کافی شاپ در خانه؛

معجزه تخم کتان برای داشتن پوستی صاف و شفاف

تخم کتان سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است که در درمان و رفع لکه‌های قهوه‌ای پوست که بر اثر افزایش سن ایجاد می‌شود، موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ تخم یا دانه کتان دانه‌ای ریز است و به رنگ‌های قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و طلایی وجود دارد. تخم کتان غنی‌ترین منبع گیاهی گروهی از اسید‌های چرب امگا ۳ است که با نام «آلفا لینولنیک اسید» (ALA) شناخته می‌شوند. در این مطلب برخی از خواص دانه کتان را بیان می‌کنیم.


بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی با تخم کتان

تحقیقات بسیاری نشان داده است که امگا ۳ موجود در دانه‌های کتان به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند؛ مصرف روزانه یک تا ۲ قاشق غذاخوری تخم کتان برای بیماران قلبی مفید است. تخم کتان همچنین نقش موثری در کاهش فشار خون دارد.


پیشگیری از دیابت با تخم کتان

طبق پژوهش‌های صورت گرفته مصرف دانه کتان احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. برای این منظور می‌توانید روزانه یک تا ۲ قاشق چای‌خوری دانه کتان آسیاب شده را به غذا‌های خود اضافه کنید؛ تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهد که تخم کتان با داشتن لیگنان سبب کاهش قند خون می‌شود.


تنظیم کلسترول خون با تخم کتان


امگا ۳ موجود در تخم کتان نقش موثری در تنطیم کلسترول خون دارد.


رفع یبوست با دانه کتان

دانه کتان سرشار از فیبر‌های محلول و نامحلول است به همین علت تاثیر چشمگیری در رفع یبوست دارد؛ مبتلایان به یبوست مزمن باید یک قاشق چای‌خوری دانه کتان را شب در یک لیوان آب خیس و صبح روز بعد آن را میل کنند همچنین این افراد می‌توانند ۲۰ گرم تخم کتان را در یک لیتر آب بریزند و ۵ دقیقه آن را بجوشانند سپس محلول را صاف و روزانه ۲ بار (صبح و شب) پس از غذا یک فنجان از این جوشانده را میل کنند. دانه کتان ۳ روز پس از مصرف اثر می‌گذارد.


پیشگیری از گُرگرفتگی در دوران یائسگی با تخم کتان


مصرف منظم تخم کتان احتمال ابتلا به گُرگرفتگی را در دوران یائسگی کاهش می‌دهد.


رفع چین و چروک صورت با تخم کتان


تخم کتان سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است. امگا ۳ در درمان و رفع لکه‌های قهوه‌ای پوست که بر اثر افزایش سن ایجاد می‌شود، موثر است.


طرز تهیه دمنوش تخم کتان


یک قاشق پودر تخم کتان را در قوری بریزید سپس به آن، آب با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه سانتی‌گراد را اضافه کنید و بگذارید ۳۰ دقیقه به خوبی دَم بکشد.


موارد منع مصرف دمنوش تخم کتان


زنان باردار، شیرده و مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر باید از مصرف دمنوش تخم کتان خودداری و اشخاصی که مشکلات التهابی روده مانند بیماری کرون دارند نیز باید در استفاده از این دمنوش احتیاط کنند؛ مصرف دمنوش تخم کتان در مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک، آندومتریوز و فیبروئید (فیبروم رحم) ممنوع است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، طب سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۰۱:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
خیلی عالیه ماسکش چند وقت میزنم خیلی خوب شده پوستم
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۲۰:۵۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
من امشب زدم پوستم واقعاااا روشن شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۹ دی ۱۳۹۶
سلام لاغرم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
رکسانا
۱۰:۲۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
نه
آخرین اخبار