شهشهانی پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

بهبود نظام کنترلی صندوق بازنشستگی بر شرکت های هلدینگی وابسته/حق کنترل بر 56 شرکت از مجموع 115 شرکت

معاون سرمايه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: نظام کنترلی فعلی در صندوق بازنشستگی در خصوص شرکت های هلدینگی نسبت به گذشته کارآمدتر شده است.

بهبود نظام کنترلی صندوق بازنشستگی بر شرکت های هلدینگی وابستهمحمود شهشهانی پور معاون سرمايه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری در 187 شرکت سهام بالای 1 درصد دارد.

وی افزود: حق کنترل به زمانی اطلاق می شود که اکثریت کرسی های هیئت مدیره را در اختیار داشته باشیم و هم اکنون صندوق بازنشستگی کشوری بر حدود 56 شرکت اقتصادی وابسته به صندوق بازنشستگی حق کنترل دارد.

معاون سرمايه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: حق مدیریت به این مفهوم است که صندوق بازنشستگی با حداقل های کرسی در هیئت مدیره حضور دارد و حق کنترل شرکت های مشترک، با سهامدار دیگری است.

شهشهانی پور خاطرنشان کرد: اگر حق کنترل صندوق بازنشستگی کشوری بر شرکت های وابسته بیشتر از تعداد شرکت های فعلی باشد، مشارکت در اخذ تصمیمات عمده و تدوین استراتژی های کلان با صندوق بازنشستگی کشوری خواهد بود و شرکت های فوق تحت نظام کنترلی ما قرار می گیرند.

وی ادامه داد: تا سال 1393 ، صندوق بازنشستگی کشوری تابع تصمیم گیری های نظام مدون کنترل هلدینگی بود و از سال 1394 ، به بعد صندوق بازنشستگی کشوری آئین نامه ای تدوین کرد که بر اساس آن با راه اندازی هلدینگ های تخصصی، وضعیت عملکرد شرکت ها، تحت کنترل صندوق بازنشستگی در آمد.

 مزیت نسبی فعالیت صندوق بازنشستگی در بخش های حمل و نقل، انرژی و گردشگری

معاون سرمايه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: نتیجه کنترل بر شرکت های هلدینگی وابسته به صندوق بازنشستگی، علاوه بر کسب انتفاع مناسب تر نسبت به سنوات قبلی، در شرایط افول شاخص بورس به ویژه در سال 95، باعث جلوگیری از کاهش ارزش سهام بورسی این شرکت ها و در نهایت موجب افزایش قیمت این سهام ها شد.

شهشهانی پور اظهار کرد: نظام کنترلی فعلی در صندوق بازنشستگی در خصوص شرکت های هلدینگی نسبت به قبل بهتر و کارآمدتر شده است و استراتژی های بهبود بخش در این حوزه تدوین شده است.

وی تصریح کرد: تجربه نشان می دهد که نظام کنترلی صندوق بازنشستگی کشوری، نسبت به قبل بهبود یافته است و البته نمی گوییم که در این حوزه موفق بوده ایم اما به صراحت می توان گفت که این کنترل نسبت به قبل بهتر شده است.

معاون سرمايه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: بعضی از سرمایه گذاری ها دارای مزیت نسبی بیشتری هستند و به عنوان مثال بخشی از فعالیت حوزه صنعت صندوق بازنشستگی مثل صنعت ساختمان، مزیت نسبی ندارد و از طرف دیگر در بخش بازار سرمایه، حمل و نقل، انرژی و گردشگری مزیت نسبی وجود دارد.

شهشهانی پور یادآور شد: اگر صندوق بازنشستگی کشوری بتواند کنترل بخش هایی که مزیت نسبی را دارا هستند، در دست بگیرد، عملکرد بهتری را ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام/

تعداد شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار