در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

خورشاد:هنوز پرداختی به منظور حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی صورت نگرفته است/سلجوقی: انحصار ایجاد شده در حوزه پیام‌رسان‌ها باید از بین برود

راهکار‌ها و چالش‌های حمایت از پیام رسان‌های داخلی در گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

خورشاد:هنوز پرداختی به منظور حمایت از پیام رسان‌های داخلی صورت نگرفته است/سلجوقی: انحصار ایجاد شده در حوزه پیام‌رسان‌ها باید از بین برودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  راهکار‌ها و چالش‌های حمایت از پیام رسان‌های داخلی در گفتگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه، 27 دی ماه) بررسی شد.

سیدجعفر خورشاد مدیر عامل پیام رسان سروش با اشاره به مسئله حمایت از پیام رسان‌های داخلی اظهار کرد: به نسبت برنامه‌ای که در سال بعد برای پیام رسان سروش داریم، یک پنجم تجهیزات را داریم که استقبال کاربران باعث افزایش آن شده است.

وی با اشاره به رفع فیلترینگ تلگرام ادامه داد: بعد از رفع فیلترینگ نمودار رشد مخاطب کمتر شد اما هنوز استقبال زیاد است و یازده برابر توانی که که محاسبه کرده بودیم، همزمانی چت و دانلود پیام‌ها را داشته ایم.

خورشاد تصریح کرد: هنوز پرداختی به منظور حمایت از پیام رسان‌های داخلی صورت نگرفته است، اما تعداد کمی از این موضوع استقبال کرده اند.

مدیر عامل پیام رسان سروش اذعان داشت: رقابت میان پیام رسان‌های داخلی و خارجی تنگاتنگ است و چند ماهی است که تغییراتی را در فضای پیام رسان‌ها شاهد هستیم.

وی با اشاره به تعداد کاربران پیام رسان سروش بیان کرد: تعداد کاربران ما دو برابر شده است و بیش از سه میلیون کاربر داریم.

خورشاد تصریح کرد: مسئله حس اعتماد مردم حائز اهمیت است اما زمانی که خود وزیر ارتباطات اذعان می‌کند که مردم به پیام رسان‌های داخلی اعتماد ندارند، این موضوع خوشایند نیست.

خسرو سلجوقی عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات نیز در این برنامه گفت: مقصر اصلی خودمان هستیم چرا که در حوزه پیام رسان‌ها یک نوع انحصاری ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: اگر هنگام ورود تلگرام اجازه ورود چند پیام رسان دیگر را می‌دادیم اکنون تلگرام انقدر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت اما هنوز دیر نشده و باید این انحصار را از بین برد تا رقابت ایجاد شود.

سلجوقی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: برابر این مصوبه سعی شده تا به تمام تعهداتی که بر عهده وزارت ارتباطات است، عمل کنیم و بر اساس آن نهادهای دیگری از جمله صدا و سیما نیز مسئولیت حمایت از آن را دارند.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات بیان کرد: اپراتور‌های ما به گونه‌ای شرکت خصوصی هستند و به نوعی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی تاکید کرد: امروز اعتمادی در جامعه و نیز سرمایه گذار (نسبت به پیام رسان‌های داخلی) وجود ندارد و شاید یکی از دلایل این موضوع تفاوت در نوع فناوری و توان داخلی ماست.

همچنین رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی در این برنامه بیان کرد: تاکنون اراده جدی برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی دیده نشده است و با همین اقدامات معمول نمی‌توان با این مسئله رقابت کرد.

وی با بیان اینکه اراده جدی برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی نبوده است، گفت: وام‌هایی با سود کم در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است درحالیکه در برخی کشور‌ها از جمله کره جنوبی وام‌هایی با سود ٠/٥ درصد در اختیار در حوزه صنایع و دانش فنی این کشور‌ها قرار می‌گیرد.

احسان قاضی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه اظهار کرد: بیش از ١٧٠ نفر از نمایندگان مجلس خطاب به سران سه قوه به حمایت از پیام رسان‌های داخلی و خروج از انحصار پیام رسان‌های خارجی تاکید کرده‌اند که تحقق این امر نیازمند تدبیر دولت است.

قاضی زاده ادامه داد: بودجه بندی و تعرفه ترجیحی در حوزه اینترنت باید در قالب پیشنهاد دولت به مجلس باشد و مجلس این اراده را به صورت جدی دنبال می‌کند.

وی بیان کرد: درآمد اپراتور‌های ما در دو سال گذشته از یک پیام رسان خارجی حدود ٥٠٠ تا ٧٠٠ میلیارد تومان در سال بوده که این درآمد می‌تواند در حوزه پیام رسان‌های داخلی سرریز شود.

قاضی زاده گفت: پیام رسان‌های داخلی باید مخاطب محور باشند و کیفیت و عملکرد مناسب در آن‌ها لحاظ شود اما تاکنون هیچ پیشنهاد بودجه‌ای از سوی وزارت ارتباطات به مجلس داده نشده است.

سلجوقی با اشاره به اینکه مردم باید به پیام رسان‌های داخلی اعتماد کنند، اظهار داشت: مردم باید تهدید مجازی را احساس کنند که در حال وقوع است لذا باید به پیام رسان‌های داخلی میدان داد.

 عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه باید بر روی نقاط قوت پیام رسان‌های داخلی متمرکز شد، افزود: سه رفتار متفاوت برای حمایت از پیام رسان‌های زیر ۳ میلیون، ۳ تا ۵ میلیون و بالای ۵ میلیون نفر انجام می‌شود، پیام رسان زیر ۵ میلیون نفر را جزء پیام‌رسان‌های متوسط حساب می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه امروز پول مجازی در دنیا کار خود را انجام می‌دهد و اگر این موضوع تبدیل به انحصار شود به نگرانی تبدیل خواهد شد، گفت: تلگرام ۱۸۰ میلیون مشتری دارد که از این تعداد ۴۰ میلیون ایرانی هستند.

 عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه وقتی یک قاضی وبلاگی را حتی به مدت یک ساعت تعطیل می‌کند این مسئله به معنای تمام شدن کار وبلاگ است،‌افزود: یکی از بحث‌های اساسی اعتمادسازی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

 سلجوقی با اشاره به اینکه باید واقعیت‌های دنیای فناوری را بپذیریم، خاطرنشان کرد: باید گردش مالی در پیام رسان‌های داخلی وجود داشته باشد لذا در وجوه اداره شده پیش‌بینی شد به کسانی که در داخل کشور به این گردش مالی کمک کنند بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند.

 خورشاد با اشاره به اینکه اگر در مورد پول‌های مجازی فکری نکنیم مشکل به وجود می‌آید، افزود: بر روی کیفیت دسترسی به سرور‌های پیام رسان سروش تلاش‌های زیادی شده است.

 وی با اشاره به اینکه سرعت ارائه سرویس ما را باید با سرویس‌های دیگر مقایسه کرد، گفت: ما در حوزه تجارت الکترونیک همیشه به دنبال راه حل کوتاه مدت هستیم این در حالی است که باید کسب و کار در فضای مجازی پیام رسان‌های داخلی رونق بگیرد.

 مدیر عامل پیام رسان سروش با اشاره به اینکه باید بر روی زیرساخت‌ها کار کنیم، گفت: برای رونق فضای کسب و کار، تکنولوژی در کشور باید وجود داشته باشد و دولت از آن صنعت حمایت کند.

 خورشاد با اشاره به اینکه در ارائه مجوز‌های پیام رسان‌ها باید تسریع صورت گیرد؛ گفت: خدمات تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک باید به چرخه اقتصاد کمک کنند.

 سید احسان قاضی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به جا افتادن تلگرام در کشور طی سه سال گذشته عنوان کرد: سرمایه گذاری بر روی پیام رسان‌های داخلی می‌تواند حس اعتماد به وجود آورد.

رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اطلاعات حریم شخصی کاربران افزود: چرا اطلاعات حریم شخصی مردم باید در اختیار پیام رسان خارجی که تحت حمایت رژیم صهیونیستی قرار بگیرند.

 وی با اشاره به اینکه حریم شخصی شهروندان در داخل کشور باید حفظ شود لذا باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت صورت گیرد، افزود: استقبال خوبی از سوی مردم نسبت به پیام رسان‌های داخلی شده است.

 تقی پور با اشاره به اینکه باید نگاه مثبت را به شهروندان منتقل کرد، اظهار داشت: ضرباتی از سوی نرم افزار‌های خارجی به ما وارد شده است.

 وی با اشاره به پهنای باند اینترنت بین الملل افزود: پهنای باند داخلی از مزایای اصلی شبکه ملی اطلاعات است لذا باید از نرم افزار‌های داخلی استقلال بیشتری شود.

 تقی پور تصریح کرد: در مورد تهدیدات نرم افزار‌های خارجی در اتفاقات اخیر مردم دیدند که اگر این نرم افزار‌ها مهار نشوند آن‌ها به هیچ حد و مرزی قانع نیستند، به طوری که تروریست شدن و آتش زدن مسجد آموزش می‌دادند.

 وی با اشاره به اینکه نرم افزار‌های داخلی متعهد به مردم و کشور هستند؛ افزود: اعتمادسازی را باید از مسئولان شروع کرد، قانون به حفظ حریم شهروندان تاکید کرده است لذا تسلط ما بر حفظ حریم خصوصی مردم باید بیشتر شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۸ دی ۱۳۹۶
فقط آی گپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۸ دی ۱۳۹۶
تلگرام درآمدهایی مشکوک از سوی بعضی از کشورها دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۸ دی ۱۳۹۶
خوبه همه به پیام رسان داخلی بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ دی ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۸ دی ۱۳۹۶
خوبه همه به پیام رسان داخلی بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۸ دی ۱۳۹۶
باید رقابت میان پیام رسان ها ایجاد شه تا با ارتقای انها مخاطبان بیشتری را جذب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۸ دی ۱۳۹۶
کشتی سانچی هنوز عمق دریا است و ما باید سه هزار میلیارد پول ترافیک تلگرام را بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۸ دی ۱۳۹۶
سروش پیام رسان خوبیه اگر قابلیت های بیشتری داشته و سرعت آن بیشتر شود صد در صد از این پیام رسان داخلی استقبال میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۸ دی ۱۳۹۶
حالا چی میشه سروش رو نصبش کنیم ، اگه همین ۴۰ میلیون این کارو بکنن ‌ ببین چه رونقی میگیره فضای کسب و کار پیام رسان ، عذر میخوام وقتی خودمون به یه پیام رسان داخلی که مال جوانان این مملکته و حتی کوچکترین زحمتی برای نصب کردنش به خودمون ندیم ‌ دیگه حالا انتظار نداشته باشین کسب و کار و اشتغال تو کشور رونق بگیره . یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۸ دی ۱۳۹۶
حالا چی میشه سروش رو نصبش کنیم ، اگه همین ۴۰ میلیون این کارو بکنن ‌ ببین چه رونقی میگیره فضای کسب و کار پیام رسان ، عذر میخوام وقتی خودمون به یه پیام رسان داخلی که مال جوانان این مملکته و حتی کوچکترین زحمتی برای نصب کردنش به خودمون ندیم ‌ دیگه حالا انتظار نداشته باشین کسب و کار و اشتغال تو کشور رونق بگیره . یا حقق
Iran (Islamic Republic of)
محمد65
۰۵:۵۹ ۲۸ دی ۱۳۹۶
سروش که خیلی خوب شده من که کلا تلگرام حذف کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۸ دی ۱۳۹۶
سروش عالیه
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۲:۵۱ ۲۸ دی ۱۳۹۶
من که سروش رو دارم د راضی ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۸ دی ۱۳۹۶
واقعا چرا از پیام رسان داخلی همچون سروش حمایت نمیشه؟!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۷ دی ۱۳۹۶
مگر تلگرام حمایت مالی میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۸ دی ۱۳۹۶
کشتی سانچی هنوز عمق دریا است و ما باید سه هزار میلیارد پول ترافیک تلگرام را بدیم
آخرین اخبار