معرفی موزه؛

کدام موزه‌ها به انعکاس شخصیت بانوی دو عالم پرداختند؟

شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به اندازه‌ای والاست که توجه مسئولان برخی از موزه‌های جهان را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در بیستم جمادی‌الثانی ۳۵ یا ۴۵ عام‌الفیل دختری در مکه چشم به جهان گشود که بعد‌ها لقب ام ابيها و جایگاهی را به خود اختصاص داد که الگوی زنان عالم شد. این دختر کسی بجز حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر حضرت محمد (ص) نبود.

بنابراین گزارش شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به اندازه‌ای والا و برجسته است که یکی از سوره‌های قرآن با عنوان کوثر به وی اختصاص داده و با محوریت شخصیت وی بر پیامبر اسلام وحی شده است. حضرت فاطمه زهرا (س) را هم‌اکنون با القابی، چون «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه» و «مرضیه» می‌شناسند. 

شایان ذکر است؛ امروزه موزه‌های سراسر جهان توجه ویژه‌ای به شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) دارند و از آثار منتسب به این بانوی والامقام نگهداری می‌کنند. موزه توپکاپی ترکیه یکی از موزه‌هایی است که براساس گفته‌ها و شنیده‌ها وسایل منتسب به دختر پیامبر اسلام (ص) از جمله پیراهن مقدس ایشان را در خود جای داده است و گاهی در معرض دید عموم قرار می‌دهد.  این پیراهن در بخش موزه اسلامی موزه توپکاپی قرار گرفته است و در صندوقچه‌ای نگهداری می‌شود که فقط یک بار در طول سال باز می‌شود.

انعکاس شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) در آینه تاریخ/کدام موزه‌ها به انعکاس شخصیت والای الگوی بانوان جهان پرداختند


گفتنی است؛ موزه آستان قدس رضوی هم جایگاه خاصی را به آثار منتسب به حضرت فاطمه زهرا (س) اختصاص داده است. این موزه مجموعه‌ای از آثاری را که با موضوع فاطمه زهرا (س) خلق شده‌اند، نگهداری می‌کند. رهبر معظم انقلاب این آثار را به آستان مقدس رضوی اهدا کرده‌اند.

از آثاری که با موضوع فاطمه زهرا (س) خلق شده‌اند و در موزه آستان مقدس رضوی قرار گرفته‌اند، می‌توان به تابلو نقاشی خط معرق چوب، با عنوان «یا فاطمه الزهرا (س)» با طراحی جلیل رسولی و اکبر صوتی کرمانی، تابلو کولاژ سنگ و صدف با نوشته «یا فاطمه الزهرا (س)» ساخته مهدی کلانتری، مجسمه «شمع جاویدان» و نماد یادواره میلاد کوثر؛ تندیس یا زهرا (س) اشاره کرد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: موزه ، ایام فاطمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار