باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

درخشش هنرمندان استانی در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر

آذربایجان غربی یکی از استان‌های فعال در حوزه هنر‌های تجسمی است که توانسته با آموزش و تربیت استعداد‌ها در این حوزه به خوبی در سطوح کشوری و جهانی بدرخشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛هنر‌های تجسمی یکی از هنر‌های تلفیق روح و جسم می‌باشد که می‌تواند احساسات و عواطف انسانی را در قالب‌های مختلف به تصویر کشد. هنرمند به وسیله هنر‌های تجسمی می‌تواند شرایط روحی و روانی جامعه خود را به نمایش گذارد. آذربایجان غربی یکی از استان‌های فعال در حوزه هنر‌های تجسمی می‌باشد که توانسته است با آموزش و تربیت استعداد‌ها در این حوزه به خوبی در سطوح کشوری و جهانی بدرخشد. یکی از آثار هنر‌های تجسمی آذربایجان غربی در دهمین دوره جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر در بخش بین المللی وارد آخرین مرحله گزینش اثر برتر شده است. «حال من خوب است، اما تو باور نکن» نام اثری است که توانسته است به مرحله نهایی این جشنواره بین المللی راه یابد.
 
درخشش هنرمندان استانی در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر
 

معرفی بیش از ۱۰ هزار و ۶۵۰ اثر  در جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی 


یاسر قادر مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری آذربایجان غربی که به همراه «شیدا فلاحی» توانسته است به مرحله نهایی دهمین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر راه یابد،در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ درباره این جشنواره می‌گوید: دهمین دوره جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر در حالی برگزار می‌شود که بیش از ۱۰ هزار و ۶۵۰ اثر معرفی شده بود.
یاسر قادر درباره مراحل گزینش دوره‌های بالاتر ابراز می‌کند: در دوره اول جشنواره بیش از هزار و ۶۶۲ اثر، در دوره دوم بیش از ۱۵۹ اثر و در دوره سوم نیز بیش از ۹۱ اثر هنر‌های تجسمی به بخش نهایی راه یافتند.
وی درباره آثاری که در این جشنواره توسط این زوج هنری ارائه شده است، می‌افزاید: در دهمین دوره جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر با سه مجموعه «دیده نشده ها»، «حال ما خوب است، اما تو باور نکن» و «زنان خاورمیانه» حضور یافتیم که از این آثار «حال ما خوب است، اما تو باور نکن» توانسته است به مرحله پایانی راه یابد.
مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری آذربایجان غربی درباره اثر دیده نشده‌ها بیان می‌کند: همانطور که از نام این اثر پیدا است، مضمون این اثر مختص کسانی است که تاکنون فرصت دیده شدن نیافته و نتوانسته اند به صورت آزادانه احساسات خود را بیان کنند. به منظور خلق این اثر، در نقاط مختلف شهر پوستر‌هایی را نصب کردیم که مردم بتوانند حرف‌ها و رفتار خود را نسبت به آن بیان کند. در این اثر رفتار‌های مختلفی مانند پاره کردن، خط خطی کردن و همچنین دلنوشته مشاهده میشد.
قادر درباره اثر حال ما خوب است، اما تو باور نکن که شامل چندین تشک بروی هم بوده که داخل آن‌ها پول و عروسک پنهان شده است، بیان می‌کند: هدف از این اثر نشان دادن حالت گذار جامعه کنونی می‌باشد. جامعه‌ای که نه به صورت دوران قدیم سنتی بوده و نه به صورت مدرن و سبک‌های اروپائی می‌باشد و می‌بایست به گونه‌ای این حالت گذار را گذراند که کمترین آسیب به جامعه وارد نشود.
وی درباره اثر زنان خاورمیانه ابراز می‌کند: در اثر زنان خاورمیانه تلاش شده است تا خشونت‌های جنگ و تاثیرات منفی بر زنان خاورمیانه به نمایش گذاشته شود، زیرا زنان قشر آسیب پذیر جنگ می‌باشند که با آوارگی، خشونت و تنش زندگی خود را می‌گذرانند. به عقیده بنده می‌بایست به این زنان احترام بگذاریم.
 

شرکت بیش از ۵۳ کشور جهان در جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر


مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری آذربایجان غربی درباره تعداد کشور‌های شرکت کننده در این جشواره می‌گوید: بیش از ۵۳ کشور جهان در جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر شرکت دارند که در تاریخ ۳ اسفند سال جاری اختتامیه برگزار شده و ۱۰ اثر برتر این دوره معرفی می‌شود.
وی درباره نحوه برگزاری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بیان می‌کند: جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دو بخش بین المللی و استانی برگزار می‌شود که در بخش بین المللی به وسیله فراخوان اعلام شده، تمامی شرکت کنندگان می‌توانند ایده‌های خود را ارسال کرده و از طرف داوران ارزیابی شده و نتایج مشخص شود که در این بخش آثار در سه مرحله انتخاب می‌شود. در بخش استانی که از سال جاری وارد جشنواره هنر‌های تجسمی فجر شده است، استان‌ها نماینده‌های خود را اعلام می‌کنند.
مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان این که به عنوان مسئول نمایشگاه گردان استان آذربایجان غربی معرفی شده است، می‌افزاید: بنده به همراه برخی مشاوران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت انتخاب آثار و معرفی آن‌ها به جشنواره را داریم.
به گفته قادر؛ بیش از ۱۴ استان در سال جاری در بخش رقابت استانی جشنواره هنر‌های تجسمی فجر اعلام آمادگی کرده اند که از استان آذربایجان غربی از بین ۳ نفر اعلام شده، آقای «علیرضا قوجاری» با ۴ اثر نقاشی موفق به حضور در رقابت شده است.
 
ندا موسی زاده
 
انتهای پیام/ن.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.