کارشناس دینی گفت: بخشش در هنگام فقر و تنگدستی از ویژگی‌های انسان مومن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سیده مرضیه حامدی در سلسله جلسات تبلیغی - مذهبی ویژه بانوان حرم مطهر رضوی به تبیین ویژگی‌های مومن از منظر امام سجاد(ع) پرداخت افزود: یکی از نشانه‌های مومن این است که در هنگام فقر با اینکه خودش احتیاج مالی دارد باز هم به فکر دیگران است و از مال خود به نیازمندان انفاق می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های انسان مومن این است که در خلوت هم خدا را ناظر بر اعمال خود می‌داند و از ارتکاب گناه و معصیت پرهیز می‌کند که به این مرتبه از ایمان ورع گفته می‌شود.

این کاشناس مذهبی با بیان اینکه صبر در مصیبت سومین ویژگی انسان مومن است، گفت: در قرآن کریم چند نوع مصیبت آمده که از جمله انواع مصیبت ترس، گرسنگی، فقر، بیماری و مرگ عزیزان است که مومن باید در مواجهه با هر یک از این مصیبت‌ها صبر و بردباری داشته باشد.

حامدی نمونه عالی صبر در مصیبت را داستان زندگی حضرت ایوب دانست و افزود: خداوند این پیامبر عظیم‌الشان را به انواع بلایا از جمله فقر و تنگدستی، گرسنگی، بیماری و مرگ فرزندان امتحان کرد و آن حضرت راضی به رضای پروردگار بود، در نهایت خداوند او را از این مصیبت‌ها نجات داد.

وی چهارمین نشانه مومن را فرو بردن خشم دانست و گفت: در روایات آمده است که در هنگام عصبانیت صحبت نکنید. اگر نشسته هستید از جا برخیزید و آب خنک بنوشید تا عصبانیت شما کم شود.

این کارشناس دینی افزود: پنجمین نشانه مومن از منظر حضرت زین‌العابدین(ع) راستگویی در هنگام ترس است. به این معنا که انسان در هر شرایطی راستگویی را فراموش نکند و به خاطر کسب منفعت بیشتر یا دفع ضرر احتمالی به دروغگویی پناه نبرد.

حامدی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از فرصت زیارت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: تشرف به زیارت معصومین(ع) تنها با عنایت آن بزرگواران میسر می‌شود و کسی که قدم به حرم امام رضا(ع) می‌گذارد توسط خود حضرت دعوت شده است، بنابراین باید از لحظه لحظه زمان حضور در این بارگاه نورانی و ملکوتی استفاده کند.

وی افزود: یکی از بهترین اعمال در هنگام زیارت امام رضا(ع) دعا برای مومنین و مومنات و به ویژه اموات و گذشتگان است و شایسته است زائر در این مکان مقدس و ملکوتی برای دیگران هم دعا کند.

انتهای پیام// م.م

برگزاری سلسله جلسات تبلیغی - مذهبی ویژه بانوان در حرم مطهر رضوی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.