از ابتدای سالجاری تاکنون؛

مرگ ۹ نفر براثرمسمومیت باگاز منوکسید کربن درسیستان وبلوچستان

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: ۹ نفر از ابتدای سالجاری تاکنون بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان جان خود را از دست دادند.

عبدی مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: ۹ نفر از ابتدای سالجاری تاکنون بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان جان خود را از دست دادند.

دکتر رضا عبدی اظهارداشت: با توجه به برودت هوا و افزایش احتمال تلفات مسمومیت با گاز، شهروندان باید در زمینه رعایت مسائل ایمنی در زمان استفاده از وسائل گرمایشی دقت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: بر اساس آمار‌های موجود بیشترین زمان تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتا در ماه‌های آذر و دی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ۱۲ نفر سال گذشته در استان بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که ۱۰ نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باخته اند.

عبدی اظهار داشت: مونوکسیدگازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می‌آید، که بسیار سمی است، اما رنگ و بوی خاصی ندارد، به همین دلیل کربن مونوکسید قاتل نامریی نامیده می‌شود.

وی گفت: میل ترکیبی کربن مونوکسید با هموگلوبین خون حدود افزون بر ۲۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است، در خون انسان حدود پنج درصد کربن مونوکسید وجود دارد، اما اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد سبب مرگ خواهد شد.

 آمار‌های ارائه شده از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در حالیست که استان سیستان و بلوچستان هنوز از گاز شهری و استفاده مردم از بخاری‌های گازی بی بهره است به همین سبب برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند در صورت کم توجهی در زمینه فرهنگ سازی و بی توجهی مردم به استفاده بهینه از وسایل گرمایشی استاندارد پس از گازکشی منازل شمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به مراتب بیشتر خواهد شد.

هر چند که هم اینک شهر زاهدان در حال اجرای طرح گازکشی و نصب علمک گاز در مقابل منازل شهروندان است و سازمان نظام مهندسی نیز دقت زیادی در رعایت استاندارد‌های لازم برای گازکشی در منازل دارد، اما مهمتر از همه دقت نظر مردم در استفاده صحیح از سیستم و وسایل گرمایشی استاندارد است.

استان سیستان و بلوچستان با افزون بر ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر جمعیت و ۱۹ شهرستان و ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می‌شود.

این استان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان‌های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

انتهای پیام/ع

قاتل خاموش همچنان قربانی میگیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار