در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

واردات بی رویه کالاها بدون توجه به تولید داخل انجام می‌شود/ نمی‌دانیم چه میزان از قانون استفاده حداکثری از توان داخلی رعایت می‌شود

واردات بی رویه کالاها بدون توجه به تولید داخل انجام می‌شودگفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع "خرید کالای خارجی بلای جان تولیدات داخلی" به روی آنتن رفت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،کیومرث فروتنی مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و ابراهیم جمیلی عضو اتاق بازرگانی ایران با موضوع "خرید کالای خارجی بلای جان تولیدات داخلی" به روی آنتن رفت.

زارع در ابتدای این برنامه با اشاره به رعایت نکردن قانون استفاده حداکثری از توان داخلی اظهار کرد: واردات بی رویه کالاها بدون توجه به تولید داخل انجام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، افزود: این وزارت خانه مسئولیت نظارت بر واردات را برعهده دارد.

مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: این وزارتخانه طبق قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، فهرست کالاها و خدمات داخلی را با همکاری تشکل های داخلی گرد آوری و اطلاع رسانی می‌کند و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی موظفند از خرید کالاهایی که در این فهرست موجودند، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: طبق این قانون ارجاع پروژه ها باید به شرکت‌های ایرانی باشد مگر اینکه این شرکت‌ها ذی‌صلاح نباشند و مجبور به استفاده از مشاوران خارجی شوند.

 مشاور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در صورتی که دستگاه ها و بخش‌های خصوصی این قانون را رعایت نکنند، وزارت صنعت می‌تواند از ثبت سفارش خودداری کند.

فروتنی با بیان اینکه گزارش مجلس درباره قانون استفاده حداکثری قابل قبول بود، گفت: نواقصی که در این گزارش آمده باید حل و فصل شوند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است هر شش ماه یکبار بانک اطلاعاتی مربوط به تولیدات داخلی را با توجه به قانون استفاده حداکثری از توان داخلی به روز رسانی کند، گفت: این وزارت خانه متولی تولید است و باید از جزییات تولیدکنندگان مطلع باشد.

زارع با اشاره به اینکه حمایت از توانمندی‌های داخلی منجر به اشتغال و ..می‌شود، بیان کرد: وزارت صنعت و معدن و تجارت باید به همه کسانی که از منابع دولتی برای واردات ‌‌استفاده می‌کنند، نظارت کند.

فروتنی در ادامه اظهار کرد: ما آمار مشخصی از پروژه های در حال اجرا و روند آنها نداریم و نمی‌دانیم چه میزان از قانون استفاده حداکثری از توان داخلی رعایت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه 200 قلم از کالاها ۶۰ درصد واردات را تشکیل می‌دهند گفت: در همه جای دنیا موضوع گارانتی وجود دارد، این در حالی است که ضمانت عملکرد در داخل وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه واردات راحت تر انجام می شود، باید بخش خصوصی خود را تقویت کند اظهار داشت: به عنوان مثال در یک قلم کالا 420 میلیون یورو واردات انجام شده است این در حالی است که مشابه تولید داخلی آن را داشته ایم.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس درباره 4 موردی‌ که به نفع بخش خصوصی بود، گزارش به قوه قضاییه ارسال کرده است افزود: شرح وظایف و بودجه قوه قضاییه با یکدیگر همخوانی ندارد.

 زارع با تاکید بر اینکه رانت در خرید خارجی وجود دارد عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین در جهت تقویت توان داخلی تا پایان خرداد ماه سال ۹۷ باید به شناسایی کالاهای قاچاق بپردازند، اجازه فروش قانونی محصولات خارجی و خدمات پس از فروش برخی از کالاها منوط به تولید در داخل است.

 ابراهیم جمیلی عضو اتاق بازرگانی ایرانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قوانینی که در مجلس تصویب می شود گاهی اوقات اجرا نمی شود گفت: باید اشکالات را قبول کرد و به صورت جدی از تولید ملی حمایت کرد به طوری که در یک‌سری از زمینه‌ها مزیت داریم.

وی با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ را مورد حمایت قرار نداده ایم و تنها به شرکت‌های کوچک توجه کرده‌ایم اظهار داشت: متاسفانه بخش خصوصی را کوچک نگه داشته ایم.

 جمیلی با اشاره به اینکه همیشه نمی‌توان تقصیر را به گردن دیگری انداخت گفت: باید با همکاری  ازتمام دست‌اندرکاران امر تولید ملی و داخلی حمایت کرد.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تولید داخلی را باید به صورت اصولی مورد حمایت قرار دهیم خاطرنشان کرد : در بازار کالاهای زیادی مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد اما باید اذعان داشت که وقتی ممنوعیت اعمال می‌شود باید شامل همه باشد.

 فروتنی با اشاره به اینکه کارگروه ساخت و تولید داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است گفت: طبق قانون برنامه پنجم به صورت مطلق نمی توان جلوی ثبت سفارش را بگیریم.  متاسفانه برخی علاقه‌مند خرید تولیدات خارجی هستند که باید روند شان را اصلاح کنند.

سیامک صمیمی دهکردی عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی با اشاره به اینکه وزارت صنعت به هیچ وجه قانون استفاده حداکثری از توان داخلی را اجرا نمی‌کند اظهار کرد: در بخش نفت ثبت سفارش قبل از خرید انجام نمی‌شود، ما با دستگاه‌هایی مواجه هستیم که اول تمام قرارداد را می‌بندند و خرید انجام می‌دهند و بعد به وزارت صنایع اعلام می‌کنند که می‌خواهند ثبت سفارش انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان کاتالیست تولید می‌کنند، ولی هیچ کدام از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها از آنها خرید نمی‌کنند خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی وقتی برایشان خرید و ثبت سفارش انجام می‌شود هیچ کس از آن اطلاع ندارد.

 علیرضا کلاهی صمدی عضو اتاق صنایع، بازرگانی و کشاورزی تهران در ادامه با اشاره به اینکه ایران در صنعت برق از بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جلوتر است گفت: ۳ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه برق انجام شده، به طوری که متوسط حقوق گمرکی ۱۵ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران تحریم صنعت برق پروژه‌های اجرایی خود را ادامه داده است گفت: کسری سرمایه گذاری در دولت نهم، دهم و سپس انتقال آن به دولت یازدهم را شاهد بودیم، به طوری که مسئولان برای رفع مشکل، به فاینانس خارجی دست زدند.

 این عضو اتاق صنایع، بازرگانی و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه وقتی کشوری مانند چین و کره می‌خواهد برای ما فاینانس انجام دهند در برخی مواقع تا ۶۰ درصد ارزش پروژه از این کشور‌ها صورت گرفته است.

کلاهی صمدی با اشاره به اینکه ایران در حوزه ترانس قدیمی‌ترین تولید کننده است، اما متاسفانه ترانس از خارج وارد کشور می‌شود گفت: باید مراقب طرح‌های فاینانس باشیم، تجهیزات خارجی بازار داخل را از بین برده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار