نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کردند:

رسانه‌ای پوچ با کاهش ۱۰۰۰ میلیاردی بودجه صدا و سیما

کاهش بودجه صداوسیما در سال ۹۷ تبعات بسیاری بر کیفیت عملکرد رسانه ملی و به دنبال آن مبارزه با تهاجم فرهنگی دارد.

رسانه‌ای پوچ با کاهش ۱۰۰۰ میلیاردی بودجه صدا و سیمابه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «دولت بودجه سازمان صدا و سیما برای سال ۹۷ را ۹۰۰ تا یک‌هزار میلیارد تومان کاهش داده است.» این موضوع را سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد؛ این اتفاق در حالی رخ داده است که طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار بود بودجه جاری دستگاه‌ها در سال آینده ۶ تا ۸ درصد افزایش یافته و در عوض از بودجه عمرانی آن‌ها تا ۲۰ درصد کاسته شود.
 
خبر کاهش بودجه سازمان صدا و سیما در حالی اعلام می‌شود که علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در سال ۹۵ بودجه جاری این سازمان را بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و هزینه اداره شبکه BBC فارسی را حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود؛ اکنون سوال اساسی این است که این کاهش بودجه به چه دلیل اتفاق افتاده و چه تاثیری بر سازمان صدا و سیما خواهد داشت؛ برای پاسخ به این سوالات به سراغ برخی از فعالان تشکل‌های دانشجویی رفته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

استقلال مالی صدا و سیما پیش نیاز فضای انتقادی در رسانه ملی

محمد جواد معتمدی نژاد دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه فشار‌های مالی می‌تواند استقلال اقتصادی رسانه ملی را خدشه‌دار کند، اظهار کرد: کاهش ۱۰۰۰ میلیاردی بودجه سازمان صدا و سیما، رسانه ملی را به یک رسانه پوچ تبدیل می‌کند.

معتمدی نژاد با تاکید بر مسئله استقلال مالی صدا و سیما گفت: هرچقدر رسانه ملی از استقلال مالی برخوردار باشد، می‌تواند فضای نقادی بهتری را نسبت به دولت به وجود آورد.

وی ادامه داد: به طور مثال اکنون برنامه‌ای به نام ثریا در صداو‌سیما پخش می‌شود که فضای متعادلی را برای پیشبرد نظام به وجود آورده است، اما استقلال این گونه برنامه‌ها به طور خاص با مسائل مالی گره خورده و اگر این فشار‌ها ادامه پیدا کند باعث بی‌خاصیت شدن رسانه و تعطیلی این نوع برنامه‌ها می‌شود.

تسویه حساب سیاسی دولت با رسانه ملی

در ادامه علیرضا فیروزی مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص کاهش بودجه صدا و سیما اظهار کرد: کاهش1000 میلیاردی بودجه باعث می‌شود کار حرفه‌ای که از رسانه ملی انتظار می‌رود انجام نشود.

فیروزی بیان کرد: عدم هم سویی صدا و سیما با دولت باعث می‌شود رسانه‌ ملی آن طور که دولت می‌خواهد پیش نرود؛ در حقیقت دولت با این کاهش بودجه می‌خواهد تسویه حساب سیاسی کند.

مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی اظهار کرد: در مواردی شاهد کاهش بودجه هستیم که نهاد‌های تاثیر گذاری را شامل می‌شود و بازتاب خوبی دارند؛ کاهش بودجه بیشتر بر روی این نهاد‌ها متمرکز شده است.

وی با اشاره به این که دولت به دنبال صرفه جویی است، اظهار کرد: نهادهای بسیاری وجود دارد که حتی مردم نام آن‌ها را نشنیده‌اند و از بیت المال استفاده می‌کنند، طبیعتا این نهادها در اولویت کاهش بودجه هستند.

کاهش بودجه رسانه ملی جزخالی کردن میدان برای یکه تازی دشمنان نیست

همچنین محمد زادمهر قائم مقام اتحادیه‌ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عنوان کرد: در صحنه‌ جنگی که یک طرف آن رسانه ملی و طرف دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای هستند کاهش بودجه جز خالی کردن میدان برای یکه تازی و دروغ پردازی دشمنان قسم خورده این ملت نیست.

 زادمهر گفت:مسلم و قطعی است که مخاطب فعلی با کاهش کیفیت بخش‌های رسانه ملی برای جبران خلا ایجاد شده به سمت شبکه‌های دیگر می‌رود و باید بیش از پیش منتظر ظهور روابط، افکار و سبک‌های زندگی غربی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند به عملکرد رسانه ملی کمک کند اظهار کرد: دولت به جای کاهش بودجه در بخش‌هایی که بازتاب خوبی دارند، می‌تواند با برنامه سازی درست بر اساس سبک ایرانی اسلامی وفرمایشات مقام معظم رهبری سبب رشد و بهبود کارایی رسانه ملی شود.

قائم مقام اتحادیه‌ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور با اشاره به این که این روز‌ها شاهد بی تدبیری‌های متعدد از سوی دولت تدبیر و امید هستیم گفت::کاهش بودجه سبب تغییر روند زندگی مردم و غرب زدگی زندگی آنها خواهد شد.

بیکاری فراگیر نتیجه کاهش بودجه رسانه ملی

 علی گنجی نائب دبیر اتحادیه دفتر تحکیم و وحدت انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: در صورت کاهش بودجه رسانه ملی با یک بیکاری فراگیر مواجه می‌شویم.

گنجی با بیان اینکه علت اصلی این تحول نه تدبیربلکه اجبار است اظهار کرد: علت کاهش بسیاری از بودجه‌ها ناتوانی دولت در تامین بودجه‌های ضروری است.

نائب دبیر دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه در سال‌های اخیر صدا و سیما ازنظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وضعیت خوبی نداشته است گفت: رسانه‌ ملی بسیار عقب‌تر ازجامعه حرکت می‌کند.

گنجی اظهار کرد:  این روند باعث شده رویکرد مردم نسبت به رسانه ملی تغییر کند و به ابزار‌های جایگزین اعم ازمجاز و غیرمجاز روی بیاورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
وقتی سازمان بودجه نداشته باشه نمیشه انتظار داشت برنامه های خوبی تولید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
که اینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
چرا بودجه صدا وسیما کم شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
چرا بودجه صدا وسیما کم شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار