در استان گلستان صورت می گیرد؛

برگزاری جشنواره سراسری آیات در رشته نقاشی

دبیر جشنواره آیات گفت: جشنواره در سه بخش نگاه نو و فضای انتزاعی، نگاه کلاسیک و بخش ویژه به سوره واقعه اختصاص دارد.

برگزاری جشنواره سراسری آیات در رشته نقاشیبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری جشنواره سراسری آیات رشته نقاشی  در روز یکشنبه  ۱۷ دی ماه با حضور استاد احمد خلیلی فر، حجت الاسلام و المسلمین فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و جمعی از مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای نشست، نورعلی خواجوند معاون دفتر تبلیغ و ترویج گفت: سیاست ما در دفتر تبلیغ و ترویج، طراحی ۱۷ قالب هنری را برای جشنواره بود.

وی ادامه داد: ظرفیت های استان های مختلف را بررسی کرده ایم و جشنواره نقاشی را به استان گلستان اختصاص داده ایم، چراکه استان گلستان تاکنون تجربه شش جشنواره حوزه تجسمی را داشته است‌.

وی ادامه داد: در جشنواره آیات ۲ جشنواره به صورت بین المللی و ۹ جشنواره به صورت ملی برگزار خواهد شد.

معاون دفتر تبلیغ و ترویج عنوان کرد: جشنواره نقاشی در استان گلستان، جشنواره تئاتر در استان فارس و جشنواره فیلم که شامل فیلم کوتاه و انیمیشن است، در استان بوشهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: جشنواره تصویرسازی در استان همدان، جشنواره نقاشی و خط در استان یزد، جشنواره خوشنویسی در استان خراسان رضوی، جشنواره شعر در استان لرستان، جشنواره داستان در جنوب کرمان و همچنین جشنواره آیات و نغمات در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام فضیلت دبیر جشنواره آیات در رشته نقاشی گفت: سال گذشته این جشنواره به میزبانی استان خوزستان و امسال در استان گلستان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه نقاشی، زبانی فراملیتی است افزود: هنر نقاشی می تواند یکی از مهمترین ابزارها برای انتقال فرهنگ به ویژه آموزه های قرآنی باشد. بر همین اساس ما هم سعی داشتیم با این ابزار هنرمندان را به خلق آثار قرآنی در قالب هنر تشویق کنیم.

دبیر جشنواره آیات در رشته نقاشی در خصوص فراخوان و پوستر جشنواره عنوان کرد: جشنواره آیات در دو مرحله و در گستره ملی در رشته نقاشی تهیه و ارسال شد. ما سعی کردیم از تمامی ظرفیت ها استفاده کنیم. بر همین اساس این فراخوان را برای هنرمندان نیز ارسال کردیم تا هنرمندان آثار قابل توجهی خلق کنند.  در نهایت 917 اثر از 27 استان به دبیرخانه ارسال شد.

وی افزود: انتشار فراخوان جشنواره نقاشی آیات در دو بخش اصلی صورت گرفت. این جشنواره در بخش نگاه نو و فضای انتزاعی و بخش نگاه کلاسیک و فیگوراتیو بود و بخش ویژه هم به سوره واقعه اختصاص داشت که از بین آثار رسیده 586 اثر از استانهایی به جز استان گلستان و 331 اثر نیز از هنرمندان استان گلستان است.

حجت الاسلام فضیلت اظهار داشت: از بین آثار رسیده، 436 اثر در بخش نگاه نو و 287 اثر نیز در بخش کلاسیک فیگوراتیو است و 77 اثر در بخش ویژه و 117 اثر در بخش کودک و نوجوان است که در نهایت 40 اثر انتخاب می‌شوند و در مرحله نهایی مورد داوری قرار می‌گیرند. همچنین مراسم اختتامیه جشنواره آیات در رشته نقاشی 9 بهمن در استان گلستان برگزار می‌شود و پس از آن از سوم تا دهم بهمن ماه نمایشگاهی از آثار برگزیده برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: نمایشگاه آثار برگزیده در مرکز شرق و غرب استان گلستان برپا می‌شود. علاوه بر این، رتبه بندی آثار صورت گرفته است که استان های گلستان، تهران، مازندران و اصفهان به ترتیب حائز رتبه های اول تا چهارم در این جشنواره شدند.

حجت السلام فضیلت در خصوص بودجه لازم برای جشنواره نقاشی آیات عنوان کرد: با توجه به محدودیت های مالی دولت و وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه، تلاش می‌کنیم تا ضمن برخورداری از جامعیت، با نگاه صرفه جویی این جشنواره را برگزار کنیم. حوزه کاری وزارت ارشاد بسیار گسترده است که شامل سینما، نقاشی، موسیقی و تئاتر می شود و یکی از مشکلات جشنواره این است که از پیش بینی تا اجرای جشنواره با فراز و فرودهایی روبه رو هستیم؛ ولی ما سعی کرده ایم که از ظرفیت‌های استانی هم برای تامین موقت منابع استفاده کنیم.

در ادامه خلیلی فر دبیر هنری جشنواره نقاشی آیات گفت: همان طور که رهبری فرمودند، هیچ چیزی در تاریخ نمی ماند، مگر اینکه با هنر ارتباط داشته باشد. البته قرآن نیاز به کمکی از سوی هیچ رشته ای ندارد اما هر هنری که از قرآن بهره ببرد به بقای خود کمک می‌کند.

خلیلی فر درباره نگاه های هنری به نقاشی گفت: یک سبک از نقاشی به سبک نوع‌گرایی معروف است که باعث تفکر مخاطب می شود. یعنی تصویر در بخش انتزاعی قابل دیدن نیست و مخاطب با تامل می‌تواند پیام نقاشی را درک کند. آنچه که وجود دارد حقیقت است و هنرمند از ظاهر اشیاء به باطن آن نفوذ می کند.

وی در خصوص سبک فیگوراتیو گفت: این سبک درباره آن چیزی است که در پیرامون اتفاق می افتد. مانند نقاشی یک پرنده یا یک شخص. نقاشی کلاسیک برای هنرمندانی است که تمرین زیادی در این هنر دارند. متاسفانه در ایران آموزش هنر انتزاعی بسیار ضعیف بوده و آنچه مورد نظر نقاش است به صورت مشخص دیده نمی شود. در واقع در سیستم آموزشی هنر ما این ضعف وجود دارد.

گفتنی است؛ جشنواره آیات در رشته نقاشی را اساتیدی همچون حبیب الله صادقی، علی طاهری و رسول احمدی قضاوت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار