باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اعطای معتبرترین جایزه زیست محیطی جهان به یزد

شهر جهانی یزد در هجدهمین اجلاس بنیاد جهانی انرژی، جایزه ویژه special prize به شهر یزد بعنوان شهر پایدار تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ ارزش‌های معماری و فرهنگی یزد نظر کارشناسان بنیاد جهانی انرژی را به خود جلب کرد و در هجدهمین اجلاس بنیاد جهانی انرژی، جایزه ویژه special prize به شهر یزد بعنوان شهر پایدار تعلق گرفت.

این جایزه به واسطه توانمندی‌های شهر تاریخی یزد و همچنین برنامه‌های جامع شهرداری در قالب کارگروه شهر پایدار اعطا شد.

بنیاد جهانی انرژی از سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را با هدف معرفی و حمایت از طرح‌های سازگار با محیط زیست و توسعه پایدار آغاز کرد

این بنیاد سالانه جوایزی را در دو سطح ملی و بین المللی به طرح‌های موثر در صرفه جویی انرژی و افراد تاثیرگذار در توسعه پایدار اهدا می‌کند.

برندگان این جوایز در بخش‌های زمین، آب، هوا، جوانان و آتش توسط پنلی از اعضای سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد، بانک جهانی و شورای انرژی‌های تجدید پذیر اروپا انتخاب می‌شوند و اکنون یزد دارنده جایزه بنیاد جهانی انرژی است، شهری که قرن‌ها پیش بر اساس اصول سازگاری با محیط زیست و پایداری ساخته شده است.

اعطای معتبرترین جایزه زیست محیطی جهان به یزد
مدیر انجمن مدیریت سبز ایران در استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: جایزه‌ای که به شهر یزد بعنوان شهر پایدار اهدا شده، جایزه ویژه بخش جوانان است. با توجه به پشتوانه تاریخی و فرهنگی مردم یزد و اینکه یادگار‌های پیشینیان باید در نسل‌های آینده هم نهادینه و در بخش‌های مختلف شهر به کار گرفته شود.

میلاد رحیمی افزود: شهر یزد بعنوان الگوی پایداری برای شهر‌های جهان معرفی شده است و این افتخار می‌تواند در شناساندن شهر یزد به جهانیان، استفاده از مزایای بنیاد جهانی انرژی، ورود سرمایه گذاران مختلف به یزد و جذب بیشتر گردشگران نقش قابل توجهی داشته باشد.

یزد، شهر پایدار

مسئول اجرایی کمیته گردشگری پایدار استان یزد هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: پس از بازدید‌های ارزیابان بنیاد جهانی انرژی از شهر جهانی یزد در آذرماه سالجاری و نظر مثبت شان از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این شهر، کارگروهی برای معرفی یزد به عنوان شهر پایدار تشکیل شد.

بهادری افزود: وجود بادگیرها، قنوات، بهره گیری از مصالح خشت و گل در ساختمان‌های شهری، معماری سازگار با محیط زیست و توجه به کاشت فضای سبز و بهره گیری از گیاهان کم آبخواه از ویژگی‌هایی ممتازی بود که نظر ارزیابان بنیاد جهانی انرژی را در سفرشان به یزد به خود جلب کرد.

وی ادامه داد: با کسب جایزه ویژه بنیاد جهانی انرژی به شهر یزد به عنوان شهر پایدار، بدون شک گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند تا علاوه بر آشنایی با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، از یک شهر پایدار دیدن کنند.

اعطای معتبرترین جایزه زیست محیطی جهان به یزد
رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد از برنامه شهرداری و شورای شهر یزد برای معرفی بیشتر این شهر به عنوان شهر پایدار خبر داد و گفت: این برنامه در ۱۱ بخش فرهنگ سازی، ساخت و ساز سبز، آی سی تی، حمل و نقل سبز، سلامت، ایمنی و امنیت، انرژی، آب، پسماند، گردشگری سبز و زیباسازی فضا‌های شهری تدوین شده و به جدیت دنبال می‌شود.

غلامعلی سفید افزود: تعریف قسمتی از شهر یزد بعنوان محدوده شهر تاریخی و تبدیل آن به شهر پیاده، احداث کمربند فضای سبز و فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر مردم از دوچرخه از برنامه‌های پیش روی شهرداری است که در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

باید توجه داشت که شهر جهانی یزد اکنون بعنوان شهر پایدار جهان و حامی توسعه پایدار و در واقع حامی ادامه حیات زمین معرفی شده، مسئله‌ای که تداوم آن در گرو حفظ آثار و میراث و حفظ تاریخ و فرهنگ مردمان این دیار است.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: محیط زیست ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار