کتاب مناظر شهری تاریخی میبد منتشر شد

کتاب مناظر شهری ـ تاریخی میبد در 6 هزار سال توسط انتشارات دانشگاه ادینبرو اسکاتلند منتشر شد.

کتاب مناظر شهری تاریخی ایرانی، مدیریت و تفسیر میبد منتشر شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، کتاب مناظر شهری ـ تاریخی ایرانی، مدیریت و تفسیر میبد در 6 هزار سال توسط دکتر عیسی اسفنجاری عضو هیات علمی دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان و انتشارات دانشگاه ادینبرو اسکاتلند منتشر شد. این کتاب به زبان انگلیسی ودر قطع رحلی، در ۲۴۲ صفحه و به صورت رنگی با کاغذ گلاسه چاپ شده است.

ساشا ریاحی مقدم مدیر پایگاه تاریخی میبد با بیان این مطلب گفت: این کتاب نتیجه بیش از ۱۵ سال پژوهش و تحقیق مؤلف در زمینه شهرهای تاریخی در ایران است و از معدود کتاب هایی است که توسط یک عضو هیئت علمی دانشگاهای ایران در این زمینه چاپ شده و مورد استفاده آکادمیک در سطح بین المللی است.

وی افزود: در پشت جلد این کتاب نظرات سه تن از اساتید برجسته جهانی آمده است. به طوری که پروفسور روبرت هیلن براند، دانشگاه سنت آندروز اینگونه عنوان کرده است: «در این کتاب مطالعۀ پیشگامانه و ماهرانۀ سیر تحول یک شهر کویری ایرانی در طی هزاره، همراه با درک عمیق بافت اجتماعی، ضرورت های ساختاری متغیر و انعطاف پذیری خشت به عنوان یک مادۀ ساختمانی به شیوه جذابی بیان شده است.»

همچنین «پروفسور هیو کندی، SOAS، دانشگاه لندن» تاکید کرده است: دستاوردی اصیل و شورانگیز برای تاریخ شهر ایرانی، نویسنده نشان می دهد که در یک گفتمان تخصصی و در عین حال ساده و قابل درک، تا چه اندازه می توان دربارۀ سبک های متغیر خانه سازی و شهرسازی آموخت. هر کسی که علاقه مند به تاریخ و توسعه شهر در ایران است یقینا میبایستی این کتاب را بخواند.

«پروفسور ریچارد روجر، دانشگاه ادینبرو» در رابطه با این کتاب همچنین آورده است:اولین اثر دربارۀ شهرهای ایرانی که روایت دراز مدت توسعه تاریخی شهر را با تحلیل جزئییات ترکیب کرده و این هر دو را همزمان در نظر داشته است.

شهرهای ایرانی با استقرارگاه هایی که در طی هزاره ها رشد و توسعه یافته اند بخشی از گذرگاه تمدن بشری به حساب می آیند. شهر میبد یک نمونه از شهر ایرانی است، که عیسی اسفنجاری در این کتاب سیر تحول آن را به لحاظ کرونولوژیک، موضوعی و روش شناسانه ردیابی کرده است.

مدیر پایگاه تاریخی شهر میبد همچنین افزود:شهرتاریخی میبد این امکان را فراهم کرد که بر پایه آن، یک نوع رویکرد جدید تحلیلی برای تفصیر شهرهای تاریخی توسعه یابد. شهری با تاریخ هزاران ساله، و بقایای باستان شناسی که در فازهای متعدد توسعۀ ساختمانی آن منعکس شده و در عین حال اندازه و مقیاسی را عرضه می¬کند، که قابل مدیریت و کنترل و حفاظت است. به عنوان آرکی تایپی از شهرهای متوسط ایرانی، این شهر باعث توسعه آگاهی و بصیرت نسبت به کلیت منظر شهری تاریخی و سازمان فضایی، عملکردی و ریخت شناسی شهرهای ایرانی شده است.

در این کتاب یک نوع متدولوژی برای مطالعۀ منظر شهری تاریخی ایرانی توسعه یافت، تا عناصرمتنوع ریخت شناسی آن را کشف و تحلیل نماید. سه جزء کلیدی این متدولوژی: طرح شهر، تیپ ساختمان و مصالح ساختمانی است، و رابطۀ درونی بین این سه به این منظور تشریح و تحلیل شده که بتواند یعنوان رویکردی برای پشتیبانی از مدیریت و حفاظت منظر تاریخی شهر به فرمول در آید.

در این کتاب بررسی های موشکافانه و معاینه های دقیق بناهای بر پا، با متون و گزارشات نادر باستان شناسی ترکیب شده تا در خصوص شهرسازی اسلامی و به خصوص شهرسازی اسلامی در ایران روشنگری نماید.

عیسی اسفنجاری در حال حاضر استادیار دانشکدۀ مرمت دانشگاه هنر اصفهان است. کتاب فوق از طریق وب سایت انتشارات دانشگاه آکسفورد، لینک زیر قابل خریداری است.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کتاب ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.