالات دیگری مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواسی-اجباری (OCD) نیز داشته باشند.

استرس. در بعضی از افراد شرایط و یا رویدادهای پرتنش ممکن است موجب تریتیکوتیلومیا شوند. هرچند در بین بیماران مبتلا به این بیماری، زنان نسبت به مردان بیشتر درمان میشوند، و این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که زنان مشاوره های پزشکی را بیشتر دنبال میکنند، اما در اوایل کودکی، پسران و دختران به نظر می رسد به یک اندازه تحت تاثیر این بیماری قرار گیرند.

عوارض اختلال کندن مو

اگر چه اختلال کندن مو ممکن است جدی به نظر برسد ، اما می تواند تاثیر منفی بزرگی بر زندگی شما داشته باشد. عوارض این اختلال ممکن است شامل موارد زیر باشند:

اضطراب احساسی. بسیاری از افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا احساس شرم، تحقیر و خجالت گزارش میکنند. آنها ممکن است به علت وضعیت خود اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب و مصرف الکل یا مواد مخدر را تجربه کنند.

مشکلات اجتماعی و عملکرد شغلی. احساس خجالت به خاطر ریزش مو ممکن است باعث اجتناب از فعالیت های اجتماعی و فرصت های شغلی شود. افرادی مبتلا به تریکوتیلومانیا ممکن است کلاه گیس پوشانند، مدل موهای خود را برای پنهان کردن قسمت های طاس پنهان کنند و یا مژه مصنوعی بگذارند. برخی از افراد ممکن است به خاطر ترس از اینکه وضعیت آنها کشف شود، از برقراری روابط صمیمانه اجتناب کنند.

آسیب به پوست و مو. کشیدن مداوم مو می تواند باعث زخم و آسیب های دیگر شود، از جمله عفونت، برای پوست سر و یا پوست ناحیه خاصی که مو کشیده میشود و می تواند تاثیر دائمی بر رشد مو داشته باشد.

هیربال (hairball: جمع کوچکی از مو در دستگاه گوارش). خوردن موهایتان ممکن است در دستگاه گوارش هیبربال (trichobezoar) تشکیل دهند. در طول یک سال، هیربال می تواند باعث کاهش وزن، استفراغ، انسداد روده و حتی مرگ شود.

تشخیص

ارزیابی برای تعیین اینکه آیا شما اختلال کندن مو دارید یا نه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بررسی میزان ریزش مو

پرسش سوالات و بحث در مورد ریزش مو با فرد

حذف علل احتمالی کشیدن مو یا ریزش مو از طریق آزمایشات تعیین شده توسط پزشک
تعیین هرگونه مشکل سلامت روانی یا جسمی که ممکن است با کشیدن مو مرتبط باشد.

استفاده از معیارهای تشخیصی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)

درمان

تحقیقات در زمینه درمان اختلال کندن مو محدود هستند. با این حال، برخی از گزینه های درمانی در کاهش کشیدن موهای بیماران و یا متوقف کردن کامل کشیدن مو، کمک بسیاری به بیماران کرده اند.

 روان درمانی

انواع درمان هایی که ممکن است برای تریکوتیلومانیا مفید باشند، عبارتند از:

آموزش معکوس کردن عادت. این رفتار درمانی، درمان اولیه برای اختلال کندن مو است. شما یاد می گیرید چگونه موقعیت هایی که در آن احتمالا موهای خود را می کشید را شناسایی کنید و رفتارهای دیگر را جایگزین کنید. به عنوان مثال، میتوانید دستان خود را برای کمک به توقف میل و یا هدایت دست خود از موها، مشت کنید. درمان های دیگر نیز ممکن است همراه با آموزش معکوس کردن عادت استفاده شود.


بیشتر بخوانید: شایع‌ترین شیوه‌های خودآزاری ناشی از اختلالات روانی


شناخت درمان. این درمان می تواند به شناسایی و بررسی باورهای تحریف شده ای که در رابطه با موهایتان داشته اید، کمک کند.
پذیرش و تعهد درمانی. این درمان می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که قبول کنید موهای خود را دست نزنید.

درمان هایی که به سایر اختلالات روانپزشکی که اغلب در ارتباط با اختلال کندن مو مرتبط هستند، مانند افسردگی، اضطراب یا سوء مصرف مواد، کمک می کنند، می توانند بخش مهمی از درمان باشند.

 داروها

اگر چه هیچ دارویی توسط سازمان غذا و دارو به طور خاص برای درمان اختلال کندن مو تایید نشده است، اما برخی از داروها ممکن است به کنترل برخی علائم کمک کنند.

به عنوان مثال، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی مانند کلومیفامین (Anafranil) را توصیه کند. سایر داروهایی که تحقیقات نشان می دهند ممکن است برای این بیماری مفید باشند شامل N-acetylcysteine (as-uh-tul-SIS-tee-een)، اسید آمینه ای که نوروترانسمیترهای مربوط به خلق و خوی را تحت تاثیر قرار میدهند و النازاپین (Zyprexa)، یک آنتیس سایکوتی غیر تیپیک، باشد.

با پزشک خود در مورد هر دارویی که پیشنهاد می کند صحبت کنید. مزایای احتمالی دارو همیشه باید با عوارض جانبی احتمالی متعادل شود.

 مراجعه به پزشک

پیگیری برای کمک اولین گام در درمان اختلال کندن مو است. در ابتدا ممکن است به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید. او ممکن است به یک متخصص بهداشت روان شما را ارجاع دهد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

قبل از مراجعه به پزشک لیستی از موارد زیر تهیه کنید:

تمام علائمی که تجربه میکنید، حتی اگر به نظر می رسد مربوط به کشیدن مو نباشد. تریکوتیلومانیا می تواند موجب علائم جسمی و روانی شود. به آنچه کشیدن مو را تحریک میکند، چگونگی تلاش شما برای مواجهه با این مشکل، و عواملی که آن را بهتر یا بدتر میکنند، توجه داشته باشید.

اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله هر گونه تنش یا تغییر بزرگ در زندگی اخیر و اینکه آیا کشیدن مو در خانواده شما اتفاق افتاده است یا خیر.

تمام داروها، ویتامین ها، گیاهان یا مکمل های دیگری که مصرف می کنید، شامل دوز و مدت زمان مصرف آنها.

سوالاتی که از پزشک خود قرار است بپرسید، تا بیشتر از وقت خود استفاده کنید.

سوالاتی که ممکن است از پزشک بپرسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-چه چیزی ممکن است موجب ابتلای من به این اختلال شده است؟

-چگونه این بیماری را تشخیص می دهید؟

-آیا این اختلال به خودی خود از بین می رود؟ آیا خودم می توانم کاری انجام دهم تا شرایطم بهبود یابد؟

-چه درمان هایی توصیه می کنید؟

-اگر تصمیم بگیرم داروها را مصرف کنم، چه مدت طول می کشد تا علائم من بهبود یابد؟

-عوارض جانبی داروهایی که شما توصیه می کنید چیست؟

-در صورت دنبال کردن درمان، به طور واقعی چه مقدار بهبودی را میتوانم انتظار داشته باشم؟

-برای پرسیدن سوالات دیگر در طول مراجعه به پزشک خود شک نکنید.

 سوالات که انتظار میرود پزشک بپرسد.

پزشک شما به احتمال زیاد تعدادی سوال می پرسد. آماده بودن برای پاسخ به آنها باعث میشود در مراجعه به پزشک روی تمام چیزهایی که میخواهید تمرکز کنید. ممکن است دکتر از شما سولات زیر را بپرسد:

-چه زمانی برای اولین بار کشیدن موهای خود را شروع کردید؟

-آیا سعی کردید خود را از کشیدن موها بازدارید؟ نتیجه چه بود؟

-آیا زمان یا موقعیت هایی وجود دارند که کشیدن موها را تحریک کنند؟

-قبل و بعد از کشیدن موهای خود چه احساسی دارید؟

-از کدام قسمت بدن موی خود را می کشید؟

-آیا مو را گاز می زنید، می جوید یا می بلعید؟

-چگونه کشیدن موها بر کار، مدرسه یا زندگی اجتماعی شما تاثیر می گذارد؟

-آیا برای کشیدن مو یا دیگر مسائل عاطفی تحت درمان (دارویی، روانی) قرار گرفته اید؟

مقابله و حمایت

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال کندن مو احساس تنهایی در کشیدن موی خود را گزارش میکنند. پیوستن به یک گروه پشتیبانی برای افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا کمک می کند تا شما بتوانید افراد دیگر با تجارب مشابهی که با احساسات شما ارتباط دارند، را ملاقات کنید. از پزشک یا متخصص بهداشت روان کمک بگیرید یا به دنبال گروه حمایت از بیماران مبتلا به این اختلال، به صورت آنلاین باشید.

منبع:راستینه

انتهای پیام/

اختلال کندن مو چیست؟

برچسب ها: موها ، بیماری ، سلامت ، استرس ، اظطراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۴:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
من الان نزدیک ۳۰ سالمه و از ۱۵ سالگی شروع کردم به کندن موهام موقع شروع امتحاناتم بود اینجوری شدم اون موقع اینقدر این کارو کردم که جلوی سرم کچل شدم بعدش شروع کردم به موهای پشت سرم ...
بعد کم کم فهمیدم دارم با خودم چیکار میکنم عادتم ترک کردم به سختی ...ولی متاسفانه چند وقتیه که باز سراغم اومده موقع فیلم دیدن یا کتاب خوندن ولی خیلی کم باز میترسم اونجوری بشم اصلا یادم نیست چطوری ترکش کردم
United States of America
ستاره
۰۳:۳۳ ۲۶ تير ۱۴۰۱
من ۱۸سالمه حدود ی سال و نیم پیش ی ذره از مژه هامو ک ریمل داشت کندم و صبرکردم در بیاد انقدر دست میزدم تا ببینم در اومده یا ن عادت شد تا اینمه چندجای دگشم کندم.تااینکه دیدم هیچ مژه ای نموندده برام.یکم گذشت و و دستم رفت توی ابروهام و الان ک فردا عروسیه خالمه هیچ ابرویی حتی یه تار هم ندارم و دارم دیوونه میشم و نفسم بالا نمیاد کاش یکی کمکم کنه خانوادم مدام میگن چرا چرا حتی خودمم نمیدونم چرا میکنم.بیرون نمیرم افسرده شدم دیوونه شدم.خواهش میکنم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۰۱:۰۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
استرس هاتو کم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۱ تير ۱۴۰۱
من از سن ۱۵سالگی بهش مبتلا شدم الان ۲۱ سالمه دارم دیونه میشم دست خودم نیست بهم ارامش میده دوست دارم بکنم توروخدا اگه چیزی میدونین یا کاری کردین که عادت رو ترک کنید به منم بگید
Iran (Islamic Republic of)
زنبورک
۱۱:۴۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
من ۱۷ سالمه:)
وقتی هم سعی میکنم موهامو نکنم میوفتم ب جون لبم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
من الان ۱۵ سالمه و دو ساله ک موهامو میکنم
این کارو به دلیل این شروع شد که خیلی رو موهام حساس بودم و هستم و موهایی ک موخوره داشتن رو میکندم ولی به مرور زمان این کار تبدیل به عادت شدو الان توی خونه یهو به خودم میام مبینم ساعت هاست که دارم موهامو میکنم
متوجه شدم که این کار عادی نیست و به این سایت شر زدم فکر میکردم فقط من اینطوریم ولی دیدم نه این کار واقعا یک بیماریه
و من رو نشبت به خطرات این مسئله اگاه کرد و تصمیم گرفتم دیگ این کار رو نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سلام من۱۵ ساله این مشکل رو دارم هنوز کامل درمان نشدم ولی روشی رو که بهم جواب داده رو میگم اول کاکائو و ترشی جات و لبنیات نخورید دوم بعد غذای سرد مثل گوشت گوساله ,بادمجون,عدس,فست فود حتما عرق پونه بخورید وقتی هم دیدید حالتون داره بد میشه میخواین مو بکنید عرق بادرنجبویه بخورید ارومتون میکنه نمیگذاره این کارو انجام بدین اب انار هم کمک میکنه اگر جواب گرفتین من رو هم تو نماز ها تون یاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۵۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
ادمین عزیز لطفن پیام قبلی من رو تایید کن بزار
تا اینجا ملت استفاده کنن..و انگیزه و امید بشه براشون
و بتونیم با هم و به هم کمک کنیم
تو نمیدونی چه مریضی وحشتناکی هست
عملا عمر آنهایی که درگیرشن به فناست
چون همش چش میکشن چند ماه بگذره موهاشون دربیاد و
بعد چند ماه هم درمیاد باز میکنن
و باز باید چند ماه تو کنج عزلت سر کنن و دور از همه باشن تا باز در بیاد ...و باز میکنن
و روز از نو و روزی از نو
عملا عمر ماها تموم شد سر این موضوع
پس تایید کن تا بتونیم بهم کمک کنیم
ممنون
تشکر
Germany
بهنام
۱۲:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
سلام
من هم مثل شما هستم من ۲۷ سال اینجوری بودم همه موهای بدنم میکندم ...سر ..ابرو...موژه...
با سه روش خوب شدم البته با کمک دکتر و یک جمله جادویی که یک دانایی بهم یاد داد برای همه کارهای زندگی جواب هستش این جمله
گفتم به شما عزیزان هم درد هم بگم تا خوب بشید و خوشحال بشید
همش دست خودتون و خواست خودتون
۱= نوشتن هر روز این جمله جادویی که با این کار که انجام میدی
چی بدست میاری....؟؟
و خب بابتش چی از دست میدی و هزینه می‌کنی ج

مو بکندی = بدست آوردن زشتی و سرزنش و سرخوردگی
حالا چی از دست میدی...= عمر ..زیبایی ..کار و.....
۲= موهاتون رو تیغ بزنین چند ماه و داروی ماینوکسیدیل روزی سه بار و بعد شب کرم کلوبتازول جایی که مو کندین بزنین سه سوت در میادش ولی تیغ زدن فراموش نشه هفته ای یک تا دوبار...و آمپول های نوروبیون و بیوتین و بپانتین تزریق کنین هفته ای یکبار
که مال تقویت مو هست بزنین
۳= هر وقت اون حال کوفتی اومد سراغتون سریع جاتون عوض کنید
دست و صورت و سرتون بشورید و خیس کنید
و نوک انگشتان دستتون رو با فندک بسوزونین
خیلی جوابه بهتون شوک مثبت میده
پس شد
۱ = نوشتن هر روز جمله جادویی
۲= بستن کش خوب و محکم دور مچ دست و استفاده در زمان که هم فکر و یا دستتون رفت سمت سرتون
۳= عوض کردن موقعیتتون و شستن دست و صورت و موها که هم حال هواتون عوض بشه و هم نتونین موهای خیس رو بگیرید و بکنید
۴= استفاده از فندک و سوزاندن سر انگشتان دست برای شوک
مطمئن هستم شما هم مثل من خوب میشید...
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۵۷ ۳۱ تير ۱۴۰۰
من از ۱۳ سالگی دچار کندن مو شدم ازتون خوااااهش میکنم اگه کسی جواب گرفته به منم بگه توروووخدا، الان ۲۶ ساله دیگه هیچ چیزی خوشحالم نمیکنه جز اینکه بیماریم خوب شه موهام مثل قبل پرپشت شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۰ ۰۹ تير ۱۴۰۰
توروووووووخداااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
:)
۱۵:۰۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خب سلام. من ۱۶ سالمه و به این بیماری مبتلام
Germany
ستاره
۱۵:۳۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیزم درمان کن خودتو من سی و هفت سالمه و بیست و چهارساله به این بیماری دچار هستم و درمان نشدم .دیگه مژه هام از بین رفته دیگه خودمم دارم از بین میرم خواهش میکنم خودتو درمان کن تا جوونی ای کاش تجربه الان رو تو سن تو داشتم و خودمو نجات میدادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
یکی کمکم کنه دیگه خسته شدم نمیتونم عروسی جایی برم خجالت میکشم تورو خدا راه حل های برای درمان این اختلال دارید کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
یکی کمکم کنه دیگه خسته شدم نمیتونم عروسی جایی برم خجالت میکشم تورو خدا راه حل های برای درمان این اختلال دارید کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
یکی کمکم کنه دیگه خسته شدم نمیتونم عروسی جایی برم خجالت میکشم تورو خدا راه حل های برای درمان این اختلال دارید کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
میشه بگید چه طوری باید از کندن مو خلاص شد ..منم دیگه خسته شدم الان 20 ساله این مشکل رو دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
من از نوزادی موهام و میکنم مامانم میگ اون موقه حتی شیر میخوردی موهات و میکندی دارم کچل میشم دیگ تقریبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
بچه ها من خوب شدم
ولی هنوز میکنم ولی نه خیلی ولی الان موهام امده و خوب میشه منم دیگه خیلی نمیکنم و تلاش میکنم نکنم شما اگه کمک میخواین بگین
Iran (Islamic Republic of)
آیناز
۱۵:۱۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام. چیکار کردی که خوب شدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۳:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۹
سلام منم چندین سال هست دارم مو میکنم تورو خدا کسی هست کمکم کنه؟ دیگه از این زندگی بریدم خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۳:۵۴ ۳۰ دی ۱۳۹۹
سلام منم چندین سال هست دارم مو میکنم تورو خدا کسی هست کمکم کنه؟ دیگه از این زندگی بریدم خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
B
۰۶:۵۸ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام. یه راه حل میگم جواب میده. یه تقویم داشته باشید روزانه به خودتون نمره بدید. من جواب گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۳ دی ۱۳۹۹
ی راه سریع وجود نداره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام اقای تاجیک اون ۱۲ روش چیه میشه لطفا به من بگین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
P
۱۶:۵۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
منم از بچگی این مشکل رو دارم هی مژه هامو میکشم میشه یکی کمکم کنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سعیده شبانی
۰۱:۴۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
سلام منم از ۱۲ سالگی درگیر این بیماریم الان ۳۰ سالمه یه دختر دارم ولی از هیچ دارو و دکتری جواب نگرفتم شوهرم که به این موقعیت من عادت کرده ولی دخترم خیلی ناراحت میشه بعضی وقتا میبینم منو نگا کردنی رنگش میپره خیلی راها امتحان کردم باشگاه رفتم استخر رفتم ولی وقتی موهای سرم پر میشه همش هوس میکنم موهامو بکشم تو روخدا تورو جون عزیزانتون اگه راهکاری میدونین منم ور جریان بزارین دیگه از خودم خسته شدم بخاطر دخترم زنده هستم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا امیری
۲۲:۵۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
لطفا بمن هم کمک کنید من این اختلال و این مشکل رو از دوران دبیرستان دارم و از استرس های شب های امتحان شروع شد حالا ۲۴ سالمه و ازدواج کردم ولی هنوزم این مشکل باهامه نصف موهای سرمو کندم و چند بار موهامو تراشیدم که دیگه یادم بره ولی دوباره که موهام درمیاد شروع میکنم به کندن دیگه بریدم لطفا کمکم کنید بگید باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۳۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
سلام ، به نظر من موها را تمیز نگه دارید . موقع اصلاح یا کوتاه کردن ریش چون نوک آنها نیز می شود ، خارش ایجاد می کنند ، لذا روغن بادام خوب است . در وضعیتی که تنش زا است مانند نشستن بر روی صندلی یادر وضعیت نامطلوب دراز کشیدن را تغییر دهید . ورزش کنید . ناخن ها را کوتاه کنید .
Iran (Islamic Republic of)
Somy
۱۷:۲۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام من ۲۷ ساله که در گیر این موکندنم همه راههای درمانی رو رفتم سالها قرص خوردم نوروفیدبک هم رفتم اولش جواب میده بعد دوباره بدتر از قبل شدم الان طوری هستم که نصف موهای سرم رو کندم و مژه و ابرو هم ندارم اگه کسی راه حل داره بفرسته لطفا
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۲۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اگه کسی روش یا راه حلی داره پیام بفرستید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
X
۱۶:۲۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام
کسایی که این مشکل دارن ,سری هم به سایت تبیان بزنن و نظراتی ک مردم درمورد کندن مو گذاشتن رو حتما بخونن.خدا ب همه کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
به نظرم یکی از دلایلش افسردگی و عدمت رضایت از شرایط زندگیه یه مقدار زندگیو آسون تر بگیری بهتر میشه ب نظرم بیشتر افراد تو دار و کسایی این اختلالو دارن که وقتی مشکلی براشون پیش میاد اعتراض نمیکنن و عوضش به خودشون اسیب میزنن یه دلیل دیگشم میتونه مصرف مواد مخدر باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۱۴:۱۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام دوستان عزیز من این مشکل رو داشتم و الان درمان شدم میزان سختی این بیماری رو میدونم میدونم چقد سخته برای یک دختر که مو یکی از قشنگی هاش محسوب میشه رو با دست خودش نابود کنه من تونستم خودمو درمان کنم و نذر کردم به چند نفر همسن و سال خودم کمک کنم کسی خواست به ایمیلم پیام بفرسته
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۱۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
چه جوری درمانش کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ایدا
۰۱:۱۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
تروخدا به منم بگید خسته شدم دیگه موهام انقد پرپشت و قشنگ بود که همه حسرت میخوردن اما الان هرکی بهم میرسه میگه چقدر موهات بد شده نمیتونم دیگه نمیکشم حتی الان هم با اشک دارم مینویسم اینارو
Iran (Islamic Republic of)
آیناز
۱۵:۲۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
میشه منم کمک کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تورو خدا میشه به من کمک کنید چطوری خوب شدی خدا هرچی میخوای بهت بده روش درمان رو بهم بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام لطفاً راهنمایی کنید دخترمن هم یه سال این مشکل روپیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
Clara jalali
۲۰:۲۳ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
سلام من بیماری مو کندن رو دارم میشه کمکم کنی بخدا خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
Ss
۱۹:۵۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
من در حال درمان شدنم بدون.اینکه پیش هیچ دکتری برم خودم با تجربه خودم دارم خودمو درمان میکنم
Iran (Islamic Republic of)
م،ن
۲۲:۰۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
کمکم کنید ۱۵سال هست درگیرم
Iran (Islamic Republic of)
z
۲۳:۵۴ ۰۴ تير ۱۳۹۹
لطفا راهکار بگین
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۱۵ ۰۳ تير ۱۳۹۹
لطفا کمک کنید من ۷ سال در گیر این بیماری هستم و دیگه تحمل سال های بعد هم ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
عزیزانی که راهکار دارید و مطرح نمی کنید خوشتون میاد از اذیت کردن دیگران
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۲:۱۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تورو خدا بمنم بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسایی که این مشکلو حل کردن چرا راه حل نذاشتن؟؟ راهنمایی کنید خوب
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۰۸:۰۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
توروخدا اگه کسی روشی یا حتی دارویی بلده بگه من حدودا۹ یا ۱۰ سال هستش که این مشکل رو دارم
الان به عنوان یه دخترنوجوان مژه و ابرو چندانی ندارم و موهای سرم هم خیلی ریخته
Iran (Islamic Republic of)
اميرحسين تاجيک
۱۷:۴۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان عزيزم ميدونم مشکلتان رادرک ميکنم من هم پنج سال اين مشکل راداشتم الان خوب شدم فقط بهترين راه توکل به خداوند خودتون رو دلداري بدين من روشهاي زيادي را امتحان کردم نشد ولي 12 روش بهتون ميگم خانگي 100درصد خوب خوب ميشويد و به روال عادي بر ميگردين
Iran (Islamic Republic of)
سالم
۱۵:۵۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام لطفا میشه روشتونو به من هم بگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم چند ساله که موهامو میکنم ولی درمان هنوز نشدمه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
م.ت
۱۵:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من الان دوساله درگیرم و فقطیه قسمت از سرم رو موهاشو میکنم با موهای دیگه صورت یا بدنم کاری ندارم . الانم خسته شدم چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
M
۲۰:۰۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خوب شدم شما هم می تونید
من ده سال بود این مشکل داشتم
الان درست شدم
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۳:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
لطفا اگه دارو و يا راه حلي هست به منم بگين
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۱:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ببخشید این پمادی داره که دوباره رو قسمت هایی که مو نداره مو دربیاد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دریا
۲۰:۳۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
اگه میشه کمکم کنید تورا خدا من الان چند سال هست این بیماری رو دارم دیگه امیدی به زندگی کردن ندارم لطفا لطفا تولد خدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۰۱ ۱۴ دی ۱۳۹۸
سلام دوستان من الان نزدیک پانزده سال مشکل کندن مو دارم لطفاً کسی می‌تونه رهنمایی کنه به من هم بگه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
چیا
۲۱:۴۱ ۱۲ دی ۱۳۹۸
سلام من ۲۶ ساله این مشکل و دارم وخیلی دکار رفتم حتی پناه ب دعا نوییسم بردم برای خوب شدنم هرگز نتیجه نگرفتم حتی ۱۰ باربیشتر موی سرمو ازبیخ تراشیدم ب امید دوس ماه نبودنشون وترک کردنش ولی بمحض پرشدن موهام شروع میکردم حتی مژه ابرو الان توی درمان جدیدم دکتر با روشی جدید منو درمان کرده ومیخوام شماهم معرفی کنم اگر مایلید خداشاهد ۲۶ سال توزجر مخفی کردن خودم از مردم از اشنا ازهمه هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
با سلام و خدا قوت میشه منو راهنمایی کنید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۱۵:۲۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سلام اگ میش ب من کمک کنید دیگه دارم کچل میشم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۳۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
من از کلاس ۸ راهنمایی مبتلا به این بیماری هستم که تا الان ۲۷ سال سن دارم هنوز از این بیماری رنج میبرم.تورو خدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه جعفرزاده
۱۶:۲۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
سلام من 19ساله به این بیماری مبتلاام لطفا Mj اگر راه حلی ونام استادتون روبهم بگید خیلی لطف میکنید
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۲۰:۴۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
خواهش میکنم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۴۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
من چند سال میشه که دارم با این مشکل میجنگم واقعا دیگه خسته و نا امیدم پیش هر دکتر از روان شناس تا روانکاو و روان پزشک و نوروفیدبک و هیپنوتیزم رفتار درمانی انجام دادم ولی بی فایدست واقعا دیگه نمیدونم باید چه کاری انجام بدم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
خانم یا اقای Mjچطور می تونم با شما تماس بگیرم که بهم کمک کنی
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۲۰:۰۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
منم دیگه خسته شدم اخه چه قدر دیگه کاشکی خدا هم یه نگاهی به ما کنه
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۰۹:۵۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
سلام توروخدا به منم کمک کنید تواین مشکل موندم خیلی داغونم
Iran (Islamic Republic of)
شیدا
۲۲:۴۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
میشه به منم بگید راه حلش چیه من۲۴ساله بااین مشکل درگیرم.دیگه دوست ندارم زندگیم ادامه بدم.به خدا روحیه ندارم ۲۴ساله میسوزم ومیسازم
Iran (Islamic Republic of)
Mj
۲۰:۱۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
دوستان برین دنبال تکنیک های استاد ابولفضل قرخانلو در مورد حل مشکلات که ب راحتی مشکلاتتون رو حل کنید...امتحانش ضرر نداره من خوب شدم.
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۱۴:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهش میکنم بگید از کدوم استاد وچه راهی استفاده کردین
Iran (Islamic Republic of)
Mj
۱۰:۴۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام و عرض ادب خدمت دوستان گلم.
من چند سالی بود که به این مشکل خیلی رنج اور دچار بودم مانند همه شما و هیچ وقت نمیتونستم به استخر و جاهایی که میخواستم برم .
صورت و چشمهایم بسیار زشت و خنک شده بود و اصلا از خودم لذت نمیبردم تا همین 4 ماه پیش.
چهارماه پیش من با یکی از روش های قدرتمند تمرکز و اصلاح ذهن از طریق استاد... اشنا شدم. من به طور کلی طی یکماه تونستم مشکلمو حل کنم و الان 4 ماهه که خدا را شاکرم که هیچ نشانی از بیماری قبلی ندارم.
هر کسی که دوست داشت من میتونم این اموزش استاد....بهش بدم و به احتمال زیادی رو شماهم اثر کنه ولی دیگه تصمیم خودتونو بگیرین. امتحانش هم ضرری نداره دوستان. ضمنا من دنبال کاسبی و تبلیغ اون استاد نیستم. امیدوارم به موفقیت برسید.
Iran (Islamic Republic of)
ayso
۱۲:۱۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
میشه به منم بگی راه حلو من الان 7ساله درگیر این بیماریم
Iran (Islamic Republic of)
نم
۰۶:۴۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کدوم استاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
سلام داداش mj میشه منم کمک کنید.خیلی ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
Hani
۱۸:۴۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
میشه بگید چیکار کردید ممنون میشم منم از کندن ابروهام رنج میبرم و خسته شدم تورو خدا بگو چیکار کردی منم انجام بدم شاید خوب بشم
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۱:۱۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام لطفا به منم معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
kz
۲۱:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام اگه میشه به منم روش درمانشو بگید 10 ساله درگیرم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۵۳ ۱۲ تير ۱۳۹۹
تو رو خدا منم رو هم راهنمایی کنید...خسته شدم....ابروم رفت.14ساله دچارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تورو خدا میشه به منم این روش رو بگین دیگه بریدم از زندگی زده شدم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۰:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام من مو هام خیلی کم شده کسی میتونه کمکم کنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
من موقعی که میرم تو فکر دست تو یه گوشه سرم میکنم وپیچ وتاب میدم و خیلی تاحالا بخاطر این کار ناخواسته سرزنش شدم... به شدت از این کار خسته وکلافه شدم اگه کسی تجربه ای در درمان این وسواس بد داره راهنمایی کنه لطفا
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۹:۵۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
داروهایی که دکتر روان پزشک مینویسه چیه به من هم بگیداختلال مو کنی من شدیده لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۱:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
m..a
۰۱:۰۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویش مژه تقریبا چقد طول میکشه
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۱:۴۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
عالی بود خیلی خوب
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۲۰:۰۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
چی عالی بود
آخرین اخبار