در یک طرح تحقیقاتی ۵ساله صورت گرفت؛

ساخت کاتالیزگر تبدیل متانول در دانشگاه صنعتی شریف

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در یک طرح تحقیقاتی پنج ساله، به دانش ساخت کاتالیزگر و شرایط فرآیند تبدیل متانول به هیدروکربن‌های الفینی و آروماتیک‌ها با ارزش افزوده بالا دست یافتند.

ساخت کاتالیزگر تبدیل متانول در دانشگاه صنعتی شریفبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایران بیشترین میزان مجموع ذخایر نفت خام و گاز طبیعی را در جهان در اختیار دارد. در این راستا تبدیل گاز طبیعی به متانول از سال‌ها پیش در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است و امروزه ایران یکی از قطب های تولید این ماده شیمیایی در جهان محسوب می شود، به طوری که در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه این محصول در حدود ۲۵ میلیون تن است.

در راستای جلوگیری از خام فروشی، این حدواسط شیمیایی مهم با قیمتی بسیار پایین به کشورهای دیگر تبدیل متانول به هیدروکربن ها ( MTH ) در دستور کار قرار دارد. به عنوان نمونه پروژه‌هایی مانند تبدیل متانول به پروپیلن ( MTP ) در چند سال گذشته جزو اولویت‌های وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و با تبدیل متانول به این محصولات نه تنها ظرفیت‌های خالی پتروشیمی های کشور تکمیل خواهد شد بلکه با تبدیل متانول به این محصولات، ارزش افزوده قابل توجهی نصیب کشور می‌کند.

ارزش افزوده دلیل تبدیل گاز طبیعی به متانول

 بهرام قنبری عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص این دستاورد علمی گفت: با توجه به نقطه جوش پایین گاز طبیعی و هزینه‌بر بودن صادرات آن از طریق خطوط لوله، در سال‌های گذشته دولت تصمیم گرفت که گاز طبیعی را به متانول که ارزش افزوده بالاتری دارد تبدیل کرده و این ماده را که در حالت عادی به صورت مایع است صادر نمایند.

وی با بیان اینکه متانول به عنوان یک حد واسط شیمیایی بسیار مهم در جهان شناخته شده است، افزود: ایران در دو دهه گذشته رشد سریعی در تولید متانول داشته است و جزو بزرگ ترین تولیدکنندگان متانول در دنیا به شمار می‌آید. بنابراین طبیعی است به فکر بیفتیم تا این حدواسط شیمیایی مهم را به ترکیباتی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: کشورهایی مانند چین، متانول را از ما خریداری کرده و پس از تبدیل به هیدروکربن‌هایی مانند اولفین‌ها و پروپیلن مجدداً به دیگر کشورها می‌فروشد. برخی از این هیدروکربن‌ها به عنوان خوراک اصلی واحدهای پلیمریزاسیون و آروماتیک پتروشیمی های کشور هستند که در حال حاضر پس از بررسی و تحقیقات موفق به دستیابی دانش ساخت کاتالیزگر این تبدیلات شده‌ایم.

قنبری بیان کرد: در سال‌های گذشته با مطالعه بر روی نمونه‌هایی از کاتالیزگرهای پایه صنعتی متوجه تاثیر آنها در تبدیلات متانول شدیم. در مراحل بعد پس از بررسی ها و آزمایش‌های گسترده موفق به تولید کاتالیزگر موثر در این تبدیلات شدیم.

نماینده انجمن شیمی ایران در دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: کمبود امکانات ما و زمان بر بودن آزمون‌ها در داخل کشور و سرعت بالای این تحقیقات در دنیا، بر رقابت ما با مراکز تکنولوژی دنیا تاثیر بازدارنده دارد. به عنوان یک پژوهشگر احتیاج دارم امکاناتی فراهم شود تا بتوانم آزمون‌های راکتوری را به طور دائم انجام دهم. این پژوهش ها هرچقدر هم هزینه بر باشد قطعاً خروجی آن برای کشور بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

وی یادآورشد: با توجه به نوپا بودن پروژه تولید هیدروکربن ها از متانول، می‌توان با مدیریت صحیح و نیز ایجاد مراکز پایش و ارزیابی، به صورت علمی و صحیح اقدام به خلق، انتقال و بومی‌سازی فناوری های این حوزه و نهایتاً ورود به بازار فرآورده‌های پایین دستی متانول کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار