وزیر نفت عربستان ضمن ترغیب کشورهای تولیدکننده نفت، اعلام کرد که قرار است توافق جدیدی میان این کشورها بر سر میزان عرضه نفت صورت گیرد.

وزیر نفت عربستان کشورهای تولیدکننده نفت را به تداوم همکاری ها در آینده ترغیب کردبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزیر نفت عربستان سعودی روز یکشنبه کشورهای تولیدکننده نفت دنیا را ترغیب به گسترش همکاری ها پس از سال 2018 کرد. وی تاکید کرد که همکاری های جدید در واقع ادامه روند کاهش عرضه نفت، که سبب افزایش قیمت در ماه های اخیر شد، نخواهد بود و قرار است توافق جدیدی میان این کشورها شکل بگیرد.

این اولین بار است که عربستان سعودی به طور علنی امکان ایجاد نوع جدیدی از همکاری میان کشورهای تولیدکننده نفت پس از سال 2018 را مطرح می نماید. توافق بر سر کاهش عرضه نفت که از ژانویه گذشته صورت گرفته، در ماه دسامبر امسال به پایان می رسد.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی پیش از نشست کمیته مشترک وزرا که بر کاهش عرضه نفت نظارت می کنند، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که گسترش  این همکاری ها دنیا را متقاعد خواهد کرد که همکاری میان کشورهای تولیدکننده نفت همچنان ادامه خواهد داشت.

الفالح همچنین گفت: ما نباید تلاش های خود را محدود به سال 2018 نمایم. ما باید درباره چارچوب همکاری بلندمدت‌تر به گفتگو بپردازیم. من درباره گسترش چارچوبی صحبت می‌کنم که خود شروع کننده آن بوده‌ایم. این چارچوب در واقع نشان دهنده همکاری میان این کشورها بعد از سال 2018 خواهد بود.

وی گفت: این امر لزوما به معنای اعمال محدودیت ها، کاهش عرضه یا دنبال کردن اهداف تولیدی مورد توافق درسال 2016 نیست. بلکه این اطمینان خاطر را به سهامداران، سرمایه گذاران، مصرف کنندگان و جامعه جهانی می دهد که این همکاری همچنان ادامه خواهد داشت. ما به دنبال تداوم همکاری ها میان کشورهای تولیدکننده نفت هستیم.

الفالح همچنین در ادامه افزود اقتصاد جهانی با کاهش عرضه نفت توانمند شده است. ما با کاهش ذخایر نفتی در سراسر دنیا مواجه بوده ایم. در نتیجه انتظار می رود بازار نفت در سال 2018 به تعادل برسد.

وی گفت تولیدکنندگان نفتی برای بازگرداندن بازار نفت به وضعیت مطلوب کار سختی در پیش دارند و بعید به نظر می رسد تا اواسط امسال شاهد رسیدن بازار نفت به سطح تعادل باشیم.

در این نشست الفالح و وزیران انرژی امارات متحده عربی و عمان خاطر نشان کردند که افزایش قیمت نفت برنت به بالاترین سطح در سه سال گذشته، یعنی حدود 70 دلار در هر بشکه طی هفته های اخیر، سبب افزایش عرضه نفت شیل آمریکا به بازار جهانی خواهد شد.

الفالح و المرزوعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، هر دو اذعان کردند که بعید است افزایش قیمت نفت به تقاضای جهانی نفت آسیب وارد کند.

بخیت الرشیدی، وزیر نفت کویت نیز گفت: گفتگوی میان تولیدکنندگان نفت درباره توافق آتی بر سر کاهش عرضه نفت در روز یکشنبه صورت نخواهد گرفت. اما انتظار می رود که در نشست ماه ژوئن در این باره توافق حاصل شود. کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت به رهبری روسیه قرار است در ماه ژوئن به بحث در این باره بپردازند.

محمد بن حمد الرحمی، وزیر نفت عمان گفت: تولیدکنندگان نفت در ماه نوامبر درباره تجدید توافق عرضه نفت یا شکل دهی یک توافق جدید به بحث خواهند پرداخت. وی بدون اینکه توضیح بیشتری در این باره بدهد افزود عمان موافق شکل گیری توافق جدید است.

انتهای پیام

درخواست وزیر نفت عربستان برای ادامه همکاری نفتی میان کشورهای تولیدکننده

برچسب ها: عربستان ، قیمت نفت ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار