نشست فوق العاده آنروا برای بررسی پیامد‌های کاهش کمک‌های آمریکا

آژانس کاریابی و امداد به آوارگان فلسطینی نشست فوق العاده‌ای را در اردن برای بررسی پیامد‌های کاهش کمک‌های آمریکا به آن برگزار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، آژانس کاریابی و امداد به آوارگان فلسطینی، آنروا، نشست فوق العاده‌ای را در امان پایتخت اردن جهت بررسی پیامد‌های انسانی ناگوار کاهش کمک‌های آمریکا به آن برگزار می‌کند.

آنروا همچنین همه مدیران خود را برای بررسی این موضوع از همه مناطق فراخوانده است. گفتنی است این آژانس صد کارمند خود را در اردن با هدف کاهش هزینه‌ها اخراج کرده است.

با افزایش هشدار‌های بین المللی درباره پیامد‌های کاهش درآمد‌های مالی آنروا، نگرانی‌های پناهندگان و آوارگان فلسطینی نیز از افزایش مشکلاتشان به دلیل کاهش توانایی آنروا در اجرای ماموریت‌های انسانی خود، افزایش یافته است.

براساس این گزارش، آوارگان فلسطینی با افزایش مشکلات مستمر خود بر اثر کاهش کمک‌های مالی در بخش‌های آموزش و بهداشت، با سختی‌های بیشتری مواجه خواهند شد. واشنگتن تصمیم گرفته است کمک‌های مالی خود را به آژانس آنروا پنجاه درصد کاهش دهد به طوری که شصت و پنج میلیون دلار از این کمک‌ها را کاهش داده و تنها شصت میلیون دلار از یکصد و بیست و پنج میلیون دلار را به این آژانس پرداخت خواهد کرد. با این کاهش در کمک‌های مالی باید مسئولان فلسطینی در سازمان آزادیبخش فلسطین به فکر جایگزین کردن آن از روش‌های دیگری جهت تضمین حقوق آوارگان فلسطینی بیفتند.

ولید العوض دبیر کمیته پناهندگان و آوارگان در شورای ملی فلسطین در این زمینه گفت: «پرواضح است که دولت آمریکا با تصمیماتی که فلسطین را با آن هدف قرار می‌دهد می‌خواهد با فلسطین تسویه حساب کند. امروز کمک‌های مالی را از آنروا قطع می‌کند زیرا می‌خواهد آنروا را از دایره فعالیت خود خارج کند زیرا آنروا شاهد زنده مسائل پناهندگان فلسطینی است. ما نیز در واکنش با آن به قطعنامه‌های بین المللی پایبند خواهیم بود، به ویژه اینکه به چالش کشیدن آنروا و برنامه‌های آن تنها با قطعنامه مجمع عمومی که در سال ۱۹۴۹ آن را تاسیس کرد، امکان پذیر است».

این گزارش در ادامه افزود: آنروا تصمیم آمریکا را چالش بزرگی می‌داند و آن را نتیجه باز نگهداشتن دست واشنگتن توسط سازمان ملل با هدف ضربه زدن به فلسطینیان بر می‌شمرد؛ فلسطینیان نیز این تصمیم آمریکا را به منزله باج خواهی می‌دانند به طوری که کاخ سفید می‌خواهد با آن تصمیمات فلسطینیان را به نفع خود مصادره کند. برخی‌ها پیش بینی می‌کنند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اقدامات بیشتری ضد فلسطینیان انجام دهد تا آن‌ها را مجبور کند به مذاکرات با اسرائیل روی بیاورند. از اینرو مسئولیت کمک رسانی به پناهدگان فلسطینی باید با کشور‌های عربی جایگزین شود زیرا کشور‌های عربی در همه نشست‌ها و تریبون‌های بین‌المللی بر مسئله فلسطین تاکید می‌کنند.

نبیل عمرو نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی گفت: «ما با بحرانی مواجه هستیم. دلیل بحران نیز بهار عربی و مشغول شدن کشور‌های عربی به مسائل داخلی خود و رها کردن مسئله اصلی آنهاست. ما از نظر سیاسی و دیپلماتیک با مشکلاتی مواجه خواهیم شد، اما در نهایت باید همه این بحران‌ها را حل کنیم».

 تصمیم آمریکا در کاهش کمک‌های مالی آنروا، سرنوشت و آینده بیش از نیم میلیون دانشجوی دختر و پسر فلسطینی را به وادی سردرگمی سوق خواهد داد. همچنین با توجه به افزایش پدیده افراط گرایی بر امنیت منطقه‌ای نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این در حالی است که مهمتر از کوپن‌های کمک‌های مالی به فلسطینیان عزت و کرامت پناهندگان و آوارگان فلسطینی است که واشنگتن هر بار آن را زیر پا می‌گذارد و از کاهش کمک‌های مالی خود به عنوان تازیانه‌ای استفاده می‌کند تا فلسطینیان را به تسلیم در برابر دیکته‌های خود که تل آویو از آن‌ها راضی می‌شود، مجبور کند.

 

انتهای پیام/

آنروا نشست فوق العاده برگزار می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار