عملیات خاک ورزی حفاظتی در بیش از 60 هزار هکتار از اراضی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ربعلی جهانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار افزود:  تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات جوی، وجود محدودیت در منابع آب و مشکلات زیست محیطی، حفاظت از منابع تولید به‌ویژه آب و خاک و بهره‌گیری از هنر مدیریت مصرف بهینه و اصولی این منابع برای پایداری تولید، امری ضروری و مهم است.

وی با بیان اینکه مبنا و اساس کشاورزی، حفاظت از آب و خاک است، افزود: در این راستا امسال عملیات خاک‌ورزی حفاظتی در بیش از 60 هزار هکتار از اراضی شهرستان اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بیله‌سوار با اشاره به مزایای استفاده از ادوات خاکورز مرکب در مزارع، گفت: کاهش تردد ماشین‌آلات کشاورزی در مزرعه، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ رطوبت خاک، کاهش مدت زمان انجام عملیات کشاورزی و کاهش هزینه کارگری از جمله مزایای استفاده از ادوات خاکورز مرکب در مزارع است.

وی تصریح کرد: در کشت غلات با دستگاه کشت مستقیم بقایای گیاهی به خاک باز گردانده م‌ شود که این روش سبب جبران بخشی از کمبود عناصر غذایی خاک و افزایش عملکرد محصول کاشته شده، کاهش مصرف کودهای شیمیایی، جلوگیری از فرسایش خاک و  کاهش اثرات مخرب سیلاب در مزرعه می‌شود.

جهانی بیان کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه با ورود به جوامع محلی و جلب مشارکت بهره‌برداران بخش کشاورزی از ارکان اصلی حفظ و صیانت از منابع تولید است.

مدیر جهاد کشاورزی بیله‌سوار گفت: افزایش سطح اطلاعات و آگاهی‌های فنی کشاورزان از طریق آموزش‌های عملی و چهره به چهره کشاورزان، اجرای کارگاه‌های آموزشی و مزارع الگویی و بازدیدهای ترویجی مستمر و مداوم از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار مدیریت جهاد کشاورزی بیله‌سوار در این زمینه است.

 

انتهای پیام/ع

مبنا و اساس کشاورزی، حفاظت از آب و خاک است

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.