واحدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«حکمتیار» همسو با داعش فعالیت می کند/ موضع کنونی ناتو سبب تشدید ناامنی در افغانستان خواهد شد

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: موضع کنونی ناتو سبب تشدید ناامنی در افغانستان خواهد شد و اکنون تنها دلیل تداوم جنگ در افغانستان حضور ناتو در این کشور است.

«حکمتیار» همسو با داعش فعالیت می کند/ موضع کنونی ناتو سبب تشدید ناامنی در افغانستان خواهد شددکتر «علی واحدی»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: موضع کنونی ناتو سبب تشدید ناامنی در افغانستان خواهد شد و اکنون تنها دلیل تداوم جنگ در افغانستان حضور ناتو در این کشور است.

 موضع کنونی ناتو سبب تشدید ناامنی در افغانستان خواهد شد

وی اظهار داشت: یک و نیم دهه بعد از حضور آمریکا و ناتو در افغانستان نه تنها امنیت در افغانستان برقرار نشد، بلکه جنگ داخلی در کشور گسترش پیدا کرده است. اکنون همه به این نتیجه رسیده اند که مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق مذاکره و گفتگو حل شود اما ناتو اعلام کرده است که در سال 2018 حضور جدی تری در جنگ افغانستان خواهد داشت و خواستار شدت یافتن این جنگ شده است.

واحدی با تاکید بر اینکه موضع کنونی ناتو سبب تشدید ناامنی در افغانستان خواهد شد تصریح کرد: اکنون تنها دلیل تداوم جنگ در افغانستان حضور ناتو در این کشور است، زیرا نقطه انتقاد گروه های مسلح مخالف دولت این است که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند و این حضور مانع پیوستن آنها به صلح است؛ بنابراین حضور ناتو در افغانستان مشکلی را حل نمی کند و اگر انها بخواهند از طریق افزایش نیرو وارد اقدام شوند، کاملا امنیت را مختل کرده و دامنه جنگ و ناامنی را در افغانستان گسترش می دهند.

 اگر دخالت های خارجی در انتخابات افغانستان نباشد بحران امنیتی به وجود نخواهد آمد

وی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در سرطان/ تیر سال آینده و ارتباط این مساله با امنیت افغانستان افزود: اگر دخالت های خارجی در مساله انتخابات نباشد و این موضوع به دولت و ملت افغانستان واگذار شود، هیچ  ناامنی به وجود نخواهد آمد زیرا انتخابات هیچ نقطه تضادی با امنیت ندارد بلکه می تواند قدم مثبتی برای برآوردن اهداف افغانستان باشد؛ اما اگر خارجی ها در انتخابات دخالت کنند طبیعی است که بحران به وجود خواهد آمد.

«داعش» بهانه آمریکا برای حضور در افغانستان است

این کارشناس مسائل افغانستان افغانستان افزود: گروه تروریستی داعش به هیچ عنوان زمینه خیزش مردمی در افغانستان ندارد؛ داعش از سوی غربی ها طوری هماهنگ شده است که خودشان را در افغانستان تقویت کنند. نمایندگان مجلس به صراحت گفته اند که برخی هلیکوپترهای آمریکا و ناتو به گروه تروریستی داعش تسلیحات می رسانند و از این گروه تروریستی حمایت می کنند. همینطور می توانیم به رادیوی داعش در شهر «جلال آباد»، مرکز ولایت ننگرهار اشاره کنیم که از یکی از پایگاه های آمریکا ایجاد و منتشر می شد.

واحدی عنوان کرد: در سال های گذشته طالبان حاضر شده بودند با دولت صلح کند اما آمریکا احساس کرد اگر این مساله اتفاق بیفتد حضورشان در افغانستان دیگر توجیهی ندارد، لذا مساله داعش را به وجود آوردند و دولت افغانستان را تهدید کردند که اگر حضور ما در کشور کمرنگ شود داعش افغانستان را تهدید می کند؛ طالبان نیز به صراحت اعلام کرده است که وقتی ما با نیروهای داعش درگیر می شویم، هواپیماهای آمریکایی ما را هدف قرار می دهد و داعش را نجات می دهد تا بر منطقه حاکم شود.

وی اضافه کرد: اکنون بر همه ثابت شده است که آمریکا در راستای در تقویت و همکاری با داعش فعالیت می کند زیرا ایالات متحده می خواهد در افغانستان بماند؛ این کشور زمانی «بن لادن»، مدتی «طالبان» و اکنون «داعش» را بهانه کرده است تا به اشغالگری خود ادامه دهد.

 خطی که «حکمتیار» دنبال می کند همسو با داعش است

کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به مواضع حکمیار و همسویی وی با داعش اظهار داشت: متاسفانه حکمتیار خطی که دنبال می کند مطابق با آن چیزی که زمان پیوستن به صلح ادعا کرد نیست؛ وی طوری عمل می کند که سیاستش کاملا مطابق با داعش و حامیان آن است.

واحدی افزود: حکمتیار علیه اقوام و گروه های داخلی افغانستان موضع گیری می کند و استراتژی که در پیش گرفته و با جدیت آن را دنبال می کند کاملا مطابق با داعش و مخالف با اهداف داخلی افغانستان است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار