سیمرغ در گذر زمان؛

رونمایی از «به رنگ ارغوان» در جشنواره بیست و هشتم/ وقتی فیلم مسعود کیمیایی سیمرغ می‌گیرد

«به رنگ ارغوان»، «جدایی نادر از سیمین» و «طلا و مس» از فیلم‌های دوست داشتنی جشنواره های 28 و 29 فیلم فجر بود.

رونمایی از «به رنگ ارغوان» در جشنواره بیست و هشتم/وقتی فیلم مسعود کیمیایی سیمرغ می گیردبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ادامه مرور جشنواره فیلم فجر در ادوار گذشته، در این گزارش به بررسی جشنواره بیست و هشتم و بیست و نهم فیلم فجر می پردازیم.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 28 (سال 1388)

یکی از فیلم های جنجالی این دوره «به رنگ ارغوان» است. این فیلم، تولید 1383 است اما چندین سال در توقیف ماند و اکران نشد و نهایتاً در دوره دولت دهم در جشنواره فجر شرکت کرد و بعد هم با تعدیل اکران شد. «به رنگ ارغوان» داستان یک مأمور اطلاعات با نام مستعار هوشنگ است که بین عشق و وظیفه، عشق را انتخاب می کند.

یکی دیگر از فیلم‌های خوب این جشنواره «طلا و مس»  به کارگردانی همایون اسعدیان است. «طلا و مس» سرگذشت یک روحانی است که از شهر خود به تهران آمده و برای کسب روزی با مشکلاتی روبرو می شود. در همین میان همسر وی به بیماری ام اس دچار شده و مشکلات مرد روحانی مضاعف می شود. در این فیلم بهروز شعیبی و نگار جواهریان از بازیگران خوب آن دوره جشنواره بودند.

در میان فیلم های آن دوره جشنواره نمی‌توان از فیلم خوب «ملک سلیمان» گذشت. شهریار بحرانی در این فیلم به سراغ داستان سلیمان نبی(ع) رفت و امین زندگانی نقش این پیامبر را ایفا کرد. جلوه های ویژه بصری از نکات مهم این فیلم بود.

برگزیدگان جشنواره بیست وهشتم:

فیلم  «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در دو بخشِ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، برنده سیمرغ بلورین شد. نگار جواهریان توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای فیلم طلا و مس نصیب خود کند.

 

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 29 (سال 1389)

مسعود کیمیایی بعد از انقلاب اسلامی از جمله سینماگرانی است که بی وقفه در عرصه فیلمسازی در مقام کارگردانی، فعالیت داشته است. در این دوره از جشنواره فجر از اصغر فرهادی، بوی اسکار به مشام می‌رسید.

هیئت داوران جشنواره 1389 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به اصغر فرهادی داد. لو این جایزه را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرد. این فیلم در اسکار و گلدن گلوب هم جایزه گرفت.

یکی دیگر از فیلم های خوب این دوره «ورود آقایان ممنوع» بود. رامبد جوان در این دوره با این فیلم توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. رضا عطاران و ویشکا آسایش از بازیگران مطرح این فیلم بودند.

 

برگزیدگان جشنواره بیست ونهم:

کیمیایی که هیچ وقت فیلم هایش مورد توجه داوران قرار نگرفته،  در این دوره از جشنواره، «جرم» جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خالق «قیصر» کرد. این اولین سیمرغی است که کیمیایی از آغاز جشنواره فیلم فجر یعنی از سال 1361 برده است. همچنین حامد بهداد هم با بازی در این فیلم توانست اولین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کند. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به مهدی هاشمی برای بازی در فیلم «آقا یوسف» رسید و ویشکا آسایش هم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.