محسنی بندپی خبر داد

رشد ۳۴ درصدی مشارکت‌های مردمی نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مشارکت‌های مردمی سازمان در 10 ماهه سال 96 با رشد 34 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

رشد ۳۴ درصدی مشارکت‌های مردمی نسبت به سال گذشتهبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری ظهر امروز(یکشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشارکت‌های مردمی سازمان در 10 ماهه سال 96 با رشد 34 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

وی تصریح کرد: در جریان زلزله کرمانشاه ۶۱۱ نفر در قالب گروه‌های داوطلب نیرو‌های محب، به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند و خدمات مورد نیاز زلزله زدگان را ارائه کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برخی از آمارها طی سال گذشته، از حضور ۳۲ تا ۳۶ هزار معتاد متجاهر در کشور حکایت داشت و در این میان برخی از مجموعه‌ها از آمار 8 هزار نفری زنان کارتن خواب خبر دادند که با راه اندازی مرکز نگهداری از زنان معتاد متجاهر تنها 500 نفر به این مرکز منتقل شدند و در بررسی‌های میدانی هم تعداد زنان کارتن خواب معتاد متجاهر در خیابان ها و پاتوق ها قابل توجه نبود.

محسنی بندپی یادآور شد: بر طبق آماری که برخی از مسئولان به طور رسمی اعلام می‌کنند، تعداد معتادان متجاهر در کشور بین 32 تا 36 هزار نفر است و در سال 95 و 96 بیش از 15 هزار معتاد متجاهر در مراکز اقامتی سازمان بهزیستی کشور پذیرش شده‌اند و به حرفه آموزی و توانمندی مشغول هستند.

وی تاکید کرد: در سال جاری 8 هزار معتاد متجاهر در مراکز مربوط به سازمان بهزیستی کشور پذیرش شده اند و این سازمان آمادگی برای پذیرش 6 هزار معتاد متجاهر در سایر مراکز اقامتی ترک اعتیاد خود را اعلام کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اثر بخشی اقدامات پیشگیرانه در بلند مدت مشخص می شود و یکی از مشکلات حوزه اعتیاد، معتادان متجاهر هستند که دچار اعتیاد عمیق بوده و سخت در دسترس به حساب می آیند و این معضل در کلانشهرها بیشتر به چشم می خورد.

محسنی بندپی در ادامه افزود: در بحث کودکان کار طی دو مرحله طرحی اجرا شد که در هر 2 مرحله بیش از 2 هزار کودک که در مجموع نزدیک به 5 هزار کودک بودند به مرلکز نگهداری از کودکان سازمان بهزیستی کشور منتقل شدند و 65 درصد این کودکان را اتباع غیر ایرانی تشکیل می دادند و تقریبا 35 درصد از 70 درصد کودکان ایرانی را نیز کودکان غیر تهرانی شامل می‌شدند.

وی تصریح کرد: اگر کودکی پس از 3 بار متوالی باز هم در سطح خیابان و مشغول به کار مشاهده شود، حضانت وی از والدین او برای 6 ماه سلب می شود و کودک به مراکز نگهداری از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست منتقل می شود و همچنین اگر خانواده ای توانایی و تمکن مالی فرزند خود را نداشته باشند، تحت پوشش دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در سال 97 مستمری مددجویان بهزیستی به میزان 10 درصد افزایش پیدا می‌کند و برای کاهش فقر مطلق در جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و افرادی که هیچ گونه درآمدی ندارند نیز مبلغ 2 هزار و 600 میلیارد تومان از محل حذف هدفمندی یارانه ها، برای پشت نوبتی های دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور اختصاص می یابد.

محسنی بندپی اضافه کرد: در قانون ششم توسعه بر افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی در طول سال، به میزان حداقل افزایش حقوق بگیران دولتی تاکید شده است و این مبلغ باید در حد قابل قبولی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری مبلغ 900 میلیارد تومان برای اشتغالزایی افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور اختصاص یافت و این مبلغ نسبت به سال گذشته با افزایش قابل قبولی همراه بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مسئله استخدام در سازمان بهزیستی کشور افزود: در سال آینده موضوع استخدام 2 هزار نفر در بخش‌های مختلف سازمان بهزیستی کشور را به سازمان امور استخدامی پیشنهاد کرده ایم که در صورت تایید، این افراد در مراکز اورژانس اجتماعی و شیرخوارگاه ها و همچنین سایر مراکز زیر مجموعه بهزیستی استخدام می شوند.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: متاسفانه بودجه مراکز توانبخشی در آذر،دی و بهمن ماه که برای جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی اختصاص می‌یابد، به آن مراکز پرداخت نشده است و خزانه به سازمان بهزیستی کشور، قول داده است که تا پایان اسفند ماه این معوقات را به حساب این مراکز واریز کند.

وی تاکید کرد: بودجه سال آینده بهزیستی با افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته همراه است و البته مجلس شورای اسلامی هم 4 درصد دیگر به بودجه این سازمان اضافه کرده است که در مجموع بودجه سال آینده سازمان بهزیستی با افزایش 14 درصدی همراه خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برای مراکز توانبخشی و نوسازی تجهیزات آن ها منتظر دریافت بودجه مربوطه هستیم و به محض وصول بودجه مورد نظر، مبلغ را به مراکز توانبخشی تزریق می‌کنیم و در این میان استان‌های کم برخورد با افزایش بودجه 40 درصدی مراکز توانبخشی روبرو هستند.

محسنی بندپی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید در حوزه پیشگیری و اقداماتی که سازمان بهزیستی کشور انجام داده است چه نمره ای به خود می‌دهند، گفت: در بحث پیشگیری از معلولیت ها نمره 20 به سازمان بهزیستی می دهم و اما در حوزه پیشگیری از اعتیاد هنوز به دنبال جبران عقب ماندگی های گذشته هستیم.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور اقدامات خود را بر پایه اقدامات پیشگیرانه پیش می‌برد و این اقدامات سایر حوزه‌های پیشگیری از معلولیت ها، غربالگری ژنتیکی و سایر امور پیشگیری محورانه را شامل می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بحث توانمندسازی و اشتغالزایی برای بهبود یافته‌های حوزه اعتیاد و همچنین ارائه بسته های مداخلاتی و آموزشی ویژه این افراد را جزء اولویت های اصلی سازمان بهزیستی کشور برشمرد.

محسنی بندپی از اعتیاد به عنوان نخستین و همچنین طلاق به عنوان دومین معضل اجتماعی یاد و تصریح کرد: یک مجموعه نظام یافته 24 تایی در بحث حمایت های روانی و اجتماعی از دانش آموزان و همچنین 32 بسته روانشناسی و مشاوره، برای پیشگیری از شیوع آسیب های اجتماعی طراحی شده و در اختیار 4 گروه دانش آموزان، والدین، معلم ها و کارشناسان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.