باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

تپش نبض اقتصاد با پیشرفت‌های صنعتی

پیشرفت‌های صنایع در بخش‌های صنایع غذایی، لبنی، گوشتی و کشاورزی، مازندران را در ردیف استان‌های برتر کشور قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،در چند دهه قبل صنایع بزرگ در مازندران وجود نداشت، اما اکنون در بخش جزء استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود.

آقای سجادی یکی کارآفرینان مازندرانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه در حال حاضر در ۲ کارخانه در شهر‌های ساری و سوادکوه محصولات مواد اولیه شیمیایی و مواد شوینده صنعتی و خانگی تولید می‌کنیم، گفت: با این کار توانستیم  برای ۱۸ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کنیم.

 

تپش نبض اقتصاد با پیشرفت‌های صنعتی

ایجاد ۳ هزار شغل با راه اندازی واحد‌های جدید صنعتی در مازندران

محمد محمدپور عمران رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: حدود ۳ هزار نفر در مازندران پارسال با افتتاح واحد‌های جدید صنعتی، معدنی و بخش صنفی مشغول کار شدند.

وی از اختصاص حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بسته رونق به واحد‌های تولیدی و صنعتی استان خبر داد و افزود: تاکنون بیش از نیمی از تسهیلات اختصاص داده شده به مازندران با همکاری بانک‌ها به واحد‌های تولیدی و صنعتی دارای اولویت استان پرداخت شد و بقیه نیز درمراحل تکمیل پرونده‌ها در بانک‌ها قرار دارند.

آمل قطب صنعت مازندران

اکنون حدود ۱۸ هزار واحد صنفی در شهرستان آمل فعال است و این شهرستان به عنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو در بخش اصناف و واحد‌های تولیدی وصنعتی مازندران است.

شهرستان آمل با ایجاد شهرک‌های صنفی بنکداران، میوه وتره بار و پایانه صادراتی برنج در استان پیشگام شده است.

محمدرضا خرمانی مدیرعامل شهرک صنفی بنکداران آمل می‌گوید: تاکنون بیش از ۹۰ درصد از مراحل اجرای شهرک‌های صنفی شامل ایجاد حجره‌ها و امکانات رفاهی و زیرساخت‌های آن با هزینه بیش از ۴۰ میلیارد تومان به پایان رسیده است.

شهرک‌های صنعتی محیطی برای رشد کارآفرینان

فلاح دکترای مدیریت صنعتی می‌گوید: تعامل میان دانشجویان و شرکت‌ها می‌تواند سازنده و در راستای افزایش کارآیی و بهره وری شرکت مفید و موثر باشد.

وی افزود: ارتباط دانشگاه با یک شرکت صنعتی و ایجاد بهبود در روند مدیریتی آن باعث می‌شود تا نیروی انسانی به شرکت دیگر معرفی و این ارتباط به صورت زنجیره‌ای ادامه یافته و از لحاظ سرمایه‌ی انسانی و دانشی، خود را ارتقا دهند.

فلاح با بان اینکه مازندران از لحاظ دارا بودن منابع طبیعی شرایط مساعدی برای شرکت‌های در حال فعالیت فراهم می‌کند، گفت: شهرک‌های صنعتی می‌تواند محیطی برای کار آفرینان و یا کسانی که می‌خواهند کسب و کار راه اندازی کنند ، باشد.

شکوفایی صنعت مازندران پس از انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی آغاز راهی بود برای سرمایه گذاری کارآفرینان تا بتوانند با استفاده از دانش‌های آن زمان به توسعه کشور کمک کنند.

با گذشت ۴ دهه از انقلاب، هنوز این پیشرفت‌ها رو به افزایش بوده و ایجاد صنایع کوچک راه دیگری برای رسیدن به خودکفایی در بخش صنعتی است.

در سه سال گذشته بیش از ۲۲۰ پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، به منظور تکمیل زیرساخت انجام شد و برای اجرای این پروژه‌ها مبلغ ۲۹۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی و داخلی هزینه شده است.

تپش نبض اقتصاد با پیشرفت‌های صنعتی

سید مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط نقش بسیار مهم در حوزه تولید، اشتغال و رونق اقتصادی جامعه ایفا می‌کنند، گفت: ۳۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت شهرک‌های صنعتی مازندران هزینه شد.

وی افزود: اجرای طرح‌های عمرانی، برگزاری تور صنعتی، حضور واحد‌های تولیدی در نمایشگاه داخلی و خارجی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کمک به دریافت تسهیلات مهمترین اقدامات شرکت در حمایت از صنایع کوچک و متوسط است.

موسوی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید ۲۳۷ طرح عمرانی در جهت تکمیل زیرساخت شهرک و نواحی صنعتی استان انجام شده است، گفت: برای اجرای این طرح عمرانی در شهرک صنعتی مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران مهم‌ترین طرح‌های انجام شده در شهرک‌های صنعتی را گازرسانی، تامین آب و برق، ایجاد راه دسترسی، زیرسازی و آسفالت، ساخت تصفیه خانه فاضلاب، شبکه روشنایی معابر دانست و افزود: بخش عمده‌ای از هزینه‌های اجرای این پروژه‌های عمرانی از محل منابع داخلی شرکت انجام شده است.

موسوی گفت: تاکنون ۷ سرمایه‌گذاری خارجی مشترک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان انجام‌شد که برای احداث این واحد‌های تولیدی ۴۵ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران افزود: با ایجاد این تعداد سرمایه گذاری خارجی در استان برای ۵۵۸ نفر اشتغال ایجادشده است.

تپش نبض اقتصاد با پیشرفت‌های صنعتی

پیشرفت‌های صنایع محصولات لبنی در مازندران

با توجه به اینکه مازندران در بخش دامپروری و تولید محصولات لبنی جایگاه ویژه‌ای دارد، بنابراین صنایع لبنی مازندران با قوت بیشتری کار خود را انجام می‌دهند.

خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با بیان اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال ۹۴ از سوی دو مرکز سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در مجموع برای حدود ۵۰۸ واحد غذایی پروانه بهره برداری صادر شده است، گفت: حدود ۳۵ درصد مواد اولیه اصلی صنایع تبدیلی غذایی مازندران از داخل استان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ گروه صنایع غذایی در استان فعال هستند، افزود: از میان ۱۸۳ واحد فعال این صنعت ۱۴۶ واحد از سازمان صنعت، معدن وتجارت و ۳۷ واحد از سازمان جهاد کشاورزی پروانه بهره‌برداری گرفتند.

خاتمی مقدم با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از واحد‌های صنایع غذایی استان را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند، گفت: بر پایه همین پژوهش‌ها ظرفیت عملی نیروی شاغل مستقیم در صنایع غذایی مازندران حدود ۲۰ هزار نفر است که با احتساب ضریب چهار برای اشتغال غیرمستقیم می‌توان گفت: در مجموع این صنعت بیش از ۱۰۰ هزار شغل را پوشش می‌دهد.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران افزود: آمار متوسط تولید سالانه در ازای هر شغل مستقیم در کل صنعت غذایی استان ۱۸۷ تن، صنایع نوشیدنی ۳۳۴ تن، صنایع تولید آرد ۱۰۰۵ تن، صنایع روغن ۹۳۰ تن، صنایع فرآورده‌های گوشتی ۲۳۰ تن، کشتارگاه طیور ۶۳ تن، صنایع لبنی ۹۶ تن، بوده است.

خاتمی مقدم با بیان اینکه در این استان روزانه ۲ هزار ۵۰۰ تن شیر خام در مصرف صنایع لبنی داریم که ۴۵۰ تن فقط در داخل استان جذب و ۲ هزار در خارج از مازندران جذب می‌شود، گفت: مهم‌ترین چالش‌های صنایع لبنی روند روبه رشد پدیده فله فروشی و کمبود مواد اولیه اصلی یعنی شیر خام در داخل استان است و براساس مطالعه این استان سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال صرف کرایه حمل شیر به داخل مازندران می‌کند.

تپش نبض اقتصاد با پیشرفت‌های صنعتی

خلق فرصت‌های سرمایه گذاری با تقویت فضای اعتماد و امید

محمد اسلامی استاندار مازندران می‌گوید: خلق فرصت‌های سرمایه گذاری با تقویت فضای اعتماد و امید به دست می‌آید.

وی بر تحقق سهم ۶۷۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی برای مازندران در سال ۹۶ تأکید کرد و افزود: تاکنون بیش از ۹۰ میلیون دلار مجوز صادر شده است، ولی به نظر می‌رسد در این  زمینه باید شاهد تحرک و تلاش بیشتری باشیم.

استاندار مازندران تشکیل هسته‌های مطالعاتی برای ظرفیت سازی و ظرفیت شناسی و پشتیبانی از طرح‌ها را متذکر شد و گفت: با حمایت از کار و تولید زمینه رونق تولید و افزایش اشتغال در استان فراهم شود.

تپش نبض اقتصاد با پیشرفت‌های صنعتی

مازندران دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است و با کمک مسئولان باید این ظرفیت به بالفعل تبدیل شود و بستر برای کار و تولید فراهم تا شاهد پویایی واحد‌های تولیدی در سطح کشور باشیم. باید با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه گسترش و رونق صنایع کوچک و متوسط، در استان فراهم شود.

شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک نقش مؤثری در اهداف اجرای اقتصاد مقاومتی دارند.

دستگاه‌های اجرایی باید در سال اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال، در رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال، نقش جدی و فعالانه ایفا کنند.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی


انتهای پیام/آ

برچسب ها: دهه فجر ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار