آذر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تنظیم لایحه بودجه باید به نحوی باشد که سیستم حسابرسی بتواند عملکرد دولت را بسنجد/ مردم بر اساس شعارها به دولت رأی دادند و توقع عملی شدن آنها را دارند

 رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: باید کاری انجام گیرد تا مردم اثراتی مانند کنترل تورم، کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید، افزایش درآمد سرانه کشور، ایجاد شغل، افزایش رفاه، افزایش سطح سلامت و فراگیر شدن تأمین اجتماعی را ببینند.

تنظیم لایحه بودجه باید به نحوی باشد که سیستم حسابرسی بتواند عملکرد دولت را بسنجد/ مردم بر اساس شعارها به دولت رأی دادند و توقع عملی شدن آنها را دارندعادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مهمترین برنامه‌های معمول دولت را تنظیم لایحه بودجه سالانه عنوان و اظهار کرد: بودجه امسال تقریبا مراحل پایانی را در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی طی می‌کند و فکر می‌کنم تا شنبه یا یکشنبه تقدیم صحن علنی مجلس شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جدی دیوان محاسبات در خصوص بودجه سال 97 که با حضور در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم بر آن تأکید شد، این بود که تبصره‌ها، بندها، جدول‌ها و پیوست‌های لایحه به گونه‌ای طراحی، تدوین و تنظیم شود که امکان حسابرسی عملکرد برای دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس و نظام وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: حسابرسی عملکرد موضوعی علاوه بر حسابرسی مالی، حسابرسی رعایت یا قانون‌رسی است.

آذر با اشاره به این موضوع که طبق بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند نظام اقتصادی ما یک معماری اقتصاد مقاومتی دارد که مبنای آن بر تولید و اشتغال است، ادامه داد: تولید و اشتغال دو شاخص کلیدی در نظام اقتصادی هستند.

رئیس دیوان محاسبات کشور با تأکید بر این موضوع که نظام بودجه کشور برشی از برنامه‌های 5 ساله است، گفت: همین بودجه سال 97 خود برشی از برنامه‌های ششم توسعه است که نشان می‌دهد پولی که به دستگاه‌های اجرایی که در حوزه عمرانی،  هزینه‌ای، شرکت‌ها،  بانک و بیمه‌ها داده شده تا چه میزان برای کشور شغل و تولید ایجاد کرده که این دو شاخص کلیدی، ملموس و قابل اندازه‌گیری می‌باشد که برای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

وی افزود: هر چه بودجه با محوریت شغل و تولید و در این راستا خرج شود که منجر به ارتقاء زندگی، رفاه و تعالی کیفیت زندگی مردم شود، ما نیز اعلام می‌کنیم که این بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

آذر افزود: تقاضای دیوان محاسبات از کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس شورای اسلامی که هفته آینده به بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق ورود می‌کند، این است که تنظیمات به گونه‌ای باشد که نظام بودجه‌ریزی در کشور به سمت یک نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد برود تا سیستم حسابرسی و تفریغ بودجه و نظارت مالی این دیوان از طرف مردم در راستای عملکرد دولت و تحقق اهدافی باشد که دولت شعار آن را داده است؛ ما این موضوع را در کمیسیون تلفیق پیشنهاد کردیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه مردم بر اساس همین شعارها به دولت رأی دادند و توقع دارند این شعارها عملی شود، افزود: باید کاری انجام گیرد تا مردم اثراتی مانند کنترل تورم، کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید، افزایش درآمد سرانه کشور، ایجاد شغل، افزایش رفاه، افزایش سطح سلامت و فراگیر شدن تأمین اجتماعی را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این موضوع تحقق پیدا کند تا ما در تفریغ بودجه سال 97 بتوانیم گزارشی عملکردی به مردم بدهیم و با متر و معیار عملکرد دولت را بسنجیم تا بگوییم هزینه‌کرد بودجه در سال 97 منجر به افزایش عملکرد کشور و دولت شده است.

آذر با بیان اینکه قانون بودجه سالانه کشور معمولا توسط دیوان محاسبات تفریغ می‌شود، ادامه داد: این موضوع بدان معناست که پس از اینکه بودجه یک سال کشور هزینه شد، در سال بعد دیوان محاسبات توسط محاسبان خود نحوه خرج‌کرد بودجه که تا چه حد در چهارچوب قوانین، مقررات، ضوابط و دستورالعمل‌ها بوده را تفریغ، نظارت و حسابرسی می‌کنند.

رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: خوشبختانه تفریغ بودجه سال 95 که طبق قانون باید تا پایان دی‌ماه انجام می‌شد به پایان رسید و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و در دستور جلسه قرار می‌گیرد و به احتمال قوی چهارشنبه هفته آینده قرائت تفریغ بودجه توسط رئیس دیوان در صحن علنی برای نمایندگان مجلس انجام خواهد شد.

وی گفت: پس از قرائت این گزارش مدیریتی که پیوست‌های آن حدود 2000 صفحه و خود آن نزدیک 20 صفحه است مشخص می‌شود که دولت چند درصد در تحقق اهداف قانون بودجه سال 95 موفق بوده و چند درصد انحراف بودجه‌ای، چند درصد عدم رعایت قوانین و مقررات و چند درصد فاقد عملکرد است.

آذر در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه متأسفانه تبصره‌ها و بندهای زیادی را داشتیم که مشخص کرده عملکرد ما صفر یا زیر 10 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: دولت توفیقاتی هم در اجرای قانون بودجه سال 95 داشته که ان‌شاءالله گزارش مفصل آن در صحن علنی مجلس به اطلاع مردم و نمایندگان ملت می‌رسد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
همین ایشون نبودند حقوق نجومی محاسبه کردند با امارسازی و امید به اجنبی مشکلی حل نخاهد شد اگر چیزی وجود خارجی داشته باشد مردم میبینند همینطور که مشکلات را میبینند هیچ چیز بهتر از گفتن حقیقت نیست
Iran (Islamic Republic of)
رفیعی
۲۰:۵۷ ۲۸ دی ۱۳۹۶
اگر مبادلات اقتصادی با وزارت خارجه انجام شود دیگر دربخش حاملها ورود نکنن چه معنی داره شورای کار واصناف واقتصادوکشور دست داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
حقگو
۲۰:۴۳ ۲۸ دی ۱۳۹۶
بنام خدا، سلام در کشور باید همه حقوق (وجمع مزایا،اضافه کاری،حق ماموریت،فوق العاده،و...)کارمندان دولت وشرکت های تابعه شفاف ومشخص باشد ودر هر شرایطی ازسقف[ 7 برابر کف ]فراتر نرود .تابودجه جاری کشور در مقابل بودجه عمرانی به سامان برسد. باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۸ دی ۱۳۹۶
واقعا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۸ دی ۱۳۹۶
افرین بر صراحت گفتار شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۸ دی ۱۳۹۶
سخنت درست بود
آخرین اخبار