باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ارومیه شهر پیشگام در تاریخ انقلاب/تجربه اولین جنگ مسلحانه کشور در ارومیه رقم خورد

دوم بهمن ۵۷، سندی ماندگار در تاریخ آذربایجان غربی است که یادآور حماسه تاریخی به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه و مردمی است که نخستین قیام مسلحانه خود را با رهبری حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی نماینده‌ی سابق، ولی فقیه در استان به پا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ دوم بهمن ۵۷ ارومیه میدانگاه نبرد مسلحانه نیرو‌های مردمی و چماق داران و مزدوران رژیم شاه بود؛ نبردی که در آن به روایت تاریخ برای نخستین بار نیرو‌های رژیم شاه برای مبارزه با مردم تانک و سلاح‌های سنگین ارتش را به خیابان‌ها آورد.

هجوم مزدوران و برخی نیرو‌های ارتش شاهنشاهی و مقاومت مردم با ایجاد سد از درختان چنار، شکستن شیشه بانک‌ها، آتش‌سوزی، درگیری مسلحانه بین نیرو‌های رژیم پهلوی و انقلابی و درنهایت شلیک توپ به گنبد مسجد اعظم ارومیه، نقطه مشترک خاطرات مردمی است که در آن روز‌ها درصحنه‌های مبارزه علیه استبداد پهلوی حضور فعال داشته‌اند.

ارومیه شهر پیشگام در تاریخ انقلاب/تجربه اولین جنگ مسلحانه کشور در ارومیه رقم خورد

 امام خمینی (ره) :همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم

جمله معروف امام راحل در خصوص امام جمعه ارومیه مهر تاییدی بر حماسه دوم بهمن ۵۷ این دیدار است، نقش و تاثیر این جنگ مسلحانه در تقویت حرکت انقلابی مردم ایران به حدی بود که حضرت امام خمینی (ره) فرمود: همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم.

آذربایجان غربی در کلام مقام معظم رهبری

در سال ۷۵ مقام معظم رهبری در اجتماع پرشکوه مردم ارومیه با تشکر از استقبال پرشور و صمیمانه مردم ارومیه و مناطق اطراف، آذربایجان را منطقه‌ای تاریخی و پرافتخار، سربلند، خوش سابقه و فداکار خواندند و افزودند:مردم مؤمن و صمیمی این منطقه در تاریخ معاصر ایران از مشروطه تا امروز، از امتحان‌های دشواری سرافراز بیرون آمده‌اند که ناکام گذاشتن توطئه‌های "ضد انقلاب و فتنه‌جویان و تحریک شدگان" و ایثار و حماسه‌آفرینی در دوران دفاع مقدس، دو جلوه بارز آن به شمار می‌رودمردم مؤمن و صمیمی این منطقه در تاریخ معاصر ایران از مشروطه تا امروز، از امتحان‌های دشواری سرافراز بیرون آمده‌اند که ناکام گذاشتن توطئه‌های "ضد انقلاب و فتنه‌جویان و تحریک شدگان" و ایثار و حماسه‌آفرینی در دوران دفاع مقدس، دو جلوه بارز آن به شمار می‌رود.

ارومیه شهر پیشگام در تاریخ انقلاب/تجربه اولین جنگ مسلحانه کشور در ارومیه رقم خورد

امروز مصادف است با گرامیداشت حماسه دوم بهمن ۵۷؛ روزی که مسجد اعظم ارومیه به توپ بسته شد؛ رشد اعتراضات مردمی به رژیم ستمشاهی در اقصی نقاط کشور در سال ۵۷ در حالی که از طریق تظاهرات مردمی در خیابان‌های شهر‌های مختلف در حال پی گیری بود، ارومیه به عنوان شهر پیشگام در تاریخ انقلاب، اولین تجربه جنگ مسلحانه را در دوم بهمن ماه ۵۷ پشت سر گذاشت.

ارومیه شهر پیشگام در تاریخ انقلاب/تجربه اولین جنگ مسلحانه کشور در ارومیه رقم خورد

یاد و خاطره حماسه دوم بهمن ۵۷ گرامی داشته شود

محسن شکرنیا سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: ماه بهمن ماه پیروزی انقلاب و دوم این ماه روز بزرگی در تاریخ مبارزات انقلابیون استان و شهر ارومیه با طاغوت و مزدوران وابسته بود که با فرماندهی حجت الاسلام و المسلمین حسنی نخستین مبارزه مسلحانه مردم ارومیه پس از به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه توسط دژخیمان طاغوت آغاز شد که همواره یاد و خاطرات این حماسه باشکوه در اذهان مردم انقلابی استان و کشور خواهد ماند.
سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در ادامه گفت: دهه فجر فرصتی برای مرور عوامل پیروزی شکوهمند انقلاب و ایجاد فضایی هنرمندانه و خلاقانه برای تبیین آرمان‌های انقلاب به نسل جدید می‌باشد.

 بهمن فاسونیه چی یکی از افرادی بود که در این جنگ مسلحانه همراه با خانواده اش بر علیه رژیم ستم شاهی برخاست و در سرکوب کردن این رژیم نقش بسزایی داشت.
 
ارومیه شهر پیشگام در تاریخ انقلاب/تجربه اولین جنگ مسلحانه کشور در ارومیه رقم خورد

نام و یاد مجاهدین دوم بهمن بایستی همیشه درتاریخ انقلاب اسلامی جاودانه بماند

وی در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ افزود:در تاریخ مبارزات انقلابی مردم ارومیه برای ساقط کردن رژیم شاهنشاهی روز‌های بزرگی، چون خرداد ۴۲، ۱۹ دی قم، ۲۹ بهمن تبریز، ۱۷ شهریور تهران و ۱۳ آبان و سایر ایام ثبت و ضبط است که دوم بهمن ارومیه نیز در زمره این روز‌های تاریخی قرار دارد.

وی ادامه داد:جنگ مسلحانه روز دوم بهمن ۱۳۵۷ مردم ارومیه نقطه عطفی در اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران است و این روز به عنوان سالروز نخستین جنگ مسلحانه مردم ایران علیه رژیم ستم‌شاهی باید در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شود.

فاسونیه چی تصریح کرد:استارت جنگ مسلحانه دوم بهمن ۵۷ در دی سال ۵۶ توسط مجاهد نستوه حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسنی و پدر بنده حاج حمید فاسونیه چی زده شد.

وی ادامه داد:مجاهد نستوه غلامرضا حسنی بر این عقیده داشت که اگر ما میخواهیم انقلابی پیروز داشته باشیم باید تمامی نیرو و مردم مسلح باشند تا بتوانند با رژیم شاهنشاهی مبارزه کنند، بنابراین در دی ۵۶ در مسجد اعظم ارومیه جلسه‌ای ترتیب دادن و قرار بر این شد که هر کسی در حد توان خودش مبلغی جهت خرید اسلحه کمک کند.

ارومیه شهر پیشگام در تاریخ انقلاب/تجربه اولین جنگ مسلحانه کشور در ارومیه رقم خورد

شاهد رویداد مهم دوم بهمن ۵۷ می‌گوید:بعداز تهیه سلاح و مهمات، آن‌ها را در بین مردم توزیع کردیم و مردم را مجهز به سلاح کردیم تا خسارات کمتری را در نخستین جنگ مسلحانه کشور داشته باشیم.

فاسونیه چی به رویداد حماسه دوم بهمن ۵۷ نیز اشاره کرد و افزود:صبح روز دوم بهمن ۵۷ ارتش (درب سوار) از محل خیابان مدنی (پنجراه) آماده شده بودند تا تظاهرات مردم را علیه رژیم ستم شاهی سرکوب کنند، ولی چون مردم مسلح شده بودند نگرانی از این بابت وجود نداشت.

وی گفت:به همت حجت الاسلام المسلمین حسنی و حمید فاسونیه چی نیرو‌ها به ۷ گروه تقسیم شدند و در اطراف بازار و پشت بام مسجد به صورت کاملا آماده مستقر شدند.

وی افزود:من به همراه ۴ نفر در مسجد آل اشرف ارومیه مستقر شدیم تا اینکه خبر رسید تانک‌های رژیم ستم شاهی به سوی مسجد در حال حرکت هستند؛مردم با دیدن پیاده نظام ها و تانک ها ترسیده بودند تا اینکه مجاهد نستوه غلامرضا حسنی با شیلک یک گلوله به مردم گفت که نیروها در حال آماده باش هستند و نترسند.

شاهد رویداد مهم دوم بهمن ۵۷ گفت:با زدن اولین توپ به گنبد مسجد اعظم ارومیه جنگ مسلحانه شروع شد و تقریبا ۶ نفر از نیرو‌های پیاده نظام رژیم ستم شاهی کشته شدند.

فاسونیه چی افزود:برخورد مسلحانه دوم بهمن باعث شد تا شهربانی و ارتش وقت جرات سرکوب کردن تظاهرات مردمی را نداشته باشد.

 

گزارش از ندا موسی زاده
 
انتهای پیام/ن.م
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.