سهم یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی اصفهان در طرح تکاپو

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفت: سهم استان اصفهان از اعتبارات طرح اشتغال فراگیر (تکاپو) در قانون بودجه سال ۹۶ یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید کمال الدین میرهادی در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان گلپایگان که دیروز با حضور مسئولان ذی ربط  برگزار شد، با اشاره به آیین نامه اجرایی بندهای الف و ب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۶ (طرح تکاپو) اظهار داشت: یکی از اهداف فعالیت طرح مذکور، کاهش نرخ سود بانکی در راستای ترویج مردم به مشارکت در بازار سرمایه گذاری است. از سوی دیگر باید تأمین منابع برای بانک ها ارزان تر شود و بتوانند تسهیلات با قیمت مناسبتری در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

وی افزود: برای جلوگیری از سیاست های شتابزده در حوزه های اشتغال و تجربه های قبلی که منابعی توزیع می شد و نهایتاً بازده کار مشخص نبود از سال گذشته وزارتخانه به عنوان متولی برنامه های اشتغال کشور به تبیین و تنظیم برنامه جهت اجرای طرح های اشتغال در کشور روی آورد.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه برنامه اشتغال فراگیر به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت طی سال گذشته از سوی وزارتخانه تبیین شد و در اسفند ماه سال ۹۵ در شورای عالی اشتغال کشور مصوب و نهایتاً در اردیبهشت ماه سال جاری پس از اخذ مصوبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان برنامه اصلی دولت جهت توسعه اشتغال و بهبود فضای کسب و کار به تمام استانداران کشور ابلاغ شد.

وی با اشاره به اشتغال فراگیر در برنامه این وزارتخانه بیان داشت: در بحث اشتغال فراگیر هدف اصلی دولت اسناد بالادستی برنامه یا افق ۱۴۰۴ است که در راستای تحقق برنامه های همان سند بوده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال از مباحث اصلی مد نظر ما قرار گرفت.

میرهادی بیان کرد: ما در حوزه برنامه اشتغال فراگیر به دنبال رشد همراه با اشتغال هستیم و در این راستا تجربه های مختلفی در گذشته داشتیم و در مقطعی ایجاد اشتغال فراهم شد لیکن رشد اقتصادی محقق نشده است و یا در مقطعی رشد اقتصادی فراهم بوده ولی اشتغال ایجاد نکرده ایم که در برنامه اشتغال فراگیر به دنبال رشد همراه با اشتغال در کشور هستیم.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال فراگیر با چهار رویکرد روبرو خواهد بود، افزود: امروزه دولتمردان به این نتیجه رسیدند که در کنار سیاست های کلان اقتصادی توجه به اقتصاد خرد و اقتصاد میانی به عنوان لایه های واقعی اقتصاد مؤثرتر بوده و در این رویکرد سعی بر آن شده که حرکات دینامیکی اقتصادی خرد در استان های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با اشاره به اینکه میزان اعتبارات طرح اشتغال فراگیر در قانون بودجه سال ۹۶ سهم کل اعتبارات کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان است که سهم استان اصفهان یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است، گفت: وزارتخانه طرح تکاپو را سال گذشته آغاز کرد.

وی اظهار داشت: مطالعات دینامیک اقتصادی خرد استان های کشور به تفکیک شهرستان ها بود تا در قالب طرح تکاپو مزیت های نسبی و رسته های پراشتغال استان ها را بررسی کنند که با توجه به نیاز حمایتی در حوزه، تأمین مالی صورت گیرد.

میرهادی با اشاره به فعالیت طرح تکاپو از سال گذشته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: با اجرای این طرح در هر استان کارگزاری انتخاب که در استان اصفهان در راستای اقداماتی که انجام شد امسال فاز اول مطالعات ارائه و ۱۳ رسته به عنوان رسته های اولویت دار مشخص شد که در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات قرار گرفته است و با اقدامی که صورت گرفت ۱۳ رسته در استان اصفهان به ۱۶ رسته ارتقاء یافت.

وی با تأکید بر اینکه در قالب رسته ها امکان توزیع اعتبارات و بهره مندی متقاضیان مهیا شده است، تصریح کرد: دومین رویکردی که در بحث اشتغال فراگیر دنبال می شود اصلاح نظام تدبیر بین بخش دولتی و خصوصی بوده که به لحاظ عدم تحقق این فرآیند ما چاره ای جز توجه خاص به بخش خصوصی نداریم.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان یادآور شد: بر اساس این طرح دولت در قالب تأمین مالی و قراردادهای پیمانکاری قسمتی از کار را به بخش خصوصی و نظارت آن را با هدف تسهیل گری و نقش آفرینی در فعالیت های اقتصادی دولت در این فرآیند عهده دار خواهد بود و در رویکرد سوم به عنوان توسعه صادرات با هدف رشد عمودی مدنظر قرار خواهد داد. با این هدف به جای توجه به صادرات کالای خاص مسیری را مهیا کنیم که در چرخه تولید کالاهای منطقه ای و جهانی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ورود پیدا کنند.

وی رویکرد چهارم طرح اشتغال فراگیر را بحث توانمندسازی نیروی کار برشمرد و بیان داشت: بر اساس آمار نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان اصفهان بالغ بر ۲۰.۸ درصد است و ۸ دهم درصد از نرخ بیکاری کشوری بالاتر است که برای رفع این معضل، یکسری اهداف برای وزارت علوم و سایر دانشگاه ها پیش بینی شده که آموزش قبل از اشتغال به سمت آموزش مبتنی بر نیاز و نهایتاً آموزش پس از اشتغال فراهم شود.

میرهادی با اشاره به اهداف دیگر طرح تکاپو اظهار کرد: از اهداف دیگر این طرح حفظ اشتغال موجود بوده و بر این اساس ما باید حداقل ۸۰ درصد از اشتغال شاغلین را حفظ کنیم که برابر آمار  با وجود سه میلیون بیکار در کشور و افزایش ۹۰۰ هزار نفری هر ساله، می بایستی به ایجاد ۹۷۰ هزار شغل سالیانه در کشور اقدام شود و سهمیه استان اصفهان در این آمار ۹۰ هزار شغل به عنوان هدف تعیین شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار ۱۲.۷ درصد میانگین بیکاری کشور با کاهش سالیانه ۸ دهم درصد باید به سمتی برویم که تا پایان برنامه ششم توسعه میانگین بیکاری کشور را به ۸ دهم درصد کاهش دهیم.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان افزود: در حوزه تبیین مالی اهداف اجرایی بند الف و ب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۶ که اعتبارات آن ابلاغ شده است و سهم کل اعتبارات کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان است سهم استان اصفهان یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است و بر اساس مصوبه مجلس اعتبارات مناطق عشایری و روستایی برابر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی با نرخ تسهیلات ۶ درصد در حوزه سرمایه ثابت و ۱۰ درصد می تواند در حوزه سرمایه در گردش مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سهم استان اصفهان در این حوزه بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان است که در مرحله اول ۱۲۷ میلیارد آن توزیع شده است و امیدواریم تا هفته آینده در بانک های مورد بحث وصول شود تا توزیع شهرستانی آن انجام گیرد.

میرهادی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در این طرح اظهار داشت: با توجه به جمعیت ۵۰ درصدی بانوان در کشور و فارغ التحصیلی جمعی از این ۵۰ درصد که می توانند در مسیر توسعه و تأمین منابع انسانی به اقتصاد کشور کمک داشته باشند، متأسفانه بر اساس سرشماری سال ۹۵ نرخ مشارکت در استان اصفهان ۲ درصد از بقیه استان ها بیشتر و معادل ۱۶ درصد است که بخش قابل توجهی از آنها تمایلی به حضور در بازار کار ندارند که بر این اساس باید زمینه اشتغال بانوان به عنوان یک جمعیت فعال و مؤثر در جامعه فراهم شود.

وی  یادآور شد: در بحث کارورزی به عنوان برنامه اشتغال فراگیر باید برای فارغ  التحصیلان دانشگاهی زمینه ای فراهم کنیم و با کمک واحدهای صنعتی و تعامل با آنها در این راستا اقدام کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

جلسه کارگروه اشتغال شهرستان گلپایگان

برچسب ها: وزارت کار ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.