در نشست خبری جشنواره شعر فجر عنوان شد؛

بررسی دوازده سال ادبیات ترکی ایران/ میزبانی جشنواره از شاعران عراقی

نشست خبری جشنواره شعر فجر صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

نشست خبری جشنواره شعر فجر آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری جشنواره شعر فجر، صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، جواد محقق، دبیر علمی جشنواره شعر فجر و مهدی قزلی، دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر برگزار شد.

در این مراسم، مهدی قزلی، دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در خصوص این جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره شعر فجر در 16 اسفندماه در تبریز برگزار می شود. این جشنواره در دو بخش محافل و بررسی آثار برگزار خواهد شد.

وی افزود: در بخش محافل، شعر خوانی شاعران در استان های مختلف داشتیم. تا الان محافلی را در اصفهان، کرمانشاه، محفل جوانان در تهران را داشتیم و دبیران دوره های گذشته از سر پل ذهاب بازدید کردند. امروز محفل شاعران فارسی زبان غیر ایرانی را در قم برگزار می کنیم.

قزلی اظهار داشت: روزهای سه شنبه، چهار شنبه و پنجشنبه این هفته در تالار محراب محفل شعرخوانی برگزار می‌شود که حتما در یکی از این شب ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریف خواهند آورد. محفل شعر خوانی پیش از برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر برگزار خواهد شد و احتمالا یک بخش شعر ترکی باشد. در پایان روز شعرخوانی، اختتامیه دوازدهمین دوره شعر فجر کار خود را تمام می کند. ان شاء الله در اجرای جشنواره سال بعد، حتما این جشنواره را زودتر اجرا خواهیم کرد و نمی گذاریم به اسفند ماه برسد.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر با اشاره به اینکه مسائل سیاسی سبب شد حکومت تاجیکستان اجازه ندهد امسال بخش ویژه تاجیکستان داشته باشیم، بیان کرد: تا حدی بررسی کتاب های شعر کشور تاجیکستان را در جشنواره شعر فجر پیش بردیم، اما آمدن شاعرانش میسر نشد. در جشنواره شعر فجر امسال در یک بخش ویژه دوازده سال ادبیات ترکی ایران را بررسی خواهیم کرد و به برترین های آن جوایزی خواهیم داد. برای همین از بین کشورهای ترک زبان و ترک زبانان کشورهای دیگر در جشنواره شعر فجر دعوت کردیم و امیدواریم در خدمتشان باشیم.

وی ادامه داد: قرار بر این بود با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، اتفاقات مهم فرهنگی کشور در تبريز برگزار شود. هیچ یک از جشنواره های شعر فجر این کار را نکردند. ما مثل سال گذشته که اختتامیه جشنواره شعر فجر را به مشهد بردیم، امسال اختتامیه این جشنواره را در تبریز برگزار می کنیم.

قزلی اظهار داشت: در جشنواره شعر فجر امسال انتخاب بهترین ناشر شعر را خواهیم داشت. برنامه هایی را در روزهای جمعه و شنبه پیش از برگزاری جشنواره شعر فجر در تبریز خواهیم داشت. امیدواریم اسفند ماه یک محفل شعری خوب در تبریز داشته باشیم.گزینه اول ما برای اجرای جشنواره شعر فجر رضا رشیدپور بود، اما او خیلی  درگیر برنامه های مختلف بود. بنابراین با مجری دیگری برنامه را برگزار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در سال آینده بخشی را برای ارسال شعر شاعران جوان خواهیم داشت. از برگزیدگان پایگاه نقد شعر دعوت کردیم یک دوره  چهار روزه برای آن ها در حاشیه جشنواره شعر فجر برگزار کنیم. حدود 19 منتقد در پایگاه نقد شعر حضور دارند.  از میان 1800 شاعری که برای پایگاه نقد شعر اثر می فرستند، شاعرانی که نمره بالای 8 از 10 نمره بگیرند در این دوره حضور خواهند داشت.

قزلی با اشاره به اینکه کشور افغانستان در سال گذشته حدود 10 کتاب شعر برای بررسی در جشنواره شعر فجر داشت، تصریح کرد: کتاب های شعر به زبان فارسی در کشور افغانستان زیاد نبود، به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم کتاب های شعر کشور افغانستان را نباید هر سال در جشنواره شعر فجر بررسی کنیم. بلکه باید هر دو، سه سال یکبار این کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: 30 سکه طلا به برگزیده جشنواره شعر فجر و 10 سکه به شایسته تقدیر این جشنواره اهدا خواهد شد. کتاب های «پاپ نامه» اثر سعید کریمی، انتشارات فصل پنجم؛ «در پی آن آشنا» اثر سید محمد راستگو، نشر نی؛  «سیاست در شعر نو»، محمد کمالی زاده، نشر دانشگاه مفید قم؛ «شاهنامه و شعر زمان فردوسی» اثر پروفسور خدایی شریف زاده، زیر نظر دکتر محمد یاحقی به نشر، «صد سال عشق مجازی» اثر دکتر محمود فتوحی، نشر سخن و «فرهنگ نامه صور خیال در دیوان خاقانی» نشر زوار اثر سعید مهدوی فر از نامزد های بخش درباره شعر جشنواره شعر فجر هستند. یک مجموعه شعر خوب از دوره کلک خیال نیز منتشر می کنیم تا ناشران با چهره های جدید شعر آشنا شوند و آثارشان را منتشر کنند.

در این مراسم جواد محقق، دبیر علمی جشنواره شعر فجر در خصوص داوران بخش درباره شعر جشنواره شعر فجر گفت: اسماعیل امینی، محمد رضا سنگری، عبد الحمید ضیایی، مریم جلالی در مرحله اول آثار رسیده به بخش درباره شعر جشنواره شعر فجر را داوری کردند. در مرحله نهایی دو داور که دبیر و یکی از اعضای هیئت علمی جشنواره هستند، آثار این بخش را داوری می کنند. در سال های گذشته هم در جایزه ادبی جلال آل احمد و هم در جشنواره شعر فجر کتاب های افغانستان و تاجیکستان داوری شد و برگزیدگانش را مشخص کردیم. به دلیل اینکه ویزا برای نویسندگان تاجیکستان صادر نشد به همین دلیل اسامی برگزیدگانشان اعلام نشد. امسال مهمانانی از کشور عراق، به خصوص ترکمن های این کشور در جشنواره شعر فجر خواهیم داشت. در اختتامیه علاوه بر ترکمانان عراق در خدمت ترکمانان روسیه و ترکیه هم خواهیم بود.

وی افزود: نزدیک به 5 هزار عنوان کتاب در جشنواره شعر فجر بررسی شد. تعداد دقیق کتاب ها 4 هزار و 781 اثر است. به دلیل آنکه برخی آثار سه جلدی هستند، تعداد آثار به نزدیک 5 هزار جلد می رسد. از این میان سه هزار و 800 جلد در بخش بزرگسال منتشر شده است و 764 اثر در بخش کودک و نوجوان بود. به دلیل انکه نهله های مختلفی در شعر نو و قالب های زیادی در شعر کلاسیک وجود دارد و از طرف دیگر تعداد کتاب هایی که تنها در یک قالب شعری منتشر شده باشد اندک است، این امکان وجود ندارد کتاب های شعر در دو بخش، شعر نو و کلاسیک در جشنواره شعر فجر داوری شود.

دبیر علمی جشنواره شعر فجر با اشاره به اینکه بخشی از کتاب های شعر را شاعر منتشر نکرده است، بیان کرد: مولف خود هزینه می کند و مجموعه شعرش را چاپ می کند. اگر ناشر بازار فروش برای مجموعه شعری پیدا کند، خودش روی مجموعه شعر سرمایه‌گذاری می کند.

در چند سال اولیه برگزاری جشنواره شعر فجر آثار شاعران بررسی می شد در سه چهار سال اخیر به این نتیجه رسیدیم بهتر است کتاب های شعر در جشنواره شعر فجر بررسی شوند. از زمانی که این کار را کردیم تعداد زیادی از دوستان جوانی که هنوز توفیق چاپ کتاب پیدا نکردند گلایه‌مند شدند و گفتند که جشنواره شعر فجر امکانی برای دیده شدنمان بود و این فرصت از بین رفت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از سال آینده بخشی برای شاعران بدون اثر در جشنواره شعر فجر داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: شعر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار