کیان‌پور در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

برای رفع مشکلات بارندگی‌های اخیر تجهیزات به روز نداشتیم/سازمان برنامه و بودجه باید برای نوسازی ناوگان راهداری بودجه تخصیص دهد

مشکلات بارندگی‌های اخیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

برای رفع مشکلات بارندگی‌های اخیر تجهیزات به روز نداشتیم/سازمان برنامه و بودجه باید برای نوسازی ناوگان راهداری بودجه تخصیص دهدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید کیان‌پور نایب رییس کمیسیون عمران در گفتگوی ویژه خبری امشب درباره بارندگی اخیر و مشکلات ناشی از آن در راه‌های کشور و تاخیر پرواز‌ها و قطار‌ها اظهار کرد: در بارش اخیری که صورت گرفت مشکل کم آبی تا حدودی برطرف شد و امیدواریم بارش‌ها ادامه داشته باشد.

 نایب رییس کمیسیون عمران افزود:دعا می‌کنیم باران و برف بیاید ولی بارش‌ها مشکلاتی را برای راه‌ها و حمل و نقل شهری ایجاد می‌کند.اگر هشدار هواشناسی در خصوص توده بارشی اخیر جدی گرفته می‌شد، شاهد آمادگی بیشتری از سوی دستگاه‌ها بودیم.

 کیان پور ادامه داد:در استان‌ها به خاطر بارش برف غافلگیر شدیم. اگر تدبیر می‌کردیم و از ظرفیت‌ها به درستی استفاده می‌شد، می‌توانستیم وضعیت را بهتر مدیریت کنیم،‌ وقتی می‌گوییم تدبیر و مدیریت یعنی پیش بینی باید بر درمان مقدم باشد. 

 وی اظهار کرد: وقتی می‌دانید ۲۰ میلیون نفر در دامنه جنوبی البرز سکونت دارند به ازای هر کیلومتر از شریان‌های حیاتی باید تجهیزات لازم برای امدادرسانی مدنظر قرار گیرد. روزانه بالغ بر ۱۵۰ هزار تردد در اتوبان تهران -کرج صورت می‌گیرد، تجهیزات امدادرسانی ما باید به روز باشد، اکنون ۳۰ سال پیش نیست که نیروی انسانی به کار گرفته شود.

نایب رییس کمیسیون عمران تصریح کرد:اگر از ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت بحران‌ها استفاده می‌شد، مشکلات بارش اخیر به این پررنگی نبود، به جای اینکه خودمان پارو بزنیم، سکانداری کنیم و از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. 

کیان پور افزود:در بارش اخیر و مشکلاتی که بوجود آمد از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده نشد و تجهیزات مناسب و به روز نداشتیم، سازمان برنامه و بودجه باید برای نوسازی ناوگان راهداری بودجه تخصیص دهد.

وی با بیان اینکه وقتی مسئولیت می‌پذیریم باید پای آن بایستیم، گفت:به دنبال بارش روز‌های اخیر دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی ترافیک سنگینی داشتند. در فرودگاه مهرآباد، خلبانان با محدودیت دید مواجه بودند و مشکل دیگری وجود نداشت و پرواز‌ها به مرور جایگزین شدند.

 نایب رییس کمیسیون عمران خاطرنشان کرد:در فرودگاه امام اگر خدمات شرکت‌های هواپیمایی به موقع انجام و به خدمات حمل و نقل نظارت می‌شد مردم با این همه مشکل مواجه نمی‌شدند. چرا شرکت‌های هواپیمایی حقوق مسافرین را رعایت نکردند!؟

نوروزی جانشین معاونت سازمان راهداری و جاده‌ای نیز در ادامه برنامه گفت: راهداری در تمام فصول در آمادگی کامل به سر می‌برد. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد،‌طبق اعلام هواشناسی آمادگی‌های لازم هم در سطح استان‌ها صورت گرفت. وقتی شدت برف در برخی نقاط به بوران تبدیل می‌شود، اجازه تردد داده نمی‌شود. 

جانشین معاونت سازمان راهداری و جاده‌ای گفت:وقتی بوران اتفاق می‌افتد، چه کار کنیم؟ من دو شب نخوابیدم! وقتی بوران اتفاق می‌افتد چاره‌ای جز انسداد مسیر‌ها نیست چرا که اگر فقط یک وسیله نقلیه در این وضعیت ترمز بزند، اتفاقات بدتری برای خودرو‌هایی که پشت سر هم قرار دارند می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه در ایام زمستان تمامی رانندگان باید زنجیر چرخ همراه داشته باشند، اظهار کرد: من باید از حق بچه‌های راهداری دفاع کنم، آنها نه زمستان دارند، نه عید و نه تابستان!

حیدر نوروزی جانشین معاونت راهداری و سازمان حمل و نقل جاده ای در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برف روبی از حالت سنتی به سمت مکانیزه پیش رفته است، گفت: در بحث نگهداری راه استانداردهای بین المللی وجود دارد و اما به اعتبارات بیشتر برای پیشرفته کردن ابزار و تجهیزات نیاز داریم.

جانشين معاونت راهداری و سازمان حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه در همه محورها راهدارها مشغول خدمت‌رسانی بودند، خاطرنشان کرد: در برف اخیر راهداری غافلگیر نشد ، بوران مشکل را دو چندان کرد.

 کیان پور با اشاره به اینکه باید در قانون بودجه به این امور اعتبار تخصیص پیدا کند، گفت : تجهیزات سازمان راهداری به روز نیست و باید از طریق تولید داخلی به این سازمان کمک و تجهیزات را بومی‌سازی کنیم.

 وی با اشاره به اینکه اگر تدبیر و پروتکل ها به خوبی اجرا می‌شود نگرانی و گله مندی مردم را نداشتیم، ادامه داد: باید بپذیریم که مشکل وجود داشت و از این اتفاقات درس عبرت بگیریم تا بتوانیم برای آینده برنامه های بهتری داشته باشیم.

 محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه پرواز ها از فرودگاه مهرآباد امروز به موقع انجام شده است، گفت: طی ارزیابی‌های به عمل آمده مردم از اوضاع راضی نبودند و انتظارات مردم از سازمان راهداری و شرکت فرودگاه ها بیشتر بود زیرا قبل از شروع برف سازمان هواشناسی وضعیت آب و هوا را اعلام کرده بود ، طبیعی بود که دستگاه‌ها باید آمادگی بیشتری داشته باشند .

 رضایی با اشاره به اینکه نباید با ۳۰ سانت برف اتوبان‌های اصلی دچار مشکل شود، اظهار داشت: انتظارات از سازمان راهداری بیشتر بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه از قبل باید تمهیدات لازم پیش‌بینی می‌شود اما این کار به خوبی صورت نگرفته افزود: انتظار ما این بود که پروازهای بیشتری در فرودگاه امام فعال می شد اما به نظر می رسد اگر در برخی اوقات نظارت‌ها دقیق تر باشد شرایط بهتر می‌شود ، لذا مقرر شده تا روز شنبه در کمیسیون عمران مجلس با دستگاه‌های اجرایی به منظور بررسی اوضاع و ارزیابی عملکرد جلسه داشته باشیم که آیا دستگاه اجرایی به خود کار خود را انجام انجام داده اند یا خیر.

 میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه روزانه ۵۵۰ هزار دستگاه ماشین وارد شهر تهران می‌شوند، گفت: اتوبوس‌های پردیس، کرج و قم در ورود به تهران با ترافیک شدید روبه‌رو می شوند لذا تنها راه برای مقابله با ترافیک احداث خطوط ریلی است به طوری که جایگزین خوبی برای جابجایی مسافر است.

 وی با اشاره به اینکه با وجود بارش سنگین برف و تلاش همکارانم تمامی مسیرهای ریلی در ۴۸ ساعت بحرانی باز بوده است، گفت: تمامی قطارهای مسافری بدون تغییر از مبدا حرکت کرده اند اما به دلیل محدودیت دید لوکوموتیورانان مطابق آیین نامه باید سرعت خود را کاهش دهند.

 موسوی با اشاره به اینکه این موضوع باعث شد تا در ورودی ایستگاه راه آهن با ترافیک شدید ورود قطار رو به رو شویم، افزود: الزامی نیست تا در همه قطارهای مسافری پزشک حضور داشته باشد در دنیا هم این چنین نیست، اما داخل قطار باید تجهیزات کمک های اولیه باشد و مهمانداران نیز دوره‌های کمک‌های اولیه را گذارنده باشند و در مواقع ضروری اگر مشکلی وجود داشته باشد با اورژانس تماس گرفته می شود تا در اولین ایستگاه بتوانیم از اقدامات اورژانس استفاده کنیم.

 محمد سعید شرفی مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه عملکرد فرودگاه امام خمینی خوب بوده است، گفت: فرودگاه مهرآباد امکانات شهری خوبی دارد.

 وی با اشاره به اینکه در فرودگاه امام در ارتباط با پروازهای خارجی نمی‌توان بلیطی را چارتری صادر کرد، گفت : اگر چنین اتفاقی هم صورت گرفته باشد با تخلفات برخورد می کنیم.

 شرفی با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی می‌تواند با تاخیر ۲۴ ساعته پرواز را کنسل کند، گفت: هیچ یک از پروازهای کنسل نشده است لذا  از بعد نظارتی کار به خوبی پیش رفته است پروازها از دیروز در فرودگاه امام شروع شده و بالای ۸۰ تا پرواز انجام شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار