عباس نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

بررسی دغدغه بنگاه های اقتصادی خُرد و تسویه حساب بانک‌ها

یک کارشناس بانک گفت: بانکها با دریافت کارمزد روی اقساط مشتریان می‌توانند با ریسک اعتباری کمتری در پایان سال از سوی وام گیرندگان مواجه شوند.

بررسی دغدغه بنگاه های اقتصادی خُرد و تسویه حساب بانک‌هامحمد عباس نیا کارشناس سرمایه‌گذاری و امور بانکی، در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فشاری که در روزهای پایانی سال از سوی بانکها به بخش خصوصی و َوام گیرندگان وارد می شود، از دغدغه‌های بنگاههای اقتصادی است. بحث تهاتر بدهی های دولت از راهکارهایی است که می تواند به رفع چالش ریسک نقدینگی کمک کند.

وی افزود: برای کاهش ریسک در بانک و نیز کمک به تقویت سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، لازم است از ابزارهای مالی متناسب در شبکه بانکی استفاد شود که این موضوع سبب می‌شود، ریسک نُکول (ریسک اعتباری)  در بانکها و ریسک نقدینگی در بنگاههای اقتصادی افزایش یابد.

عباسی نیا بیان کرد: ابزارهای مالی با مکانیسم خرید دِین به عنوان یکی از راهکارهای بانکداری اسلامی است که البته توسعه و تقویت این مهم، بیش از هرچیز نیاز به فرهنگ سازی، تقویت اطلاعات بانکی و مالی بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی را می طلبد.

کارشناس بانک وسرمایه گذاری تصریح کرد: البته در آیین نامه داخلی بانک ها و دستورالعملهای اجرایی ضروری است که در خصوص تقویت ساز وکار مشخص برای حقیقی بودن در معاملات بانکی توجه و دقت کافی وجود داشته باشد.

عباس نیا با اشاره به اجرای صحیح خرید دِین ادامه داد: اجرای صحیح خرید دِین ، می‌تواند به نحوی همان رویکرد تهاتری بدهی‌های دولت و شبکه بانکی را بین مطالبات بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی با هم از یک سو و شبکه  بانکی از سوی دیگر، اجرایی کند.

این کارشناس بانک در خاتمه یادآور شد: برخی بانک ها در پایان سال معوقات وام مشتریان بانک های خود را یکجا با کارمزد برداشت می‌کنند که خود فشار نقدینگی پایان سال را برای مشتریان بانک افزایش می دهد، در حالیکه بانکها می‌توانند کارمزد را نیز روی اقساط برای مشتریان مستهلک کنند و از این طریق با نکول کمتری در پایان سال از سوی وام گیرندگان مواجه شوند.

انتهای پیام/

تهاتر بدهی‌های دولت، به رفع چالش ریسک نقدینگی کمک می‌کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار