فاضل نظری در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری:

جشنواره قصه گویی باید به یک پویش بزرگ تبدیل شود/ خدا اولین قصه گوی عالم است

مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری با حضور فاضل نظری، مدیرعامل این کانون برگزار شد.

اختتامیه بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اختتامیه بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، رضا قمرزاده، دبیر بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه شاید اولین قصه با تولد اولین انسان زاده شد، بیان کرد: خداوند متعال خلیفه الله را خلق کرد و سپس قصه ای برای آن نوشت. عاقبت نیک نیکوکاران و عاقبت ذلت گناهکاران را در آن آورد تا صاحبان بینش و بصیرت عبرت بگیرند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 20 سال است جشنواره قصه گویی را برگزار می کند. اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به جایی رسیده که می تواند ادعا کند پرچمدار قصه گویی کتابخانه ای است.

وی افزود: قصه خوبی را آنچنان نشان می دهد که تقویت آن در جامعه اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. انسان در آیینه قصه خود را می بیند. از محسنات دیگر قصه در عصر ما این است که قصه گویان و نقالان راویان فرهنگ مذهبی و هویت فرهنگی ما هستند. باید بدانیم تمدن ایران اسلامی ما ریشه در اسلام و سرزمین کهن باستانی ما دارد. ما باید پایدار و دوستدار این هویت باشیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمینه تربیت و رشد کودکان زیادی را با قصه گویی فراهم کرده است.

دبیر بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه زنگ جشنواره بیستم قصه گویی از تیر ماه 96 به صدا درآمد، اظهار کرد: در 31 استان کشور 6037 قصه گو با طیف های کانونی از جمله مربیان و غیر کانونی مثل پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها برای برای 90 هزار مخاطب قصه گفتند. سرانجام 184 قصه گو شرایط بهتری برای حضور در 5 مرکز پیدا کردند و 46 قصه گو به مرحله نهایی جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه یافتند.

قمرزاده ادامه داد: 3174 نفر از نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کردند. در این دوره جشنواره، علاوه بر ترویج فرهنگ قصه گویی، فرآیند داوری مقالات نیز صورت گرفت و این مسئله برگ زرینی به جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود. از میان 184 چکیده مقاله به جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 69 مقاله تدوین و 3 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

بنابر این گزارش، سلطان علی دریادل و علی محمدی در بخش قصه گویی پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها برگزیده شدند. همچنین آسیه رحمتی، معصومه کریمی و مرضیه فعله گری در بخش داستان نویسی رضوی و مهری فلاح، زهره رهنما، عزیزه ریحانی منفرد و فاطمه رنجبر در بخش مقاله نویسی و سپیده ابراهیمی و طاهره رشید در بخش فراگیر جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزیده شدند.

همچنین در بخش نوجوان حامد بهرامی، چهارمحال و بختیاری، عسل اعظمی، سجاد اسماعیلی ماهانا اقاداوودی برگزیده شدند.

در بخش بین الملل جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جان تی تی نامای از کشور کنیا، پریسا صدایی آذر از اردبیل و باربارا مارال از برزیل برگزیده شدند.

در بخش ملی این جشنواره  نیز ملیحه کرمی، منیژه واحد قاضیانی به عنوان شایستگان تقدیر  شناخته شدند و برگزیدگان این بخش محمد جواد جعفری، آرزو حقیقی، ربابه هاشمی، طوبا شیرکانی و محسن ساجدی فر بودند.

در این مراسم فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کسانی که در عرصه قصه گویی در جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کردند، برنده اصلی هستند. همه شمایی که در اتمسفر قصه گویی نفس می کشید، می دانید اولین قصه گوی عالم خداست. خدا قصه خلقت را برای آدم تعریف کرد. قصه هبوط انسان را تعریف کرد. قصه تمام قوم هایی را که پیش از ما بودند، تعریف کرد. کتاب فرهنگ ایران سرشار و مشحون از قصه هاست. از شاهنامه که قصه پرافتخار و بی نظیر از شکوه بی همتاست. تا هنرهای ایران از تئاتر و سینما تا ترانه و شعر ما ایرانی ها قصه است.

وی افزود: ما راوی و خالق یک قصه هستیم. قصه زندگی خودمان را روایت می کنیم. گاهی گفتن یک قصه در ادات نقش آفرینان است. مثل کسانی که برای دفاع از مرزهای عقیده جنگیدند و رشادت آفریدند. این هایی که این قصه را روایت می کنند، کار بزرگی انجام می دهند. کسانی که پیشانی بند «یا حسین» و «یا زهرا» می بستند و برای دفاع از کشورشان می رفتند، یک قصه آفریدند و قصه عاشورا را خلق کردند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ما امروز می توانیم در لحظه تصمیم بگیریم در کدام طرف قصه عاشورا باشیم، تصریح کرد: حتی حافظ به عنوان یکی از ستون های معماری فرهنگی با قصه گویی پیوند داشت. قصه ها جزو آخرین سنگرهای دفاع از گذشته ما هستند. امیدوارم قصه گویی به یک پویش عمومی بزرگ تبدیل شود. وقتی می گوییم شب یلدا همه در تکاپوی آن هستند، اما وقتی می گوییم روز شعر و ادب حتی کسی روز آن را نمی داند. بودن ما به این قصه ها پیوند خورده است. گاهی بچه ها از پدرشان چیزی نمی دانند. پدر و مادرها قصه موفقیت ها و شکست هایشان را برای فرزندانشان تعریف کنند.

نظری ادامه داد: جشنواره قصه گویی بعدی باید به یک پویش بزرگ تبدیل شود و بر ارزش های قومی و ملی خود در آن تاکید کنیم. ما یک میراث معنوی داریم که پشت کردن به آن بزرگترین ستمی است که به خود می کنیم. ترجیحم این است که جشنواره ها به شهرستان ها بروند و عدم تمرکزگرایی در این بخش اتفاق بیافتد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار