قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آمریکا به دنبال ادامه جنگ‌های نیابتی خود در غرب آسیا است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا به دنبال ادامه جنگ های نیابتی خود در غرب آسیا بود که با پیش دستی ترکیه رو به رو شد.

آمریکا به دنبال ادامه جنگ‌های نیابتی خود در غرب آسیا استجعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: آمریکا تحت تأثیر القاعات صهیونیستی به دنبال تقویت نیروهای کرد در شمال سوریه، برای اجرای برنامه های خود بود، که با پیش دستی ترکیه و حملات این کشور به شمال سوریه روبه رو شد.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ادامه جنگ های نیابتی خود در غرب آسیا است، تصریح کرد: صهیونیست ها و سعودی ها از آمریکا می خواهند تا در دوران پسا داعش همچنان در منطقه حضور داشته باشد و از آنجا که آمریکا خود نیرو ندارند به آموزش نیروهای کرد پرداخته است.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا با جنگ های نیابتی و با استفاده از نیروهای منطقه به دنبال تضعیف کردن دولت سوریه و همپیمانانش است که این امر در نهایت به ضرر ترکیه خواهد بود.

قنادباشی با بیان اینکه اقدام ترکیه در حمله به شمال سوریه، سیاست آمریکا در غرب آسیارا تحت تأثیر قرار داده، افزود: حرکات ترکیه زمانی سرعت گرفت که آمریکا اقدام به آموزش نیروهای کرد در شمال سوریه کرد.

وی ادامه داد: ترکیه پیش از این به آمریکا برای حضور در منطقه هشدار داد و اعلام کرد که هرگز اجازه نمی دهد آمریکا به تقویت نیروهای کرد بپردازد.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: ترکیه احساس می کند که شرایط در شمال سوریه به نفع این کشور رقم نمی‌خورد و عدم حضورش باعث تقویت نیروهای کرد و در نهایت کمک‌کننده به گروه های تروریستی در ترکیه است.

قنادباشی ادامه داد: در دو دهه گذشته شاهد اقدام نیروهای ترکیه در شمال عراق برای از میان بردن قرارگاه‌ها و پایگاه‌های نیروهای کرد بودیم، لذا این یک هدف راهبردی برای ترکیه به شمار می رود  که اجازه ندهد نیروهای کرد از شمال عراق یا سوریه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حوادث اخیر یک پرونده جدید در روابط آنکارا و واشنگتن باز می‌کند، افزود: از زمان کودتای نافرجام ترکیه در تابستان سال گذشته تا کنون بین این دو کشور روابط غیر دوستانه ای حکم فرما است و در حال حاضر دو طرف وارد یک جنگ روانی علیه یکدیگر شده اند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آنکارا نسبت به سیاست های واشنگتن در منطقه بسیار حساس است، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تقابل بین آمریکا بعنوان مهره اصلی ناتو و ترکیه هستیم که در واقع یک دعوای بین خانواده ناتو است.

وی تصریح کرد: اگرچه ترک‌ها مخالف سیاست های واشنگتن در منطقه هستند اما آمریکا نمی خواهد ترکیه به طرزی پیش برود که این دعوای بین ناتویی گسترش پیدا کند.

قنادباشی در خصوص ادامه روند فعالیت ترکیه در شمال سوریه، اظهار کرد: ترک‌ها محدودیت زیادی برای ادامه حضور در این منطقه دارند، چرا که هم دولت سوریه و هم دولت های منطقه مخالف حضور آنها هستند، ضمن اینکه توانایی سیاسی دولت ترکیه هم آن اندازه نیست که در شمال سوریه حضور گسترده تر یا دائمی پیدا کند.

وی در پایان اظهار کرد: هدف ترکیه تنها از میان بردن زمینه های تقویت نیروهای کرد حاضر در شمال سوریه و ایجاد یک بازداندگی در برابر تحرکات کردها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار