اسپوتنیک: اغتشاش‌ها در ایران بخشی از برنامه‌های آمریکا برای تغییر نظام در این کشور بوده است

خبرگزاری اسپوتنیک در بیان نقش آمریکا در اغتشاشات ایران نوشت بدون تردید این گونه اقدامات آمریکا تحریک بی پروای فتنه در یک کشور خارجی است و باید با برخورد قانونی روبرو شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ تردیدی نیست که اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر در سراسر ایران دست‌کم بخشی از برنامه‌های آمریکا برای تغییر حکومت در ایران بوده است.

اظهارات و بیانیه‌های علنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مقامات بلندپایه وی همگی با هدف حمایت از معترضان در ایران و بدنام کردن نظام این کشور و به تصویر کشیدن آن به عنوان یک حکومت «ظالم و بیرحم» بیان و منتشر می‌شود.

بدون تردید این گونه اقدامات آمریکا تحریک بی پروای فتنه در یک کشور خارجی است و باید با برخورد قانونی روبرو شود.

هدف از بیانیه‌های سیاسی آمریکا و پوشش رسانه‌ای جانبدارانه این کشور بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای تضعیف مشروعیت ایران است. آمریکا تلاش می‌کند با تبدیل کردن اعتراض‌های مسالمت آمیز به ناآرامی‌های خشونت آمیز، از آن در راستای اهداف خود استفاده کند.

آمریکا و متحدانش در چند دهه اخیر چنین دستور کاری را در ده‌ها کشور انجام داده اند و جدیدترین آن سوریه است که اعتراض‌های مسالمت آمیز سال ۲۰۱۱ در آن به جنگی تمام عیار منجر شد.

­آمریکا تلاش‌هایی آشکار را با هدف بی ثبات کردن نظام ایران از طریق انتشار بیانیه‌های گمراه کننده و به شدت انتقادی آغاز کرده است. یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا نیز اذعان کرد دولت آمریکا از طریق رسانه‌های اجتماعی با معترضان در ایران در ارتباط است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز اواخر این هفته با صراحت اعلام کرد دولت وی در تلاش برای «انتقال سیاسی» در ایران یا به عبارت دیگر تغییر حکومت در این کشور است.

آمریکا همچنین با اصرار و تلاش فراوان سرانجام شورای امنیت سازمان ملل متحد را وادار کرد نشستی را به منظور بررسی اوضاع در ایران برگزار کند.

ایران، روسیه و چین با انتقاد شدید از آمریکا، تاکید کردند واشنگتن با مداخله در امور داخلی ایران حق حاکمیت این کشور را زیر پا گذاشته است. تلاش‌های آمریکا برای دامن زدن به اعتراض‌ها در ایران بدون شک نقض جدی منشور سازمان ملل متحد است که مداخله در امور سیاسی دیگر کشور‌ها را ممنوع می‌کند.

ایرانی‌ها دلیل موجهی برای تاکید بر مداخله آمریکا در ناآرامی‌های ایران و تلاش واشنگتن برای سوء استفاده از این ناآرامی‌ها دارند.

سال ۲۰۱۳، حدود ۶۰ سال پس از کودتای سال ۱۹۵۳ در ایران، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اسنادی محرمانه را فاش کرد که ثابت می‌کند سیا با سرویس جاسوسی انگلیس در عملیات آژاکس برای سرنگون کردن دولت محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران همکاری کرده است.

مصدق در آن زمان قصد داشت صنعت نفت ایران را ملی کند که باعث به خطر افتادن منافع آمریکا و انگلیس بود. شباهت‌هایی بین کودتای سال ۱۹۵۳ در ایران و حوادث اخیر وجود دارد. کودتای تحت فرماندهی سیا در سال ۱۹۵۳ دربرگیرنده تبلیغات از طریق رسانه‌های خبری با هدف تضعیف دولت مصدق شکل گرفت.

انتهای پیام/

خبرگزاری اسپوتنیک از نقش آمریکا در اغتشاشات اخیر ایران خبر داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار