وزیر خارجه آلمان: اگر آمریکا کنار بکشد چین و روسیه وارد عرصه می‌شوند

زیگمار گابریل در مصاحبه با «اشپیگل» به توضیح آینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آلمان پرداخت.

وزیر خارجه آلمان: اگر آمریکا کنار بکشد چین و روسیه وارد عرصه می‌شوندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «زیگمار گابریل»، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با اشپیگل خواستار توجه بیشتر به آینده اتحادیه اروپا شد. او هشدار داد هیچ خلا در سیاست‌های بین المللی وجود ندارد و وقتی آمریکا کنار بکشد روسیه و چین پا پیش می‌گذارند.

اشپیگل: شما سیاست خارجی آلمان را در سال 2028 چگونه تصور می‌کنید؟

گابریل: امیدوارم که بخشی از سیاست خارجه اروپا باشیم. زیرا حتی یک کشور قدرتمند مانند آلمان هم اگر بخشی از اروپا نباشد صدایش در جهان شنیده نمی‌شود.

اشپیگل: مسائل هسته‌ای سیاست خارجی اروپا چه خواهد بود؟

گابریل: واضح است که ما به یک سیاست خارجی نیاز داریم که بتوانیم مشترکاً منافع اروپایی را تعریف کنیم. تاکنون ما ارزش‌های اروپایی را تعریف کرده‌ایم اما در مشخص کردن منافع مشترک ضعیف بوده‌ایم. «هرفراید مانکلر» دانشمند سیاسی درست می‌گوید: اگر فقط مواضع اصولی بگیریم و فقط بر ارزش‌ها تمرکز کنیم در جهانی که همه به دنبال دست یافتن به منافع خود هستند موفق نخواهیم شد. در جهانی که همه گوشت‌خوار هستند، گیاهخوران شرایط دشواری دارند.

اشپیگل: این سختگیری سیاسی چیزی است که آلمان هنوز یاد نگرفته است.

گابریل: ما در گذشته برای دفاع از منافعمان به فرانسه، انگلیس و بویژه آمریکا تکیه می‌کردیم. ما همیشه از آمریکا به عنوان پلیس جهانی انتقاد می‌کردیم و در مواردی این کار درست بود. اما حالا می‌بینیم وقتی آمریکا عقب می‌کشد چه اتفاقی می‌افتد. هیچ چیزی به عنوان خلا در سیاست‌های بین‌المللی وجود ندارد. اگر آمریکا میدان را خالی کند فوراً قدرت‌های دیگر پا به میان می‌گذارند. روسیه و ایران در جهان سیاست وارد سوریه می‌شوند. چین نیز سیاست تجاری را مشخص می‌کند. این مسائل نشان می‌دهد ما پس از این نمی توانیم ارزش‌های اروپایی را انتشار دهیم و منافعمان را پیشرفت دهیم.

اشپیگل: نظر شما درباره شرایط کنونی ایران چیست؟

گابریل: قضاوت بسیار دشوار است. گروه‌های گوناگونی در ناآرامی‌های ایران شرکت کرده‌اند و هیچ شعار سیاسی مشترکی ندارند. اما دلایل اغتشاشات در ایران اقتصادی و سیاسی است. بهبود شرایط اقتصادی ایران فقط از طریق همکاری اقتصادی بین المللی ممکن است.

انتهای پیام/

 

مصاحبه وزیر خارجه آلمان با اشپیگل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار